Red Faction Armageddon
Skrevs 2011-06-15 09:39:00 av Erik Hansson
Från sandlåda till underjord. Volition har tagit sin serie i en ny riktning.
Red Faction Guerrilla hade sina brister. Den stora sandlådan att leka i var inte så levande, det blev för mycket transportsträckor och handlingen var inte mycket att bry sig om. Men det hade lekfullheten som gör att mycket annat kan förlåtas. Att sätta fast smockfullt med sprängämnen på en bil och köra in den i en fiendebas och se hur den enorma explosionen sliter sönder byggnad efter byggnad. Sådan sandlådelek förlåter mycket. Armageddon har inget av det.
rfa_420
Banbrytande förstörelse
Red Faction-serien har sedan premiären för ganska exakt tio år sedan handlat mycket om förstörelse. När det kom var det banbrytande att kunna spränga sönder berg och byggnader och även om fler spel använt den finessen sedan dess, bland annat Battlefield Bad Company 1 och 2, så har Red Faction ständigt tagit det ett steg längre än sina konkurrenter. Detta kulminerade i föregångaren Red Faction Guerrilla där så gott som allt som var av människor byggt kunde raseras.
Nytt klasustrofobiskt upplägg
Armageddon börjar 50 år efter händelserna i Guerrilla och har en helt annan inramning. Nu utspelar det sig i underjordiska gångar och salar under Mars yta. Till och med fienderna har förändrats och är nu inte enbart mänskliga.
   Upplägget är också betydligt mer linjärt nu vilket har gjort att friheten tagit stryk, men transportsträckorna eliminerats. Det är helt enkelt ett annat sorts spel.
Bygg upp vad du raserar
Förstörelsen finns kvar, men har fått en något mer tillbakadragen roll. Det blir extra tydligt i kombination med en ny förmåga som låter dig bygga upp raserade byggnader. Det här går till exempel att använda genom att du först slår dig igenom en vägg med din feta hammare för att sedan bygga upp den bakom dig och då ha ett skydd mot fienden. En smart idé som används lite för lite.
red-faction-armageddon-playstation-3-ps3-028
Det här är en fejkad bild. Så här mycket ansiktsuttryck får vi aldrig se.
Uppgraderingar efter spelsätt
Det finns fortfarande många olika vapen att välja mellan och de flesta har skönt autentisk känsla. Det går att bära med sig fyra vapen åt gången och även om ammunitionen tar slut ganska fort så går det att hitta ny nästan överallt. Ett uppgraderingssystem gör att du kan anpassa dina förbättringar utifrån hur du spelar. Det går till exempel att satsa på närstrid, vapen med explosioner, att tåla mer skada och så vidare.
Bleka personer
Handlingen fungerar som den b-action det är. Huvudpersonen råkar starta händelser som är större än han kunnat ana och det berättas i komprimerade scener mellan de långa partierna ute på uppdrag. Det hade behövts färgstarka karaktärer för att lyfta en så pass enkelt berättad historia, men huvudpersonen är extremt tråkig och personerna runt omkring honom hinner aldrig få personligheter.
Du och tre vänner online
För dig som vill spela online finns två olika lägen. Infestation som låter dig och upp till tre vänner strida mot horder av fiender. Enkel och funktionell underhållning för stunden. Det andra läget heter Ruin och går helt enkelt ut på att orsaka så mycket förstörelse som möjligt på så kort tid som möjligt (film här).
red-faction-armageddon-playstation-3-ps3-030
Att bygga upp det som förstörts är en smart ny funktion som borde ha utnyttjats mer.
Oväntat förtjust
Det är ett märkligt val av Volition att gå från den stora öppna sandlådan i Guerrilla till en helt annan sorts spel i Armageddon. Fans av föregångaren riskerar att bli besvikna och jag var helt inställd på att det skulle kännas fel, men jag gillar faktiskt Armageddon. Vapnen har en skön känsla, den minskade förstörelsen känns motiverad och handlingen fungerar för spelidén. Det är inte fantastiskt på något sätt, men lägstanivån spelet igenom är imponerande hög.
   Jag blev oväntat förtjust i ett betydligt mer linjärt Red Faction.
Vi fick spelet av THQ.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
9ca340cdcf0341802f6dfdfaa71bbab8
Genre
Action
Utgivare
THQ
Utvecklare
Volition
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
2011-06-03
Sammanfattning
plus
  1. Vapnen
  2. Förstörelsen
  3. Några boss-strider
  4. Uppgraderingssystemet
minus
  1. Blekt persongalleri
  2. Något tjatiga miljöer
  3. Borde utnyttjat förstörelsen mer
7

Slutsats

Det är ett något märkligt val av utvecklarna Volition att gå från den stora öppna sandlådan i Guerrilla till en helt annan sorts spel i Armageddon. Fans av föregångaren riskerar att bli besvikna.
När det läggs så pass stor vikt vid handlingen hade det behövts mer färgstarka karaktärer. Banorna hade också behövt vara lite mer fantasirika när de inte längre kan leva på att vara en öppen spelvärld. Men vapnen har en skön känsla, den minskade förstörelsen känns motiverad och handlingen fungerar för spelidén. Jag är oväntat förtjust i ett betydligt mer linjärt Red Faction. En stark sjua.
Bilder
redfactionarmageddonpc1301061672061
redfactionarmageddonpc1301061672062
redfactionarmageddonpc1301061672063
redfactionarmageddonpc1301061672064
redfactionarmageddonpc1301061672065
redfactionarmageddonpc1301061672066
redfactionarmageddonpc1301061672067
redfactionarmageddonpc1301061672068
redfactionarmageddonpc1301061672069
redfactionarmageddonpc1301061672070
redfactionarmageddonpc1301061672071
redfactionarmageddonpc1301061672072
redfactionarmageddonpc1301061672073
90774adbb4475b820201723596c94ad1
89c3612c709cb30ee1e12563a18ed3e0
c17f223a2d133a595eb017556befeb73
0347a0d239bc2eea820677a96aa38f58
#inlineditbutton