Crysis 2
Skrevs 2011-03-31 06:46:00 av Andreas Eklöv
En riktig actionrökare som slår föregångaren på nästan alla fronter.
Det första Crysis-spelet var en teknisk demonstration av hur snygga spel kan vara när de skapas utan tanke på att spelarnas hårdvara faktiskt ska kunna köra spelet. En något ointressant handling ursäktades av många för den snygga grafiken och sandlåde-stilen på spelmekaniken. Crysis 2 kanske inte är den tekniska revolution som föregångaren var på sin tid, men lyckligtvis är det istället ett mycket bättre spel på nästan alla punkter.
logo
Bygger vidare
Handlingen i Crysis 2 tar sin början efter händelserna i det första spelet. Prophet, som hade en stor roll i Crysis, räddar spelaren i handlingens början och överlämnar den nanodräkt som ger sin ägare superkrafter. Efter detta kastas du raskt in i den onekligen actionfyllda handlingen där den utomjordiska rasen Ceph, som även var antagonisterna i första spelet, har invaderat New York och en mystisk smitta sprider sig bland befolkningen. Då du som spelare tagit över nanodräkten från Prophet blir du även måltavla för militären av en anledning som du blir varse längre fram i handlingen.
   Att spela igenom kampanjen i Crysis 2 kan liknas vid en effektfull actionfilm a là Jerry Bruckheimer. Handlingen är klart mycket bättre än i första spelet men det finns ändå inte något vidare djup. Detta kompenseras istället av att det hela tiden pågår saker runt omkring dig. Byggnader rasar, explosioner skakar omgivningen, stora utomjordiska maskiner stampar in genom väggar och så vidare. Det är effektfullt helt enkelt och definitivt tillräckligt för att driva dig framåt. Kampanjen klockar in på tio till tolv timmars speltid vilket är ett trevligt omfång när de flesta kampanjer i förstapersonsskjutare blir allt kortare.
Spelmekanisk evolution
Rent spelmekaniskt delar Crysis 2 mycket av det som fanns i föregångaren, men stöpt i en ny form. Du har fortfarande dina fyra huvudkrafter i den superdräkt du är utrustad med, men till skillnad från föregångaren aktiverar du dem här inte via en cirkel-meny utan istället är de knutna till olika knappar på handkontrollen. R2 aktiverar exempelvis osynligheten, L2 aktiverar rustningsläget som låter dig tåla mer stryk, att springa snabbt aktiveras på L3 och hårda närstridsattacker utför du genom att trycka ner R3. Dessa krafter förbrukar dock energi vilket innebär att du måste hushålla med krafterna. Om du exempelvis springer snabbt samtidigt som du är osynlig förbrukar du energin mycket snabbare än om du bara springer snabbt.
   Banorna i spelet är också designade för att ge dig möjligheten att bygga egna strategier för hur du ska ta dig an situationer. Du kan aktivera ett visir som visar dig aktuella strategiska alternativ och du kan även välja att markera vilka mål du vill fokusera på. Det finns också ett system för karaktärsuppgradering där du använder de resurser du samlar in för att uppgradera olika delar av din dräkts egenskaper, exempelvis mindre energiförbrukning för rustningsläget. Att spela igenom kampanjen en andra gång på svåraste svårighetsgraden tvingar dig dessutom till en mer strategisk spelstil vilket ytterligare utökar speltimmarna för den engagerade.
2
Crysis 2 är riktigt snyggt, har bra kontroll samt en längre och mer effektfull handling.
Tekniskt imponerande
Det som var allra mest omtalat när det första Crysis släpptes var grafiken som för sin tid var visuellt imponerande och tekniskt avancerat. Grafikmotorn CryEngine 2 var det första spelet som utnyttjade nyheterna i DirectX 10 för att skapa avancerad ljus- och skuggsättning, komplex fysikmotor som möjliggjorde en sandlådeupplevelse för spelaren, högupplösta texturer med mera. Det var dock få datorer som kunde köra Crysis i högre upplösningar, något som ledde till det stående skämtet om huruvida en monsterdator kan köra Crysis eller ej. Detta driver Crytek själva med i början av spelet genom trophyn ”Will it run Crysis?”. Crysis 2 har från start byggts för att köras väl på såväl PC som konsolerna men trots detta ser spelet ruskigt bra ut även när det körs på de jämförelsevis klenare konsolerna.
