Homefront
Skrevs 2011-03-21 00:00:00 av Andreas Eklöv
Homefront har en hel del potential men slarvar bort den i slutändan.
Homefront har åtnjutit stor medial uppmärksamhet hos amerikansk spelpress tack vare dess fokus på att ta fienden till hemmaplan i en mer realistisk ton. De glödande recensionerna har dock uteblivit. Hur bra står sig Homefront egentligen mot konkurrensen?
logo
Fria landet invaderat
Handlingen i Homefront går ut på att Korea, efter att ha enat både norr och syd under nya ledaren Kim Jun-un, angriper och lägger under sig en rad asiatiska länder för att på så sätt skapa en ny supermakt. Samtidigt uppstår stora oroligheter i arabländerna vilket bland annat leder till eskalerande priser för fossila bränslen, något som minst sagt har stor effekt på det stora landet i väst vi känner till som USA.
   USA har i denna tappning drabbats av en serie problem, vad det gäller ekonomi såväl som hälsa och krigsmakt, vilket leder till att landet är rejält försvagat när Korea så till slut väljer att lamslå landets genom att slå ut deras elnät och inleda en fullskalig invasion. När spelet tar sin början har Koreas invasion redan lagt under sig det mesta av USA och den amerikanska armén kämpar med brist på såväl bränsle som manskap. Du tar rollen som en tillfångatagen soldat som efter en gripande inledning fritas av rebellstyrkorna.
Starka känslor, svag handling
Just inledningen av Homefront är en av de känslomässigt starkaste jag upplevt i en militärshooter, någonsin. När du som fånge på en buss med andra fångar får iaktta grymheterna som koreanerna utsätter den amerikanska befolkningen för blir känslan av en humanitär katastrof stor, spelet lyckas helt enkelt likt få andra titlar att förmedla den hemska atmosfär som för oss svenskar är tämligen främmande. Vid spelets början trodde jag att jag stod inför en gripande resa, något som tyvärr inte infriades helt och hållet.
   Utöver de dramatiska sekvenserna förmedlas handlingen främst genom dialog från dina gruppkamrater och historieförteckningar. Att läsa om de händelser som föranlett Koreas invasion är intressanta men är samtidigt ett något stelt sätt att förmedla handling. Karaktärerna i din omgivning är tyvärr inte särskilt djupa och det skapas inte direkt några band med dem, något som gör sekvenser där de dukar under för fienden något effektlösa. När kampanjen är genomspelad efter cirka fem timmar var min känsla att jag upplevt något som hade potentialen att bli smått fantastiskt men som i slutändan är en fullt godkänd upplevelse.
3
Homefront misslyckas tyvärr med att knyta band mellan spelaren och de karaktärer som utgör den härjade amerikanska befolkningen.
Tunt men effektivt
Att handlingen endast räcker i cirka fem timmar hade varit helt ok för mig om karaktärerna och handlingsberättandet överlag varit starkare. Att offra speltid för bättre temposatta och dramatiska berättelser är i min bok ett fördelaktigt avkall. När handlingen tyvärr aldrig höjer sig över dessa spridda stunder av känslomässiga höjdpunkter blir resultatet något andefattig. Sett till spelmekaniken är Homefront en väldigt bekant upplevelse om du har spelat något modernt spel i Call of Duty-serien.
   Det sedvanliga springa och skjuta-upplägget bryts ibland upp av att du får bemanna kulsprutan på fordon, flyga helikopter eller markera mål som de obemannade attackfordonen kallade goliath ska slå ut. Även om de utgör en ytterst liten del av handlingen fungerar de väl och är ett trevligt tillskott. Vad som däremot kan vara något irriterande är att man ofta kan dö utan att ha en chans att uppfatta källan. Att spela om en relativt lång sekvens för att råka ut för något liknande upprepade gånger prövar tålamodet.
Ojämn presentation
Utöver kampanjens längd är presentationen något som har diskuterats flitigt i såväl recensioner som forum. Kaos Studios har valt att använda Unreal Engine 3 som bas för presentationen och spelet borde med detta i åtanke hålla en visuellt hög klass. Underligt nog ser stora delar av spelet gammalt ut. Detaljfattiga texturer, osmidiga animationer och för enkla 3D-objekt känns som en konstig brist 2011 när en högre standard etablerats av spel som nu har ett par år på nacken.
   Det ska dock sägas att det finns flera ögonblick i kampanjen där en kombination av miljöer, design och ljussättning leder till imponerande vyer, tyvärr är de undantaget istället för regeln. Det visuella är inte på något sätt avskräckande utan fyller sitt syfte, det är mest förvånande att Kaos Studios inte lyckats få fram ett bättre resultat.
6
Onlineläget i Homefront är bra men tyvärr allt för begränsat, vilket likt handlingen är ett klassiskt fall av att inte uppnå sin potential.
Bra men skralt online
En modern förstapersonsskjutare som fokuserar på en kort men kvalitativ handling brukar kompensera med ett gediget onlineläge som ger spelet lång livslängd. Och det multiplayer-innehåll som finns här är både välbalanserat och roligt att ta del av. Det finns två huvudsakliga lägen att kasta dig in i: traditionell team deathmatch samt en variant av capture the flag där du och dina lagmedlemmar ska ta kontroll över tre olika punkter på banan och försöka behålla kontrollen över dem. Du tjänar poäng på allt du gör i multiplayer-delen och dessa kan du använda för att köpa utrustning och fordon.
   Likt många andra förstapersonsskjutare tjänar du erfarenhetspoäng (XP) och när du går upp en nivå låser du upp nya prylar, samt Battle Commander som är en anpassad variant av team deathmatch och capture the flag där du kan vinna fler poäng genom att uppfylla vissa specialmål. Multiplayer i Homefront är riktigt roligt men tyvärr är det lite väl skralt med spellägen vilket får upplevelsen att kännas väldigt begränsad jämfört med exempelvis Battlefield: Bad Company 2. För att Homefront ska kunna stjäla spelare från jättarna på onlinescenen måste spelet erbjuda mer än vad som står till buds här.
För lite av det goda
Det är riktigt tråkigt att Kaos Studios inte satsat på att leverera en mer välskriven och utbyggd handling för höjdpunkterna är riktigt bra men på tok för få. Handlingen blir som helhet ganska svag och cirka fem speltimmar känns något fattigt. Onlinedelen är bra, men på tok för begränsad. Tyvärr är det för lite av allt i Homefront, ett skolexempel på att inte realisera den potential som faktiskt finns. Multiplayer är kul i sin begränsade form och när spelet når reahyllan kan det vara värt en investering.
Vi fick spelet av THQ.
5 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • ed_edd_eddy
    Seeebexx Synd att det blev såhär, jag var rikt... 2011-03-21
    • Eken_NJD
      loevet Ja tyvärr, de känslomässiga stunderna... 2011-03-21
      • ed_edd_eddy
        Seeebexx aa, exakt så jag tänkte, jag satt o t... 2011-03-21
        • Eken_NJD
          loevet Multiplayer är faktiskt roligt i Crys... 2011-03-21
          • ed_edd_eddy
            Seeebexx Ja, jag körde också MP demon av 2:an,... 2011-03-21
Eken_NJD

loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
90b681d14308b2163aebc5d96cf1fb29
Genre
FPS
Utgivare
THQ
Utvecklare
Kaos studios
Plattform
Xbox 360, PC, Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-03-18
Sammanfattning
plus
  1. Handlingen förmedlar ibland starka känslor
  2. Bra tempo i kampanjen
  3. Intressanta referenser till nutida händelser i handlingen
  4. Väl fungerande och underhållande onlinelägen
minus
  1. Kampanjen väldigt kort och oengagerande
  2. Presentation sämre än konkurrensen
  3. Karaktärsrelationer i handlingen är svaga
  4. Få spellägen ger dålig variation online
  5. Framsteg online hämmas av innehållsbristen.
6

Slutsats

Det är riktigt tråkigt att Kaos Studios inte satsat på att leverera en mer välskriven och utbyggd handling för höjdpunkterna är riktigt bra men på tok för få. Handlingen blir som helhet ganska svag och fem speltimmar känns därför något fattigt. Onlinedelen är bra, men på tok för begränsad. Tyvärr är det för lite av allt i Homefront, ett skolexempel på att inte realisera den potential som faktiskt finns. Multiplayer är kul i sin begränsade form och när spelet når reahyllan kan det vara värt en investering.
P-A:s åsikter om kampanjen
Den inledande sekvensen bådar gott, men därefter går det snabbt utför. Kampanjen i Homefront är slarvigt hopsatt och fylld till bredden med lata lösningar och scriptade sekvenser. Runt varje hörn väntar till exempel stängda dörrar som enbart ens medsoldater kan öppna. Om man dessutom råkar stå i vid fel plats vid en dörröppningssekvens händer absolut ingenting. Lägg därtill en snabb och oförutsägbar död om man råkar avvika från den utstakade vägen, så har vi en kampanj som framkallar fler suckar än en amerikansk sitcom från 90-talet. Det ligger dock ett underhållande spel gömt under den usla speldesignen, men att se förbi alla problem är svårt.
#inlineditbutton