Darkspore
Skrevs 2011-05-06 07:24:00 av Gustaf Lénberg
Vad händer när en normalt kreativ utvecklare har en riktigt dålig dag? Svaret i detta fall är Darkspore.
Maxis är en anrik utvecklare som provat det mesta. Stadsplanering i Sim City, levnadsöden i The Sims och arters ursprung i Spore – det är en imponerande lista. Darkspore, deras nyaste titel, är ett actionrollspel vars gimmick är förmågan att förändra dina hjältar både till utseende och utrustning. På papperet låter det som en strålande idé, men tyvärr har något gått snett i genomförandet.
darkspore_420
Genetiskt misstag
Handlingen i Darkspore är enkel nog. Ett okänt antal år innan spelets början använde sig din art av genetisk modifiering för att skapa krigarvarelser. Efter att ett experiment går snett skapas onda monster kallade darkspore som i rask takt utrotar alla spår av er civilisation. Som tur är har du och en handfull andra lyckats fly undan vågen av förstörelse genom kryogenisk nedfrysning och medan ni ligger på is utvecklar en AI en ny generation krigarvarelser som är menade att vända konflikten till er fördel. Detta lilla projekt är nu klart, så du tinas upp och ges ett mål: utrota alla darkspore.
terrain
Förbered dig på mycket vandrande över broar
En trio titaner
Du kan ta med dig upp till tre hjältar på varje uppdrag. De är uppdelade i tre grundtyper: stark, snabb och support. Varje hjälte är också kopplad till ett visst element som konstigt nog också är deras svaghet; fiender med samma elementtyp gör dubbel skada mot hjälten i fråga. För att undvika detta är det säkrast att ta en varierad trio med sig och byta aktiv hjälte för att passa moståndet under uppdragets gång. Alternativt kan du kolla vilka darkspore som kommer figurera i ett uppdrag och ta med dig hjältar av element som inte representeras på fiendesidan. Mer strategiskt djup än detta kan tyvärr inte Darkspore erbjuda, vilket är synd.
   Det skall nämnas att varje hjälte kan modifieras med den relativt lättanvända designmotorn från Spore, så om du anser att din närstridsspecialist behöver rosa vingar på huvudet kan det ordnas. Tyvärr är dessa ändringar helt kosmetiska och svåra att se när spelet väl är igång och bitar måste hittas under uppdrag, så variationen är bara så stor som du samlat på dig.
heroes
Jag skall måla mina hjältar, lilla mamma... Tyvärr kommer det inte synas genom alla ljuseffekter.
Utrota allt motstånd
När uppdraget väl börjar är det klassiska kontroller som gäller. Hjälten beordras runt med musklick och specialförmågor aktiveras med snabbknappar. Har du någonsin spelat ett actionrollspel tidigare tar det inte många sekunder att förvandlas till dödsmaskin. Och dödsmaskin är ordet, för vanliga fiender har inte en suck mot en kompetent spelare och agerar med fartgupp än aktivt motstånd. Du spenderar nästan mer tid springandes mellan olika mål än i strid – tempot blir därefter ganska släpigt, vilket bådar illa för ett spel i denna genre.
   Uppdragen utspelar sig på olika planeter och rymdinstallationer som egentligen inte är mycket mer än mark för dina hjältar att stå på. Det är ödsligt och ofta är bakgrunderna i fjärran långt mer intressanta än vad som faktiskt pågår. Efter att ha jobbat dig igenom några områden når du en extra tuff strid mot en våg monster med tilhörande boss. När området rensats ut betygsätts du och belönas med en slumpvist utvald bit utrustning. Tillbaka till moderskeppet!
dodge
Vissa hjälteförmågor leder till ganska fåniga resultat
Prylar, prylar och mer prylar
Utrustning är lustigt nog den viktigaste delen av Darkspore och större delen av tiden du spelar kommer spenderas på att nöta igenom banor på jakt efter bättre prylar. Vad din hjälte bär runt på är det enda som påverkar dennes nivå och förmågor, så att ta sig vidare handlar snart om att spela bana efter bana i hopp om att ha tur med slumpgeneratorn Det blir lite av en cirkulär upplevelse där bättre utrsutning låter dig spela svårare banor som leder till bättre utrustning och så vidare. Handlingsmässigt händer nästan ingenting och de små notiser du får försvinner i periferin eller faller på döva öron då du sannolikt stängt av hjärnan vid det laget.
boss
Till och med fiender av denna storlek leder till gäspningar
Aningen mer kul med fler
Om man använder sig av det robusta flerspelarläget blir saker lite roligare, som tur är. Upp till fyra personer kan leda varsin hjälte in i strid och det går oerhört mycket snabbare att ta sig igenom uppdragen. Ovanpå detta är belöningarna bättre när man är fler, så att spela enspelarläget är egentligen ett slöseri med tid. Tyvärr måste hela gruppen vara med på noterna och allt för ofta slutar det med fyra identiska hjältar som alla kör sitt eget race i olika delar av området.
   Det går också att spela mot andra spelare, men dessa matcher har en tendens att alltid falla ut till den mer välutrustade sidans fördel. Motorn som ärvts från Spore tillåter inte precis taktiska manövrar utan det blir mest att hamra lös och byta hjältar när hälsopoängen tryter. När till och med strid mot andra spelare är enformigt vet man att något är fel.
rts
Modernt actionrollspel eller fyra år gammalt strategispel? Svårt att säga.
Mer jobb än spel
Just bristen på variation är Darkspores största svaghet. Hela spelet består av en sak: döda darkspore. Det är ett hållbart koncept i ungefär trettio minuter, men sedan förstår du att det inte blir något mer. Irriterande småsaker som att dina projektiler stoppas av terräng medan fienden kan skjuta igenom vad som helst gör inte saken bättre.
   Darkspore är enformighet i spelform, med ett sömnpiller till enspelarläge och ett samarbetsläge som bara närmar sig underhållande med en full grupp vänner. Problemet är att den som ber sina vänner spela Darkspore är antagligen inte mycket till vän.
Vi fick spelet av EA.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
member_male

offline Gustaf Lénberg

Utbildad journalist och webbutvecklare med ett brinnande intresse för digital underhållning. Började min spelkarriär på Atari 2600 och har sedan dess konsumerat över 1 000 titlar på olika plattform...
e437fb8af969fbc7287b2e2c1753bee3
Genre
Action,rollspel
Utgivare
EA
Utvecklare
Maxis
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2011-03-31
Sammanfattning
plus
  1. Varierade hjältar
  2. Förmågan att förändra hjältarnas utseende
  3. Lättspelat
minus
  1. Mycket enformigt
  2. Saknar skicklighetsmoment
  3. Ändlös jakt på nya prylar
  4. Brist på egentligt innehåll
5

Slutsats

Darkspore är ett ytterst enformigt spel som erbjuder kosmetiska detaljer istället för faktiskt innehåll. Den som älskar att nöta samma bana hundra gånger i jakt på det bästa möjliga vapnet kommer njuta, men för oss andra är det ett spel man lugnt kan ignorera.
Bilder
Darkspore2v26
darkspore_editor_goliath_reskin
420x177darkspore_1176398568
darkspore_200
#inlineditbutton