Deus Ex: Human Revolution
Skrevs 2011-08-22 18:00:00 av Andreas Eklöv
Deus Ex gör storstilad återkomst i Human Revolution som överträffar högt ställda förväntningar.
När Deus Ex släpptes till PC och Mac år 2000 skapade utvecklaren Ion Storm en hybrid-genre där rollspelselement och karaktärsutveckling blandades med förstapersonsvy och realtidsstrider på ett sätt som inte funnits tidigare. Uppföljaren Invisible Wars lyckades inte vinna samma nivå av popularitet och inför den tredje delen står nya utvecklaren Eidos Montreal bakom rodret. Det finns småsaker att gnälla över, men Human Revolution är allt vad jag hoppades på och lite till.
logo
Futuristisk konspiration del tre
Gemensamt för de föregående två titlarna i serien var den futuristiska handlingen fylld av konspirationer och samhällsproblematik. Detta gäller även för Deus Ex: Human Revolution, trots att handlingen huvudsakligen inte har någon direkt koppling till de föregående spelen. Året är 2027 och du tar rollen som Adam Jensen, en säkerhetsspecialist hos företaget Sarif Industries som utvecklar vapen och teknik åt bland annat militären. De utvecklar även så kallade "augmentations", artificiella modifikationer som opereras in i människor för att förbättra deras egenskaper och förmågor.
   En stor del av handlingen i Human Revolution fokuserar på frågeställningen om huruvida det är rätt eller fel att modifiera människor och "omdefiniera vad det innebär att vara människa". Det finns organisationer som motsätter sig detta och i handlingens början ligger fokus på just detta, men ju längre in i spelet du kommer desto mer får du veta om de krafter som egentligen drar i trådarna bakom kulisserna.
Påtvingad modifikation
I spelets början är Adam Jensen fortfarande inte utrustad med några modifikationer. Genom hans ögon promenerar spelaren i Sarif Industries lokaler i samspråk med Megan Reed, brorsdotter till företagets VD David Sarif men även Adams flickvän. I takt med att paret promenerar genom företagslokalerna får du som spelare möjlighet att beskåda miljöerna, samtal mellan forskare, experiment med vapen och så vidare.
   Det är en bra inledning eftersom det skapar en personlig koppling till Megan Reed och de forskare som befolkar byggnaden, en koppling som snart visar sitt värde. Mitt i en diskussion med David Sarif börjar larmen tjuta och du hinner knappt reagera innan angripare mördar forskare och förstör lokalerna. I ett försök att rädda sin flickvän blir Adam Jensen ordentligt tilltygad av en modifierad angripare. Sex månader senare vaknar han upp med en rad olika modifikationer installerade. Här börjar jakten på förklaringen till vad som låg bakom attacken. Handlingen är väldigt välskriven och temposättningen slår an en bra balans mellan historieberättande och utrymme för spelarens att fritt utforska omgivningarna.
DXHR_screenshot_AdamEliza
Handlingen håller sig intressant och engagerande spelet igenom och hålls uppe av stark dialog, röstskådespeleri och karaktärer.
Valen avgör
Precis som med tidigare delar i serien får dina val under spelets gång stor inverkan på vad som sker senare i handlingen. Om du spenderar mycket tid på en plats med att utforska alla skrymslen som finns trots att du uppmanas att skynda dig kan effekten bli att du hittar nya föremål och får erfarenhetspoäng, men misslyckas med att förhindra något längre fram som kräver att du är i tid. På samma sätt kan dina val i en konversation påverka om du över huvud taget får möjligheten att ta vissa sidouppdrag senare i spelet. Vem du väljer att hjälpa eller stjälpa påverkar även vilken hjälp du kan få länge fram i handlingen.
   I konversationer får du välja mellan olika svarsalternativ som representerar olika attityder, och rätt attityd vid rätt frågor avgör om du övertygar någon till att hjälpa dig, räddar gisslan och så vidare. Om du låser upp en social modifikationen kan du även analysera en konversation i realtid och få information som gör att du kan få resultat som inte skulle vara tillgängliga annars, något som gör stor skillnad i vissa sidouppdrag.
