Yakuza 4
Skrevs 2011-03-16 05:25:00 av Joel Andersson
Heder, pengar, sex, vapen och blodiga slagsmål. Vi recenserar Yakuza 4.
Sega bokstavligen pumpar ut nya titlar i sin Yakuza-serie, nu bestående av fyra delar i huvudserien och tre spin-offs som dock aldrig lämnat Japan. För ett år sedan hyllade vi Yakuza 3 och frågan är om så mycket kan ha hänt på så kort tid när vi nu tar oss an Yakuza 4.
yakuzaflash_897815963
Tokyos syndigaste stadsdel
Skådeplatsen är återigen Kamurocho, en virtuell version av Tokyos röda distrikt. Vi får bekanta oss med fyra huvudkaraktärer som alla har någon form av anknytning till den japanska maffian, Yakuzan.
   Först ut är Akiyama, som lånar ut pengar till folk som nått botten under så förmånliga villkor att han ofta hamnar i duster med rivaliserande utlånare. Snart blir han förtjust i en till synes pressad ung kvinna som vill låna väldigt mycket pengar av honom. Kvinnan ska komma att stå i centrum även för övriga tre huvudkaraktärer.
   Ett antal kapitel in i handlingen så tar vi istället kontroll över den äldre Saijima som rymt från fängelset där han avtjänar ett fängelsestraff för 18 maffiarelaterade mord. Därefter träder den före detta polisen Tanimura in i handlingen innan spelet avslutas med de tidigare spelens protagonist, Kazuma Kiryu, i ledande roll.
   Många kommer kanske sakna att det som i delarna 1-3 i serien är en sammanhängande berättelse men de nya karaktärerna har relativt intressanta bakgrunder och det som till slut förenar alla är åtminstone inte helt förutsebart.
yakuza4playstation3ps3012_3005164106
Den första huvudkaraktären Akiyama faller för en mystisk ung kvinna som står i centrum för handlingen i Yakuza 4.
Ostadig presentation
Med knappt ett år från föregångaren är det kanske inte så överraskande att det inte hänt så väldigt mycket med presentationen. Den är inte direkt stadig när ena stunden välkomponerade filmsekvenser med röstskådespelare varvas med blippande textrutor. Allt tal är för övrigt på japanska så man bör inte vrida bort blicken från skärmen under filmsekvenserna för att hänga med.
   Grafik- och ljudbilden är så gott som oförändrad från Yakuza 3 med samma styrkor och svagheter. Atmosfären är vissa stunder lysande, som i de detaljerade butikerna och livliga gatorna med alla neonljus och stadsljud. Det är dock stora grafiska skillnader för mer och mindre relevanta karaktärer, vidare förekommer en del störande osynliga objekt och ibland ploppar gubbar upp någon meter framför en från ingenstans. Dessa defekter sabbar inte upplevelsen i stort men finns knappast hos dagens toppspel.
Växlande tempo
Om man nöjer sig med att bara spela enligt den linjära handlingen, något som absolut inte rekommenderas, så kommer man huvudsakligen alternera mellan att springa något enklare ärende och slåss med arga människor på gatan. Vissa partier med mycket springande kan bli lite sega även om man kan välja att ta taxi mellan ett antal fasta punkter. Likaså blir det ibland lite många slagsmål.
   Känner man obehag inför våld så ska man inte skaffa Yakuza 4 då slagsmålen är extremt brutala och precis som i många actionfilmer är det föga sannolikt att någon skulle resa sig efter de smällar som utdelas. Utöver detta förekommer också en rejäl dos sexuella anspelningar som bidrar till den höga åldersstämpeln.
   Samtidigt är slagsmålen en av de största styrkorna med sin snygga koreografi. De fyra huvudkaraktärerna har olika stilar som tar lite tid att behärska. De kan också plocka upp cyklar, parkbänkar, flaskor och allt möjligt annat och använda som tillhyggen. Extra brutalt blir det när dessa används i kombination med en så kallad Heat-rörelse vilka man kan avlossa om man fyller upp en mätare. Ett klagomål skulle vara att man klarar sig väldigt länge på att bara nöta samma kombinationer innan man sätts på prov, vanligtvis bara mot någon boss.
yakuza4playstation3ps3025_2328039311
Atmosfären i Kamurocho är av ett eget slag och man har mycket att tjäna på att utforska alla bakgator.
Ut och se världen!
Efter avklarade uppdrag och vunna slagsmål erhåller man erfarenhetspoäng och något föremål eller pengar. När man stiger en nivå får man också ett antal marker som man kan förbruka för att låsa upp nya slagsmålsrörelser. Av föremålen man får så är en del läkande, en del nycklar för sidouppdrag, några kombineras till nya tillhyggen och vissa används bara för att få mer pengar genom att gå till pantbanken.
   För att kunna nå maximal styrka och samla de flesta föremålen så bör man lämna handlingen och ge sig ut bland den uppsjö av minispel och sidouppdrag som erbjuds. Det finns massor av skåpnycklar och rörelser att hitta, förslagsvis genom att ge sig ner under staden eller upp på de höga hustaken, områden som inte fanns med i Yakuza 3 men som samtidigt inte tillför så mycket. Bland minispelen hittar vi golf, dart, biljard, fiske, arkadspel, baseball och mycket mer. Framförallt är alla minispel välgjorda och man kan jämföra sin poäng mot andra spelare online.
   Sega har också lagt till ett par minispel som censurerades i 3:an, bland annat mahjong, pachinko och det moraliskt tveksamma minispel som går ut på att drilla värdflickor till sina klubbar. Hela den biten är ett stycke japansk kultur som krockar med våra värden här i väst och de hör inte till höjdpunkterna i Yakuza 4 rent spelmässigt.
Bra introduktion
Har man missat tidigare delar i Yakuza-serien kan man med fördel se några tillbakablickar innan man sätter igång. På ett bra sätt introduceras också spelmekaniken och kontrollen genom att man belönas med erfarenhetspoäng när man letar upp och pratar med karaktärer markerade med en blå pil. Kontrollen vållar inga stora problem överlag men det finns ett par minus som när man jagar folk springande samt att kameran ibland hamnar lite illa, speciellt när man måste slåss i trängre utrymmen.
yakuza4playstation3ps3023_1728675317
De fyra huvudkaraktärerna samlade. Yakuza 4 har mycket att erbjuda men har en liten bit kvar till de högsta betygen.
Fortfarande en bit kvar till toppen
Yakuza 4 är som bäst när man tillåter sig att sugas upp av alla sidospår och kan då vara riktigt beroendeframkallande. Även om man bara spelar igenom handlingen utan sidospår lär spelet ta 20-25 timmar, en siffra som med lätthet kan dubblas om man sugs in i alla aktiviteter Kamurocho erbjuder.
   Yakuza jämförs ofta med Grand Theft Auto och Shenmue, men når egentligen inte riktigt upp till de titlarna. Det passar inte alla i samma utsträckning som GTA och är inte lika smalt som Shenmue utan blir snarare ett mellanting, om än ett lyckat sådant.
   Har man spelat Yakuza 3 så kommer fyran kännas nästan identiskt med samma miljöer och många återkommande karaktärer och sidospår. Kanske behövs ett intresse för japansk och österländsk kultur för att riktigt fastna för serien, men den har helt klart sin charm och kommer garanterat kännas som ett lyckat köp för många.
Vi fick ett ett recensionsexemplar av spelet från PAN Vision.
7 Kommentarer
Kommenterar som gäst
hamiltonisland

