Operation Flashpoint Red River
Skrevs 2011-05-03 19:42:00 av Gustaf Lénberg
Smärtsamt amerikanskt pang-pang med lobotomerad AI i nyaste Operation Flashpoint.
När Operation Flashpoint först såg dagens ljus för tio år sedan var det ensamt i sin attityd mot genren. Spelaren var bara en man i ett öppet krig och behövde förlita sig på försiktighet och sina gruppkamrater för att överleva de långa och svåra uppdragen. Tyvärr led den artificiella intelligensen av en nästan kaotisk form av dumhet vilket innebar att spelaren trots god insats ofta straffades med ett snabbt och snöpligt slut. Sådana svagheter har serien nu haft tio år på sig att skrubba ur väven, vilket gör Red River än mer överraskande.
strike2
Välkommen till blixtpunkten
Red River är det nyaste spelet i serien Operation Flashpoint och utspelar sig i Tajikistan, ett land angränsande till både Afghanistan och Kina. Spelaren iklär sig rollen av en nästan överdrivet amerikansk marinkårssoldat som skickats dit för att bringa fred och demokrati till den härjade nationen. Saker går naturligtvis inte som planerat och i slutet av första akten invaderas Tajikistan av sin röde granne i öst och målet skiftar från fredsbevarande till överlevnad. Det är en handling vi sett förut men här berättas den med blixtrande bildkollage, explosiva effekter och färgskiftningar så kraftiga att spelet informerar vid start att det faktiskt inte är fel på din TV.
Klichéer och stridslarm
Kampanjläget är en linjär historia som kan spelas av upp till fyra spelare i samarbetsläge. En sergeant så hård att han antagligen skiter diamanter vrålar dig konstant i örat och informerar vilken patetisk liten mask du är oavsett hur många tungt beväpnade soldater du dödat den senaste halvtimmen. Enda gången han är tyst är när strid börjar och kulorna börjar vina, men även då sticker han in för att klaga på din insats med jämna mellanrum.
   Denna attityd till ljud genomsyrar hela spelet och det är sällan det är tyst; antingen så skjuts det eller så vrålas det och de få gånger volymen är på konversationsnivå avbryts den sannolikt snart av det ena eller det andra. Det är ärligt talat lite komiskt hur hårt Red River tar i och jag undrar om det verkligen är allvarligt menat eller en skicklig satir riktad mot denna generation "taktiska" och "realistiska" shooters.
chaos
Känslan är rätt, men terrängen är lite sparsam i konsolversionen.
Rätt känsla
Det skall erkännas att Red River faktiskt sköter just de taktiska och realistiska bitarna rätt bra. De olika soldattyperna fyller sina respektive roller och spelar märkbart olika. Kulor går inte spikrakt utan påverkas av både gravitation och vind på längre avstånd. En fiende faller nästan omedelbart om han blir träffad och satt kulan i centermassan är det oftast tillräckligt för att se till att de inte reser sig igen. Sårade fiender ligger kvar där de faller men kan få hjälp av sina kamrater om du inte håller ögonen på dem.
   Blir du själv träffad så märker du det, då din avatar nästan slängs omkull, hjärtat börjar bulta och stridsförmågan påverkas beroende på träffpunkt. En kula i armen gör det svårt att sikta medan ett blödande ben gör dig långsammare och skär ned på tiden du kan springa.
cover
Sök skydd snabbt och ofta. Fienden hanterar sina vapen bättre än man tror.
Goda idéer
I egenskap av gruppledare ger du order åt dina gruppmedlemmar att lägga korseld, angripa flanker, rensa ut byggnader eller täcka kamrater. Ordersystemet är flinkt och när man väl memorerat vilken ordning knapparna skall tryckas är det riktigt händigt. I flerspelarläget iklär sig en spelare rollen som ledare men de tre övriga deltagarna kan sätta ut pilar och markörer för att assistera.
   Tröttnar du på kampanjläget kan du också spela olika fristående uppdrag. I takt med att du spelar belönas du med erfarenhetspoäng och uppgraderingar som gör de olika soldatklasserna mer effektiva och dynamiska. Det hela verkar riktigt stiligt ihopsatt, men sedan tar det abrupt stopp och alltihop faller samman.
humvee
Trots att det är Operation Flashpoint får man inte köra fordon särskilt ofta.
Stora brister
Motorn är uppenbarligen inte anpassad för konsolhårdvara och mängden pop-in och generella grafikproblem är hisnande. Det är svårt att se skillnad på fiender och terräng och inte blir det lättare av att dina kamrater har en förmåga att putta runt dig medan de springer runt i cirklar som huvudlösa höns. Den nästan kriminellt dumma AI:n från första spelet är tillbaka med dunder och brak och det är sanslöst vad oförmögen den är. I strid vandrar den fram och tillbaka i det öppna, lägger aldrig förband utan direkt order och fastnar i terräng och arkitektur.
   Mest frustrerande är dock det faktum att när du blivit skjuten och ligger hjälplös på marken är dina kamrater ingen hjälp. Med förbandsutrustning i hand fastnar de i marken, snurrar på stället som karuseller eller hittar inte förbi stenen du fallit bakom. Långsamt men säkert blöder du till döds medan de dansar runt som druckna studenter vid en skolavslutning. Kombinera detta med att vissa uppdrag har upp till en kvart mellan checkpoints och det krävs en ängels tålamod att försöka igen.
nvg
Under nattoperationerna är det komiskt nog enklare att se fienden.
Ett steg tio år bakåt
I en realistisk shooter är det i praktiken omöjligt för spelaren att ensam hantera alla hot och Red River tvingar dig att göra just detta. Eftersom den hjälp du får av AI-styrda soldater är björntjänster som bäst så gäller det att spela online eller inte alls. Även med kompetent hjälp tar spelet tyvärr en sväng mot det absurda i sin senare hälft och det är med en bitter eftersmak jag lägger ifrån mig handkontrollen. Red River kunde ha varit ett riktigt bra spel, men slarvet med de allra viktigaste aspekterna betyder att betyget blir därefter.
Vi fick spelet av Namco Bandai.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • image
    Stetch "Långsamt men säkert blöder du till d... 2011-05-06
  • comment
    galveston Jag spelade det första spelet väldigt... 2011-05-04
  • member_male
    Loafen Tyckte detta verkade väldigt intressa... 2011-05-03
member_male