Hybrid av action och rollspel
Rent spelmekaniskt bygger Human Revolution på samma koncept som tidigare delar i serien. Det styrs i förstapersonsvy men växlar till tredjepersonsvy när du ska klättra ned för stegar och utföra närstridsattacker. Utöver traditionell förstapersonsnavigering kan du även ta skydd bakom objekt genom att hålla L1 intryckt, och med vänstra analoga spaken kan du luta dig ut för att sikta på fienden. Du siktar sedan med högra analoga spaken och skjuter med R1. Du kan även skjuta blint när du gömmer dig bakom objekt. Detta system är inte utan fel, att luta sig ut och trycka ner R3 för att sikta har en tendens att strula runt vissa typer av hinder, men överlag fungerar det bra.
   En annan sak som strular något är systemet för att springa och ducka. När du försöker springa (L2) i stressiga situationer är det lite väl lätt att du råkar aktivera läget för att huka (L1), något som framför allt blir väldigt frustrerande under spelets bosstrider. Genom att trycka på och hålla inne triangel får du fram en cirkelformad snabbmeny i samma stil som Mass Effect där du snabbt kan välja vapen och föremål.
   Själva hanteringen av vapen och föremål sker i en meny där objekten tar upp ett visst antal rutor i ett rutnät, ett liknande system som används i exempelvis Resident Evil 4. Detta rutnät kan du expandera via modifikationer. Överlag har bristerna i spelmekaniken ingen större negativ effekt på spelupplevelsen.
DX3_Screenshot___7
Du kan välja hur du vill ta dig an olika situationer i spelet, och dina val i karaktärsutveckling spelar in stort i hur detta utspelar sig.
Personlig utveckling
Kontrollerna liknar många andra förstapersonsskutare men det är när du börjar utrusta din karaktär med modifikationer som du börjar påverka hur du kan ta dig an olika situationer. Under spelets gång samlar du på dig erfarenhetspoäng och när du går upp i nivå får du praxis-poäng, som du kan använda för att förbättra dina olika modifikationer. Du kan även köpa och hitta föremål som ger dig praxis-poäng, något som dock är något ovanligt. Att lägga till en ny förmåga kostar mer poäng än att uppgradera befintliga. Utöver att förbättra det vi redan nämnt kan du utveckla allt från smygtekniker till datorhackande.
   Hur du spenderar dina praxis-poäng och utvecklar din karaktär har en stor effekt på dina sidoaktiviteter i spelet. Om du satsar mycket på din hackar-förmåga kan du spendera timtal med att hacka dig in i och utforska skrymslen som du annars inte skulle få tillgång till, men en tung satsning där gör avkall på annat. Om du tidigt satsar på styrka kan du lyfta tyngre saker som kan ge dig tillgång till nya vägar och föremål. Om du inte satsar på den sociala förmågan kan du missa vissa möjligheter, och så vidare. Att dina val här verkligen påverkar spelupplevelsen gör att tilldelningen av poäng verkligen känns viktig.
Öppet eller slutet?
Att vara en hybrid mellan rollspel och förstapersonsskjutare sätter så klart även fokus på hur pass öppet utforskandet av spelvärlden är. Human Revolution är något tudelat på denna punkt. I vissa städer som Detroit och Hengsha kan du fritt utforska omgivningarna och utföra uppdrag medan utforskandet i andra städer som Montreal är begränsat till en byggnad där en del av handlingen utspelar sig. När du följer huvudhandlingen utspelar denna sig huvudsakligen i en tämligen linjär form där du får reda på var du ska bege dig härnäst. I de öppna städerna kan du dock hela tiden ha sidouppdrag igång som du kan välja att slutföra innan du går vidare i handlingen.
   Just dessa sidouppdrag förtjänar faktiskt ett särskilt omnämnande. Många rollspel fylls av tämligen likartade och omotiverande uppdrag för att fylla ut speltimmarna, något som lyckligtvis inte gäller Human Revolution. Majoriteten av uppdragen du kan ta dig an är faktiskt väldigt bra, vissa så bra att jag tycker att de borde vara en del av huvudhandlingen så att spelare inte ska riskera att missa dem. Jag skulle gärna sett fler sidouppdrag, men om utvecklarna fokuserat på att göra färre men bättre sidouppdrag är jag mer än villig att göra den kompromissen.
