Dirt 3
Skrevs 2011-05-25 15:29:00 av Erik Hansson
Rallykungarna är tillbaka med mer variation än någonsin. Men är det något att hylla?
Det är lite svårt att tänka sig hur Codemasters skulle kunna misslyckas med den grund de byggt upp i Dirt 2. Lite mer tyngd i bilarna och större påverkan från underlaget måste legat högt upp på priolistan och sedan var det mest en fråga om att mosa in det vanliga nya innehållet i en uppföljare. Det är med andra ord inga stora förändringar i Dirt 3. De som finns är dock över lag positiva.
dirt3_420
Tävlingar och grupper
Karriärläget är uppdelat i olika grupper av tävlingar och den krystade husvagnen från tvåan är utbytt mot ett lite väl avskalat och fult menysystem. När du placerat dig tillräckligt bra i tävlingarna i en grupp låser du upp en ny grupp.
   Du tilldelas även erfarenhetspoäng som ger tillgång till nya bilar, karosser och avatardetaljer, men det är väldigt klent med saker att låsa upp. Så länge du inte är en riktig rallyskalle som vet exakt vilken kärra du vill ha så kommer du antagligen inte bry dig om vad du låser upp.
Många olika tävlingar
Tävlingarna består av en vild blandning av underlag och upplägg. Enskilda starter på långa sträckor, banracing med masstarter, truckar, rallybilar från 80-talet eller mer extrema kärror. Det kan vara sol, regn eller snöstorm och du kan köra på asfalt, grus eller i decimeterdjup snö. Alla faktorer påverkar körningen rejält och det är bara med erfarenhet som du kan tackla allt spelet utmanar dig med.
   Nytt för Dirt 3 är "Head 2 head", även kallad crossover, där du tävlar mot en annan förare i en duell på en avgränsad bana. En annan nyhet är så kallad gymkhana där du får visa din skicklighet vid ratten genom att samla poäng i att drifta, göra donuts, hopp och att köra sönder föremål. En småkul finess som ges lagom lite utrymme.
   Variationen är en stor styrka i Dirt 3. Det hinner aldrig bli tjatigt, snarare tvärtom. En följd av variationen blir att vissa lopp är lite tråkigare. Jag är till exempel inte så förtjust i att köra truckar på snöbanan i Aspen. Ett annat problem med variationen är att det blir väldigt många olika bilar med olika köregenskaper att vänja sig med. De första svängarna är ofta kritiska.
dirt-3-playstation-3-ps3-004
Regneffekterna är en av flera grafiska finesser. Nederbörden påverkar även underlaget.
För enkel anpassning
Inför varje lopp kan du anpassa din kärras utväxling, fjädring med mera. Du väljer enkelt vad du vill ändra i en meny och får tydliga förklaringar om hur det påverkar din bils acceleration, topphastighet eller andra köregenskaper. Lagom enkelt för de som mest vill köra och effektivt för de som gillar att nörda ner sig i detaljer.
   Däremot förstår jag inte varför de inte har med fler möjligheter att anpassa kärrorna. Jag förstår att de inte får ändra bilarnas yttre så mycket på grund av licenserna. Det här är trots allt rally där alla bilar ska se ut som om de duschats av en kaskadspya från någon som bara idisslat reklam de senaste åren. Men några egna dekaler eller åtminstone färger på karosserna tycker jag att vi hade kunnat få påverka.
Inställningar online
När du kör på delad skärm kan du välja alla olika tävlingsformer som nämnts här ovan. Det går också att välja olika bilklasser (till exempel från 60- eller 70-talet), antal flashbacks (tillbakaspolningar), antal rundor och även antal AI-förare i vissa tävlingar.
   Samma inställningar gäller även i onlineläget. Här kan du välja att spela i lag med vänner mot andra motståndare eller var och en för sig. Förutom ovan nämnda spellägen finns även ett partyläge med roliga och röjiga tävlingar. Hämta en flagga och lämna den på ett angivet område, kör sönder en viss sorts pappfigurer eller cat and mouse där två lag tävlar om att få sin "mus" (långsammare bil) över mållinjen före motståndarnas mus. Det sistnämnda är hysteriskt kul med flera vänner i samma lag.
   Under mina timmar online har jag inte upplevt lagg över huvud taget.
dirt-3-playstation-3-ps3-006
Gymkhana-tävlingarna kommer nog splittra fansen. Personligen gillar jag det i små doser. Det är korta små avvikelser från det vanliga körandet.
Många nya detaljer
Grafiskt känns trean något vassare än tvåan och det finns många detaljer som lyfter upplevelsen. I de finländska skogarna springer publiken bort från vägarna när du kommer farande, på de snötäckta nattbanorna i Aspen uppstår ett vackert kaos av strålkastare och snö som yr och de dammiga vägarna i Kenya gör det till en dum idé att ligga precis bakom framförvarande bil.
För den sociale
Något som däremot inte förbättrats är menyvalen och statistiken. I menyerna är det extremt avskalat med innehåll och det jag framför allt saknar är statistik. Varför får jag inte reda på om jag slagit mitt eget rekord på en viss bana? Varför får jag inte reda på om någon av mina Xbox Live-vänner slagit mitt rekord? Sådant borde vara självklart i ett tidsjämförelsespel.
   Förutom sådana detaljer och en något ojämn svårighetsnivå för nybörjare är Dirt 3 ett väldigt bra rallyspel som framför allt är lätt att rekommendera till er som har vänner att spela med online.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
  • member_male
    tryanglz typ 2 min laddningstider 2 min rally ... 2011-05-30
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
ed6c03246b0bf4601e04419ba2ec3e36
Genre
racing
Utgivare
Codemasters
Utvecklare
Codemasters
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
2011-05-24
Sammanfattning
plus
  1. Snyggt
  2. Grym fart- och körkänsla
  3. Variationen
  4. Onlinestabiliteten
  5. Partyspellägena
  6. Lagbaserade tävlingar online
  7. Stöd för delad skärm
minus
  1. Menyerna
  2. Brist på statistik
  3. Långa laddningstider
  4. Få anpassningsmöjligheter
8

Slutsats

Codemasters visade redan med Dirt 2 att de är rallykungarna. I trean har de lagt till det trickbaserade gymkhana, där det gäller att göra donuts, drifta, hoppa och krascha sönder saker för att få poäng. Huvudfokus ligger dock fortfarande på rally, rallycross och varianter på dessa. Du kör ensam i solgasset längs en dammig sträcka genom Kenyas vildmark, eller i ett snökaos på Aspens banracing mot sju andra förare. Det är variationen av genomarbetade spellägen som gör Dirt 3 så uthålligt och onlinekoden är imponerande stabil. Enda problemen är långa laddningstider, snålt med innehåll, för lite statistik och något ojämn svårighetsgrad för nybörjare.
Bilder
dirt3playstation3ps31303722227032
dirt3playstation3ps31303722227033
dirt3playstation3ps31303722227034
dirt3playstation3ps31303722227035
dirt3playstation3ps31303722227036
dirt3playstation3ps31303722227037
dirt3playstation3ps31303722227038
dirt3playstation3ps31303722227039
#inlineditbutton