Fable III
Skrevs 2011-05-17 09:57:00 av Gustaf Lénberg
Fable återvänder till PC efter lång frånvaro, men vad har plattformsbytet att erbjuda?
I trilogier brukar den tredje delen vara en förfining av vad publiken fann underhållande i de första två. Lionhead Games har med Fable III av någon anledning istället valt att kasta åt sidan mycket av det goda arvet och linda vad som blev över i underliga designval. Resultatet är ett bra spel med vissa tydliga svagheter.
   Den som tidigare läst recensionen av 360-versionen kan lugnt hoppa till näst sista paragrafen för att se hur spelet klarat sin resa till PC.
fable-iii-pc-2
Det ryktas revolution
Det synnerligen brittiska landet Albion är skådeplatsen även denna gång och den industriella eran har tydligt ändrat kungarikets utseende. På tronen sitter Logan, din bror, som på senare tid börjat visa en mer tyrannisk sida. Efter ett par smärtsamt övertydliga scener som visar just hur opassande Logan är som regent flyr du slottet och börjar förberedelser för en revolution. Men vid horisonten hägrar ett hot långt värre än en korrupt monark.
fable-iii-pc-003
Albion står vid ett vägskäl, men oavsett rutt när du samma slut.
Ett oundvikligt öde
Fable III erbjuder dig att börja spelet som prins eller prinsessa, men efter det är det mesta utstakat i förväg. Det finns bara en väg framåt och valen du gör längs med den ändrar inte mer än bakgrunden. Normalt handlar det om enkla frågor där ena sidan är skrattretande ond och den andra fånigt god, de två mekanistk åtskilda bara i hur ekonomiskt gångbara de är.
   Systemet saknar både djup och spelmekanisk relevans, så om du bestämt dig för att följa en moralisk riktning blir det inte mer än att trycka på knappen för "rätt" svar så fort det blir möjligt. Det hela blir en kraftigt polariserad upplevelse som känns nästan påklistrad.
Fable3_2011-05-17_08-58-22-79
Förmågan att lägga sig i folks liv har ett kusligt djup.
Dragkamp mellan plus och minus
Även med handlingen lagd åt sidan är termen polariserad passande när man talar om Fable III. Animationerna är välgjorda, miljöerna vackra, röstarbetet ypperligt, men å andra sidan är stridssystemet oengagerande, områdeskartorna överenstämmer inte med spelvärlden och tycker man inte om fånig humor är stora delar av manuset olidligt. De positiva aspekterna är i majoritet, men många av de negativa är svåra att svälja. Det handlar i stort om hur stor tolerans du har innan det börjar bli ett problem.
   Det är tydligt att det finns mycket kompetens hos Lionhead, men någonstans på designnivå görs misstag efter misstag. Varför är spelmenyn ett helt hus med flera rum? Varför är en person som kallblodigt mördat dussintals människor en del av hovet? Varför är protagonisten bara kvalificerad för yrkena smed, lutspelare och pajbagare? Frågor som dessa besvaras aldrig och sitter som en öppen gylf på ett par annars snygga byxor.
Fable3_2011-05-17_09-01-46-65
Skjutvapen är händiga, speciellt då närstrid inte känns riktigt rätt med mus och tangentbord.
Sparka hönor i grupp
Fable III har som tur är ett viktigt äss i rockärmen i form av ett flerspelarläge. Via Games for Windows Live kan du ta med dig en vän och tillsammans röja runt i Albion. Systemet är komiskt nog ett av de djupaste i hela spelet och väl genomtänkt. Besökande spelare tjänar pengar bara för att närvara, samarbetslägen finns för många delar av spelet och avatarerna kan interagera på många sätt. Fattar avatarerna tycke för varandra kan det bli både bröllop och avkomma om båda spelare är med på noterna.
   En annan intressant del av flerspelarläget är byteshandel mellan spelare. Det finns ett stort antal vapen i Fable III, men bara ett visst antal av dem existerar i varje nytt spel. För att få tag i dem allihop måste du därför gå online och leta rätt på någon som är på jakt efter något av de vapen som råkar finnas i din ände. Det är ett finurligt sätt att motivera spel med andra, om än kanske lite omständligt.
Fable3_2011-05-17_08-56-50-65
Pittoreska byar finns det många av i Fable III.
Faran med plattformsbyten
Det finns alltid en risk när spel portas från konsol till PC att vissa egenheter uppstår. Så är tyvärr också fallet i Fable III. Den som inte har en 360-kontroll presenteras med ett omständligt och klumpigt kontrollschema som använder knappar klart anpassade för ett amerikanskt tangentbord. Det hjälper inte heller att genvägarna för många kommandon bara är tillgängliga när spelet känner för det och ibland helt försvinner.
   Grafiskt sett är PC-versionen överlägsen men buggig. Vita block blinkar in och ut i kanterna av vyn, kameran erbjuder konstiga vinklar och animationerna passar ofta inte omgivningarna. Mer än en gång fick jag se en fiende göra en baklängesvolt likt en illa tränad stuntman efter att min avatar tydligt skjutit bom. På andra sidan myntet passerar projektiler och närstridsvapen ibland genom fiender utan effekt, vilket självklart är ännu mer irriterande.
Fable3_2011-05-17_08-56-34-32
I slutänden handlar Fable III, precis som verkliga livet, om pengar. Massor med pengar.
Den som gapar efter mycket...
PC-versionen av Fable III erbjuder inget nytt utöver 360-versionen och det hela känns verkligen som ett konsolspel ifört en hatt med bokstäverna "PC" broderade på framsidan. De irritationsmoment som enkelt kunde ha eliminerats i och med tillgången till tangentbord och bättre prestanda är fortfarande kvar och inga ansträngningar har gjorts för att anpassa spelet för den nya plattformen. Vissa saker har till och med gått förlorade vid flytten: spelet kan inte längre spelas i delad skärm som på 360, vilket betyder att det behövs två datorer och två kopior av spelet för att komma åt flerspelarläget.
   Trots allt detta är Fable III fortfarande en trevlig upplevelse, om än en kort och linjär sådan. Det är ett kompetent sammansatt actionrollspel vars största svaghet är att det vill vara mer. Hade Lionhead bitit av en mindre bit kaka hade vi nog sluppit alla dessa irriterande smulor.
Vi fick spelet av Microsoft.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
member_male

