Torchlight
Skrevs 2011-03-20 07:14:00 av Erik Hansson
En välgjord Diablo-klon med små brister.
Torchlight måste ses som en hyllning till Diablo-spelen. Det är uppbyggt på exakt samma sätt och innehåller så mycket likheter att det annars måste kallas en kaxig kopia.
torchlight_420
Bra idéer från Diablo
Upplägget är i grunden enkelt: Ta dig ner i grottsystem, slå ihjäl allt du ser, bege dig upp till staden för att avsluta uppdrag och köpa och sälja föremål. Upprepa till du klarat spelet. Det som gör Torchlight så bra är att den här grundidén försetts med mycket innehåll och bra idéer. Många av dem direktimporterade från Diablospelen. Så som "town portals" som låter dig återvända direkt till staden från grottan. Eller systemet med att identifiera magiska föremål.
Imponerande mycket föremål
Det finns också en stor mängd föremål som du antingen utrustar din karaktär med eller säljer i affärerna. Vissa vapen och rustningar kan förses med magiska stenar som ger ytterligare bonuseffekter. Alla vapen kan dessutom förtrollas.
Skicka trollet till staden
Det finns tre yrken att välja mellan i början av spelet: krigare, magiker och tjuv/jägare. De har alla olika färdigheter och specialiseringar som du kan skaffa när du går upp nivåer och utbudet är imponerande.
   Du har också med dig en medhjälpare i grottorna. Det kan vara en katt, en hund, ett troll eller något annat. Den hjälper dig att slåss, kan bära utrustning och kan dessutom ta sig direkt till staden och sälja utrustning om du befinner dig långt ner i grottorna. Väldigt smart.
torschlight_screenlg1
Den tecknade stilen på grafiken är riktigt snygg och passande.
Kul, men tjatigt
Striderna är i realtid och är renodlad hack'n'slash. Knapparna sköter normala attacker, hälso- eller manadrycker och specialattacker som kan placeras ut på de knappar som föredras. Det blir tydligt hur enkelt ett actionrollspel kan anpassas till en konsol.
   Handlingen är väldigt banal och inget att bry sig om, men det är oväntat kul att röja i grottorna. De största problemen med spelet är att det trots allt blir lite tjatigt i längden. Framför allt för att grottorna är så pass stora.
Inget samarbete sänker betyget
Det största felet med Torchlight är att det saknar stöd för samarbete. Något som hade höjt det minst ett steg.
   Alla ni som gillar Diablo-serien bör spana in Torchlight och Blizzard måste spela det för att se hur enkelt det går att göra en konsolversion av konceptet.
Vi fick spelet av Microsoft.
5 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
004fd4bdd308c84218434bdc168fcd41
Genre
Action,Rollspel
Utgivare
Xbox LIVE Arcade
Utvecklare
Runic Games
Plattform
Xbox 360
Release
2011-03-09
Sammanfattning
plus
  1. Snygg design
  2. Välgjort
  3. Innehållsrikt
minus
  1. Något tjatigt i längden
  2. Inget samarbetsläge
7

Slutsats

PC-klassikern Diablo ligger många spelare varmt om hjärtat. Torchlight kan inte ses som något annat än en hyllning till Blizzards actionrollspel med sitt snarlika upplägg. Ner i grottsystemen för att slå ihjäl mängder av fiender och hitta guld och föremål som du sedan tar med upp i staden för att sälja för att ha råd att köpa nya föremål och bygga upp din karaktär. Det är snyggt, innehållsrikt, väldigt välgjort och det finns värre spel att kopiera än Diablo. Tyvärr blir Torchlight lite tjatigt i långa loppet och det är väldigt synd att det inte finns något samarbetsläge. Då hade det gått från rekommendabelt till ett måste. En mycket stark sjua.
torschlight_screenlg2
torschlight_screenlg3
torschlight_screenlg5
torschlight_screenlg8
torschlight_screenlg9
torschlight_screenlg4
#inlineditbutton