offline Gustaf Lénberg

Utbildad journalist och webbutvecklare med ett brinnande intresse för digital underhållning. Började min spelkarriär på Atari 2600 och har sedan dess konsumerat över 1 000 titlar på olika plattform...
62b07a305f0b9266af73a13390c8f382
Genre
FPS
Utgivare
Codemasters
Utvecklare
Codemasters
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
2011-04-21
Sammanfattning
plus
  1. Välgjord skyttemekanik
  2. Stiliga mellansekvenser
  3. Varierade klasser
  4. Bra samarbetsläge
minus
  1. Motorn passar inte konsoler
  2. Frekventa buggar
  3. AI så dålig att den gör dig mållös
  4. Irriterande uppdrag och checkpoints
5

Slutsats

För varje sak Red River gör rätt så gör det också något katastrofalt fel, vilket i längden blir både tröttsamt och stundom smärtsamt. Grafiska svagheter kan skyllas på plattformen, men det finns ingen ursäkt för den urusla AI:n och buggar som att kulor mystiskt passerar igenom fiender utan effekt. Detta kunde varit en frisk fläkt för de som gillar shooters på konsol, men istället blev det mest en vindburen odör som får dig att nypa ihop näsan.
Bilder
ofrrvtaug201001
ofrrvtaug201002
ofrrvtaug201003
ofrrvtaug201004
#inlineditbutton