Brink
Skrevs 2011-05-17 05:40:00 av Marcus Grönskog
En ambitiös förstapersonsskjutare med fokus på samarbete.
Den klassbaserade förstapersonsskjutaren från Splash Damage har försenats gång på gång. Men ändå är mitt intryck att spelet hade mått bra av ytterligare några månaders utvecklingstid. Brink känns inte färdigt ännu och det märks i bland annat bristen på detaljer och en rad mindre irritationsmoment. Grundidén är däremot god och upplevelsen växer.
brink-420x177
Intressant universum
I Brink har man fyra klasser att välja mellan (soldat, ingenjör, läkare, agent) och samtliga kan bistå lagkamrater med exempelvis extra ammunition, mer hälsa eller starkare vapen. Under matchernas gång kommer man bli påmind om att försöka byta klass om ett särskilt objektiv kräver detta. Men av matcherna jag har deltagit i att döma spelas sällan en klass övervägande mer än andra.
   Brink är i princip samma spel vare sig man spelar kampanjen eller kastar sig in i öppna matcher. Den enda märkbara skillnaden är att kampanjen väljer ut kartorna i en speciell ordning. Det är lite synd för man hade kunnat göra mycket mer med berättelsen kring den värld Brink utspelar sig i. I grunden är det nämligen en spännande idé, där två sidor strider om kontroll över den flytande ark som byggts upp efter att jorden en gång översvämmats. Tyvärr gör man inget av det hela, utöver små tråkiga klipp där identitetslösa spelarmodeller småsnackar med varandra innan uppdraget börjar.
screen4
Spelets enkla parkour-system låter spelaren enkelt klättra över saker i terrängen
Smal, tjock eller mittemellan
Det går snabbt att snickra ihop en ny spelkaraktär och kasta sig in i matcherna. Man har relativt få val vad gäller karaktärens egentliga utseende, så man särskiljer sig istället från andra med en handfull upplåsningsbara utstyrslar som kan kombineras fritt. Utöver detta spelar också karaktärens kroppstyp in i spelet. Genom att välja en smal kropp kan man lättare klättra runt på banan och springer snabbare. En tyngre kropp låter dig däremot bära tyngre vapen medan du förklarligt nog blir långsammare. Jag föredrar en snabbare kroppstyp så att jag kan dra nytta av spelets klättermöjligheter.
   Att överhuvudtaget koppla in parkour, eller free-running i Brink såg jag som spelets mest intressanta tillägg. Men när det väl kommer till kritan drar inte många av banorna nytta av det. Överlag fungerar det däremot bra och spelkaraktären flyger praktiskt taget fram genom terrängen genom små enkla knapptryck.
Att samarbeta med datorspelare
Att spela Brink med andra mänskliga spelare är klart att föredra. De datorstyrda motsvarigheterna har helt enkelt svårt för samarbete. Samtidigt är det ändå imponerande hur pass funktionellt datorn klarar att spela en match. Man blir återupplivad och får bonusar kastade till sig och de försöker faktiskt gå efter huvudobjektivet, till skillnad från många mänskliga spelare som hellre bara vill skjuta ner varandra. De egentliga problemen med datorn uppstår först när man behöver en samling spelare på samma plats för att skydda en gisslan eller väska som ska eskorteras. Datorspelarna är helt enkelt för dumma för att inse att de kan behövas på annat håll, något som blir lättare då man faktiskt kan kommunicera med mänskliga spelare.
screen5
Säkerhetspolisen möter rebellerna i en klassisk maktkamp
EXP-siffror, överallt
Genom att döda fiender, uppfylla spelobjektiv och hjälpa lagkamrater samlar man erfarenhetspoäng som sedan kan användas för att låsa upp nya färdigheter. Dessa gäller antingen alla klasser; som permanent uppgraderad hälsa, eller för att göra enskilda klassers förmågor mer användbara. Fler vapen kan låsas upp genom att utföra speciella uppdrag från huvudmenyn som varken är särskilt utmanande eller spännande, men det erbjuder ändå en sorts variation. En fördel enligt mig är att klasserna inte begränsas av sina vapentyper, så det är fritt fram för läkarklassen att panga på stort.
   Alla upplåsningsbara saker till trots är det främst bristen på rent spelbart innehåll som gör mig skeptisk inför Brink. Kampanjen är kort och intetsägande och efter att ha spelat de åtta kartor som spelet har att erbjuda blir det snart enformigt och närmast tradigt att springa runt och utföra samma objektiv. Detta kan givetvis botas med ytterligare nedladdningsbara banor som enligt utvecklarna redan är på väg, gratis dessutom.
screen3
Uppgraderingar behöver inte väljas bort inför en match. Allt staplas på vartannat.
Svårt att tyda
Radion som ständigt surrar och meddelar spelaren om varenda liten grej som händer gör mig inte mer engagerad i spelflödet. Snarare tvärtom då ljudkvalitén är avsiktlig låg och burkig. Det saknas visuell feedback som hjälper en att uppfatta att man faktiskt lyckats döda någon eller lyckats med något. En nedräkningstimer som man först tror är bra för laget kan istället visa sig ha en direkt motsatt effekt. Orden som spelet väljer för att förklara spelets objektiv kan vara direkt luddiga, något jag inte hinner reflektera över med ett tiotal fiender direkt framför mig.
   Men trots detta är Brink en upplevelse som ständigt växer för mig. Det är inget mästerverk, men man anar ständigt nya lager av speldjup och att mota tillbaka fienden efter ett lyckat anfall är mer belönande än andra liknande spel eftersom fiendeantalet helt enkelt är högre. Det är intensivt och högljutt, men tyvärr spelar det ingen roll när matcherna drabbas av ospelbart lagg. Ett påtagligt problem som jag personligen råkade ut för ett flertal gånger under min tid med Brink. Det är med skräckblandad förtjusning som jag blickar tillbaka på arken. Dags att skapa en ny karaktär.
Vi fick spelet av Bethesda.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
378402_2457394926155_1007011564_n

Marcus Grönskog

Journaliststudent från Småland med ena foten i Tokyo. Är intresserad av bra berättande i spel.
869f6c71c3134c0874a67616fbf623f6
Genre
FPS
Utgivare
Bethesda Software
Utvecklare
Splash Damage
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-04-14
Sammanfattning
plus
  1. Intensivt och bra spelflöde
  2. Snygg grafisk stil
  3. Parkour-inslag
minus
  1. Radiotjatter - hela tiden
  2. Svårt att samarbeta med datorn
  3. Mycket att lära sig från start
  4. Matcher med påtaglig lagg
  5. Något tomt på innehåll
6

Slutsats

Brink ser grafiskt unikt och snyggt ut. Jag gillar designen på karaktärerna och hur världen är uppbyggd. Tyvärr känns spelet tomt på innehåll och kampanjläget är kort och upprepande. Detta är något som kan ändras med kommande nedladdningspaket, men som det ser ut nu finns det inget riktigt drag efter att man uppgraderat sin karaktär till fullo. Något som inte tar särskilt lång tid. Trots detta har Brink potential att riktigt särskilja sig från liknande online-spel eftersom fokus ligger mer på samarbete inom laget än individuella prestationer. Detta funkar inte riktigt när man spelar själv med datorstyrda lagkamrater. Att spela med andra människor rekommenderas alltså även under kampanjen.
Bilder
brink2ilhf6v
brink5am2xw
brinkaxd1jr
brinki6jt7d
#inlineditbutton