Asphalt 3D
Skrevs 2011-04-03 16:12:07 av P-A Knutsson
Passar 3DS bättre än DS till racingspel?
På Nintendo DS var bilspel en stor bristvara och vid sidan av Mario Kart och Trackmania fanns det inte mycket att rekommendera. 3DS försöker dock råda bot på detta och redan från start hittas två racingspel i utbudet – fast frågan är om de är något att ha? Först in till bilprovningen kommer Ubisofts Asphalt 3D.
Det börjar i alla fall bra
Vid en första anblick ser Asphalt 3D ut att vara ett kompetent bilspel. I huvudmenyn hittas ett relativt djupt karriärläge där (inte alltför många) bilar kan köpas och uppgraderas. Dessa bilar kan sedan användas i en handfull tävlingsvarianter, såsom regelrätta race, dueller och tävlingar som går ut på att göra ett antal Takedowns – förlåt, jag menar ”Eliminated!”. Upplägget påminner med andra ord starkt om de tidigare Burnout-spelen, vilket inte är särskilt otippat då det är kopieringsmästarna Gameloft som ligger bakom Asphalt 3D.
   Vid sidan av karriärläget är det även möjligt att köra enstaka race, samt möta upp till sex mänskliga spelare samtidigt via lan. Dessutom finns ett street pass-läge där rekord och spökbilar överförs. Stöd för onlinerace finns däremot inte.
Fel, fel, fel
Väl i bilen känns körkänslan inledningsvis inte alltför dumt, men det tar inte många minuter innan mängder med allvarliga problem uppenbarar sig. Först och främst krockas det ganska mycket under racen, vilket spelet helt saknar fysik och skademodellering för. Resultatet är riktigt bisarra krascher där de plastliknande bilarna kan fastna i varandra, flyga rakt upp i luften, tvärstanna – eller helt enkelt inte reagera alls.
   Att det krockas relativt ofta beror i sin tur på en kombination av stel kontroll och en skärmuppdatering som, trots blek grafik, konstant pendlar mellan 60 och en halv bild per sekund. Situationen blir inte bättre av att medtrafikanter ibland inte syns förrän de är mitt framför spelaren, för att inte tala om de utspridda bonussymboler som gör sitt bästa för att täcka synfältet.
asphaltgtnintendo3ds003
Mina fysikfavoriter är de bepansrade träden som gör att bilen går från 150 till 0 km/h vid minsta beröring, samt polisbilarna som tacklar dig bakifrån – och flyger iväg.
Oanvändbar 3D
Självklart är även 3D-effekten miserabel. Med 3D-switchen på max ser det ut som bilen svävar snett ovanför körbanan, samt att det av någon outgrundlig anledning blir ännu svårare att bedöma avståndet till mötande trafik. Något nämnvärt djup i miljöerna finns det inte heller. Den enda känsla som jag får av 3D-effekten i Asphalt 3D är huvudvärk.
Skolboksexempel på hur man gör fel
Asphalt 3D är ett skolboksexempel på vilka problem ett bilspel inte får innehålla. Jag erkänner gärna att spelet stundtals underhöll, men bristerna som finns är nästan komiska. Kontroll, grafik, fysik – allt är halvtrasigt. Det är uppenbart att Asphalt 3D är ett dåligt portat Iphone-spel, vilket är synd eftersom det faktiskt finns ett ganska underhållande spel under alla skavanker. Fast det var väl viktigare att få ut ett spel till releasen än att faktiskt göra en bra produkt.
Vi fick spelet av Ubisoft.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

online cmd

Spelar just nu!
asphalt_3d_3ds
Genre
Racing
Utgivare
Ubisoft
Plattform
Nintendo 3DS
Prisjakt
Release
2011-03-25
Sammanfattning
plus
  1. Stundtals kul
  2. Rätt snygga ljuseffekter
minus
  1. Hemsk skärmuppdatering
  2. Stel körkänsla
  3. Trasig fysik
  4. Usel 3D
4

Slutsats

Vid en första anblick ser Asphalt 3D ut att vara ett kompetent bilspel, men sedan går det snabbt utför. Spelet är ett skolboksexempel på vilka problem ett bilspel inte får innehålla, och alltifrån kontroll till grafik strular. Det gömmer sig ett underhållande spel under alla brister, men det gömmer sig väldigt bra.
asphaltgtnintendo3ds005
asphaltgtnintendo3ds001
asphaltgtnintendo3ds002
asphaltgtnintendo3ds2
asphaltgtnintendo3ds004
asphalt3dnintendo3ds1295477460022
#inlineditbutton