Gustaf Lénberg

Utbildad journalist och webbutvecklare med ett brinnande intresse för digital underhållning. Började min spelkarriär på Atari 2600 och har sedan dess konsumerat över 1 000 titlar på olika plattform...
71e3c259510a6c33b0a1050b0f09ed79
Genre
rollspel
Utgivare
Microsoft Game Studios
Utvecklare
Lionhead Studios
Plattform
Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
2011-05-20
Sammanfattning
plus
  1. Vacker värld
  2. Stundom bra humor
  3. Varierade sidouppdrag
  4. Intressant flerspelarläge
minus
  1. Tom värld
  2. Stundom dålig humor
  3. Strikt linjär handling
  4. Oengagerande enspelarläge
7

Slutsats

Fable III upplever ingen renässans på sin resa till PC utan förblir exakt samma spel. Handlingen är linjär men stadig och mekaniken gungar mellan överdesignad och simpel. Känslan är att gott hantverk spenderats på två världar och inte riktigt räckt till att göra klart någon av dem.
Bilder
fableiiipc1294319484049
fableiiipc1294319484050
fableiiipc1294319484051
fableiiipc1294319484052
fableiiipc1294319484053
fableiiipc1294319484054
fableiiipc1294319484055
fableiiipc1294319484056
fableiiipc1294319484057
fableiiipc1294319484058
#inlineditbutton