DX3_Screenshot___4
Dina val i olika situationer påverkar vad som händer senare i spelet och vilka möjligheter du får där.
Stämningsfull presentation
Visuellt imponerar Human Revolution. Den grafiska stilen är en mix av västerländsk och japansk design med atmosfär som lånar inspiration från den stilbildande science fiction-filmen Blade Runner. De städer du kan utforska öppet ser olika ut strukturellt, men tyvärr delar de samma färgschema. Jag hade gärna sett att utforskandet av Hengsha i Kina skiljer sig mer från Detroit än vad det gör här. Den visuella stilen inne i lokaler och mindre orter man besöker under handlingens gång uppvisar dock mer variation.
   Röstskådespeleriet och musiken håller väldigt hög nivå, musikslingorna som spelas under spelets gång är faktiskt några av de bästa jag upplevt på länge. Även videosekvenserna är både välgjorda och stämningsfulla. Karaktärsmodellerna ser väldigt bra ut men ansiktsanimationer kan vara vara något stela och läppsynkningen följer inte talet, särskilt för karaktärer som inte är centrala för handlingen. Bilduppdateringen håller sig för det mesta jämn och de få gånger den sjönk var det inte nog för att störa spelupplevelsen.
Ojämn skärpa
Något jag klagade på i min förtitt från i våras var att den artificiella intelligensen kunde vara något ointelligent på sina ställen, något som fortfarande är fallet. När du attackerar fiender och gömmer dig bakom objekt kan de välja att storma dig eller att flankera dig, men lika ofta kan de välja att trängas i en dörröppning och låta sig bli nedskjutna en och en utan att göra något. I de fall där jag satt hukad inne i en lufttrumma kunde det hända att fienderna kastade in en giftgranat för att slå ut mig, men i många fall stod de bara och väntade utanför öppningen trots att högen med nedskjutna kollegor växte sig allt större. Även den klassiska AI-tabben där fienden till slut konsekvent avblåser faran om de inte ser dig finns på plats, vilket blir något humoristiskt när deras kollegor blivit nedskjutna någon meter bort några minuter tidigare. Intelligensen går alltså från hyfsad till tämligen korkad, vilket är synd för det förtar lite känslan av "realism" i situationerna.
Återvändo till storform
Mina höga förväntningar på Deus Ex: Human Revolution överträffades. Lite småbesvär med kontroll, stundtals linjär struktur och ojämn fiendeintelligens är inte nog för att förta den fantastiska spelupplevelse som finns här. Det är få spel där jag om kvällen satt mig ner för en kort spelsession för att sedan upptäcka att klockan är sju på efterföljande morgon. Det är så bra helt enkelt. Jag var länge inne på nio av tio i betyg på grund av bristerna, men den fantastiska helheten känns om något motiverande för högsta betyg. Om du gillade det första Deus Ex, eller om du helt enkelt är sugen på ett riktigt bra science fiction-äventyr, är detta en spelupplevelse du inte vill missa.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
41 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • Avatar
    HolloW89 Grymt spel, precis varvat det och mås... 2011-09-03
    • Eken_NJD
      loevet Ja fast å andra sidan motiveras man t... 2011-09-03
  • sprsj2
    ÆON FLUX Jag har inte spelat något av de tidig... 2011-08-26
    • Eken_NJD
      loevet Du förlorar i princip ingenting om du... 2011-08-27
  • member_male
    Dante Låter sjuuukt bra! Däremot tror jag a... 2011-08-26
  • 1383533_10151673340310846_1845776689_n
    Silverhage Fick mitt spel nu :) nu börjas det!!!! 2011-08-25
  • 11451316_gal
    bogani Hade väldigt gärna sett att det tydli... 2011-08-23
    • Eken_NJD
      loevet Längst upp finns information om spele... 2011-08-23
      • 11451316_gal
        bogani Du tänker på omslagsbilden längst upp... 2011-08-23