   Ljussättningen är riktigt snygg och detaljrikedomen i miljöerna gör överlag presentationen riktigt imponerande. Grafiken kan ibland lida av så kallade pop-ins, det vill säga grafiska objekt som försvinner och dyker upp när du närmar dig dem, men det är överlag inte något som stör allt för mycket. Även ljudet håller bra nivå och titelmusiken, skapad av legendariska kompositören Hans Zimmer, sätter stämningen riktigt bra. Det som dock inte imponerar är den artificiella intelligensen som lämnar mycket att önska, och i många fall buggar den ut rejält vilket leder till fiender som står och snurrar oändligt i ett hörn.
Underhållande online
Det första Crysis skröt med stöd för trettiotvå spelare online och stora kartor där spelets sandlåde-baserade spelmekanik och stora kartor var ett bra säljargument men som inte blev en så fokuserad upplevelse i gengäld. Crysis 2 är överlag ett mer linjärt och fokuserat spel och detta gäller även multiplayer, vilket faktiskt är ett positivt faktum. Dels finns här ett uppgraderingssystem som belönar dig ju mer och bättre du spelar. För varje nivå du går upp låser du upp fler vapen, förmågor, strategiska alternativ på slagfältet med mera. Detta är dock inget unikt och det som gör Crysis 2 så roligt online är just de alternativen som nanodräktens förmågor ger.
   Att aktivera osynlighetsläget och smyga upp på en fiende är väldigt belönande, precis som att det är belönande att aktivera rustningsläget i precis rätt ögonblick och besegra en fiende som attackerat dig först. I och med att du inte kan ha dessa förmågor aktiverade så länge innan dräktens energi tar slut så hänger din framgång både på din reaktionsförmåga med vapen men även hur du använder dräktens funktioner. Banorna är väl designade efter dessa förmågor och håller väldigt hög visuell kvalitet precis som deras motsvarigheter i kampanjen. Crysis 2 har inte det djup i lagbaserade strider som du exempelvis hittar i Battlefield: Bad Company 2 men tillsammans med en riktigt bra kampanj får du en hel del speltimmar i Crysis 2.
4
Nanodräktens funktioner skapar ett både underhållande och strategiskt djupt multiplayerläge som kan avnjutas på riktigt väldesignade banor.
Det mesta helt rätt
Crysis 2 är en uppföljare som gör det mesta helt rätt. Längre och mer intressant handling, snygg grafik och smidig kontroll som är väl anpassade för konsolformatet, speldesign som via dräktens funktioner skapar strategiskt djup för spelaren är bara några exempel på vad Crysis 2 gör rätt. Det bjuder till och med på ett roligt flerspelarläge som via dräktens funktioner och förbättringar skapar stort mervärde. Stundtals trasig AI är inte tillräckligt för att ge Crysis 2 något mindre än en nia i betyg.
Vi fick spelet av EA.
14 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • mario
    Mackan (originalet) Grafikinställningarna i spelet är e... 2011-04-03
  • comment
    galveston Väl skrivet, får ka...ch ner-pilarna. :p 2011-03-31
    • image
      ninja x Klart du ska kolla in detta, du som h... 2011-03-31
    • Eken_NJD
      loevet Tack! Ja det här är ett stort steg fr... 2011-03-31
      • image
        ninja x Tyckte du verkligen handlingen var nå... 2011-03-31
        • Eken_NJD
          loevet Jag håller absolut med om det, tyckte... 2011-03-31
      • comment
        galveston Ja cirkelmenyn var lite jobbig i stre... 2011-03-31
Eken_NJD

offline loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
eba167f030609d395de79c0d0e7f7c3b
Genre
Action
Utgivare
EA
Utvecklare
Crytek
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-03-24
Sammanfattning
plus
  1. Fantastiskt vacker grafik som flyter på riktigt bra
  2. Mer välskriven och intressant handling
  3. Ordentligt med speltid offline och online
  4. Riktigt roligt och bra onlineläge
minus
  1. AI:n kan bugga ur rejält ibland
  2. Handlingen skulle kunna engagera mer
  3. Lider stundtals av grafiska popin-problem
9

Slutsats

Crysis 2 är en uppföljare som gör det mesta helt rätt. Längre och mer intressant handling, snygg grafik och smidig kontroll som är väl anpassade för konsolformatet, speldesign som via dräktens funktioner skapar strategiskt djup för spelaren är bara några exempel på vad Crysis 2 gör rätt. Det bjuder till och med på ett roligt flerspelarläge som via dräktens funktioner och uppgraderingar skapar stort mervärde. Stundtals korkad AI är inte tillräckligt för att ge Crysis 2 något mindre än en nia i betyg.
Bilder
cyrsis2
crysis21
crysis22
#inlineditbutton