offline Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
aaff1d4de58b95f9ef47b57f9f797fdc
Genre
Action
Utgivare
Sega
Utvecklare
Sega
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-03-18
Sammanfattning
plus
  1. Fullpackat med saker att göra
  2. Varierat
  3. Välgjorda minispel
  4. Beroendeframkallande
  5. Sammanfattning av Yakuza 1-3 finns
  6. Bra introduktion till spelmekaniken
  7. Karaktärsgalleriet
  8. Atmosfären
minus
  1. På gränsen till för brutalt
  2. Dialogen stundtals småseg
  3. Lite mycket springande
  4. Mycket är återvunnet från Yakuza 3
  5. Installation på över 5 GB
  6. Grafiken börjar bli utdaterad
7

Slutsats

Yakuza 4 är ett riktigt bra actionrollspel med enorm variation men som inte lyckas hålla uppe en genomgående toppnivå. Grafikmotorn har sett sina bästa dagar och pendlandet mellan röstdialog och knastrande rutor sänker bitvis tempot. Bäst blir det om man låter sig sugas in i atmosfären, utforska sidouppdrag och de välgjorda minispelen. Då kan timmarna flyga iväg. Slutbetyget blir en stark sjua som säkert en del kommer tycka borde varit högre.
Bilder
yakuza4playstation3ps3008
yakuza4playstation3ps3009
yakuza4playstation3ps3010
yakuza4playstation3ps3011
yakuza4playstation3ps3012
yakuza4playstation3ps3013
yakuza4playstation3ps3014
yakuza4playstation3ps3015
yakuza4playstation3ps3016
yakuza4playstation3ps3017
yakuza4playstation3ps3018
yakuza4playstation3ps3019
yakuza4playstation3ps3020
yakuza4playstation3ps3021
yakuza4playstation3ps3022
yakuza4playstation3ps3023
yakuza4playstation3ps3024
yakuza4playstation3ps3025
yakuza4playstation3ps3026
yakuza4playstation3ps3027
yakuza4playstation3ps3028
yakuza4playstation3ps3029
yakuza4playstation3ps3030
yakuza4playstation3ps3031
yakuza4playstation3ps3009_66205742
yakuza4playstation3ps3014_1591040048
yakuza4playstation3ps3015_3316036324
yakuza4playstation3ps3016_3007548377
yakuza4playstation3ps3018_1580251781
yakuza4playstation3ps3019_3309523025
#inlineditbutton