        • Eken_NJD
          loevet Ja precis det är omslagsbilden som sä... 2011-08-23
  • comment
    galveston Men för i helvete loevet... Jag har n... 2011-08-23
    • Eken_NJD
      loevet Förlåt, men den här spelhösten kommer... 2011-08-23
      • comment
        galveston Ja verkligen. Nu ko...oritera rejält. :( 2011-08-23
        • Eken_NJD
          loevet Nej det förstår jag verkligen, gratti... 2011-08-23
          • comment
            galveston Tack! Haha minst sa... väl anländer. :-) 2011-08-23
  • Punch_Out
    Slim Solle Innan jag började läsa tänkte jag: "G... 2011-08-23
    • Eken_NJD
      loevet Ja jag tror inte att du blir besviken... 2011-08-23
  • comment
    Arsenik Jag har inte läst ett skit om det här... 2011-08-22
    • Eken_NJD
      loevet Oj då hoppas jag sannerligen att du h... 2011-08-23
      • comment
        Arsenik Jag får en liten känsla av Bioshock f... 2011-08-23
        • Eken_NJD
          loevet Jo men i samma anda som Bioshock finn... 2011-08-23
          • comment
            Arsenik Verkar ju skitkul att man kan välja a... 2011-08-23
            • Eken_NJD
              loevet Ja det kan man absolut, nu blev det j... 2011-08-23
              • comment
                Arsenik Jag har kollat upp mer nu och shit va... 2011-08-23
                • Eken_NJD
                  loevet Ja jag gillar Dead Space 2 rejält, me... 2011-08-23
  • member_male
    Yes Hur ställde ni er till de orimliga kr... 2011-08-22
  • image
    ninja x Åh, vad sugen jag är nu! Inte ofta sp... 2011-08-22
    • Eken_NJD
      loevet Nej jag bråkade länge med mig själv o... 2011-08-22
      • doro
        grind bastard Jag tycker du gjorde helt rätt för ja... 2011-09-02
        • Eken_NJD
          loevet Tackar och bockar för de vänliga orde... 2011-09-03
Eken_NJD

loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
2960df3dcb049c842d2edb1c8ab79100
Genre
Action,Rollspel
Utgivare
Eidos Interactive
Utvecklare
Eidos Montreal
Plattform
PC, Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2011-08-26
Sammanfattning
plus
  1. Intressant och välskriven handling
  2. Bra dialog och intressanta karaktärer
  3. Snygg grafik, musik och passande visuell design
  4. Välgjorda sidouppdrag tillför mycket
  5. Bra balans mellan mängd speltimmar och kvalitet
  6. Karaktärsutveckling formar dina alternativ
  7. Vanebildande att hacka sig till olika fördelar
minus
  1. Fiendeintelligens något ojämn
  2. Merparten av handlingen utforskas linjärt
  3. Svag variation av visuell atmosfär i städerna
10

Slutsats

Mina höga förväntningar på Deus Ex: Human Revolution överträffades. Lite småbesvär med kontroll, stundtals linjär struktur och ojämn fiendeintelligens är inte nog för att förta den fantastiska spelupplevelse som finns här. Det är få spel där jag om kvällen satt mig ner för en kort spelsession för att sedan upptäcka att klockan är sju på efterföljande morgon. Det är så bra helt enkelt. Jag var länge inne på nio av tio i betyg på grund av bristerna, men den fantastiska helheten känns om något motiverande för högsta betyg. Om du gillade det första Deus Ex, eller om du helt enkelt är sugen på ett riktigt bra science fiction-äventyr, är detta en spelupplevelse du inte vill missa.
Bilder
deusex3pc016
deusex3pc018
deusex3pc019
deusex3pc017
deusexhumanrevolutionpc022
deusexhumanrevolutionpc023
deusexhumanrevolutionpc024
deusexhumanrevolutionpc025
DXHR_Screenshot_ASSAULT
DXHR_Screenshot_BEE
DXHR_Screenshot_Downstairs
DXHR_Screenshot_TheBallsOfSarif
DXHR_Screenshot_Thinker
logo200
logo
DXHR_Screenshot_Downstairs
DXHR_Screenshot_ASSAULT
3
logo200
DXHR_Screenshot_Downstairs
game_dx3_screen68h
game_dx3_screen69h
game_dx3_screen70h
deusex420
#inlineditbutton