De Blob 2
Skrevs 2011-03-11 09:54:00 av P-A Knutsson
En charmig färgchock.
För inte allt för länge sedan skröt konsoltillverkarna om hur många färger deras maskiner kunde måla upp samtidigt. Idag skryts det istället om antalet brungråa spel som finns till maskinerna. Att den underhållande men förbisedda färgchocken de Blob får en uppföljare är därför lika oväntat som det är välkommet.
Måla bort din sura min
Precis som i den Wii-exklusiva föregångaren är huvudperson i de Blob just en blobb; en tjock, ful, färgglad klump med osymmetriska ögon och ett brett hånflinsleende. Precis som i föregångaren är det kärlek vid första ögonkastet. Vår söta lilla blobb har dessvärre inte tid med kärlek, eftersom hela hans värld återigen har blivit bestulen på all färg.
   De färglösa gatorna har även har lett till att befolkningen blivit deprimerad och gömt sig inomhus. För att rädda sina kamrater ska därför den runda hjälten bada i färgfontäner och äta kringvandrande färgbehållare för att använda sig själv som en pensel och fylla allt från palmer till husfasader med färg. Det hela påminner en del om Super Mario Sunshine, fast med betydligt högre tempo och ett upplägg som går ut på att kladda ner istället för att torka upp.
   Just kladda ner är ett genomgående tema i hela spelet. De föremål man kör in i färgas oftast prydligt, men när man rullar runt på marken lämnas tydliga färgspår, vilka mer än gärna kan användas till att exempelvis rita figurer eller skriva fula ord.
En gång till!
Som ni kanske märkte är stora delar av stycket ovanför taget från min recension av det första de Blob. Lathet enligt vissa, ”äh, varför inte” enligt andra. Utvecklingsstudion bakom de Blob 2 skulle antagligen ställa sig i den andra gruppen. Trots att det har gått två och ett halvt år sedan originalspelet släpptes är mycket sig likt i denna tvåa. Tack vare en betydligt mer finslipad inramning, speciellt vad gäller grafik och ljud, är det dock svårt att gå tillbaka till föregångaren. Framförallt eftersom en så stor del av upplevelsen bygger på det audiovisuella intrycket.
1013237image38_bmp_jpgcopy
Trots tvåan i namnet är en genomspelning av ettan inte nödvändig.
Charm övervinner allt
De rent spelmässiga nyheterna är alltså sällsynta, speciellt under äventyrets första hälft. Ett nytt inslag som i alla fall sticker ut positivt de sidscrollande sektionerna där fingerfärdighet är viktigare än förmågan att krocka med varenda detalj i omgivningen. Dessa sektioner hade däremot mått bra av en mer exakt kontroll.
   De Blobs starkaste kort är dock fortfarande den otroliga charmen där färgsprakande miljöer, dansande invånare och medryckande musik gör sitt yttersta för att vända mungiporna uppåt. Att rädda världen och dess invånare genom att kladda ner vartenda gatuhörn är extremt belönande. Visst blir det lite repetitivt ibland, men den lyckade bendesignen och alla lustiga detaljer är det lätt att förlåta denna brist.
Tidspressad avslappning
Något som däremot inte går att förlåta är den nedåttickande klockan som hela tiden skapar en helt onödig tidspress. Nu är i och för sig tidsgränsen relativt väl tilltagen, samt att den försvinner helt när huvuduppdragen på en nivå är avklarade, men den stör ändå den avslappnande känslan som resten av paketet förmedlar.
   Om tiden skulle ta slut förlorar blobben ett liv och transporteras då tillbaka till den senaste sparpunkten, vilket leder till två irriterande missar. Dels är sparpunkterna få och man kan tvingas spela om halvtimmeslånga pass, men framförallt så sparas all information vid sparplatsen – inklusive hälsa och återstående tid. Om man kommer till en sparpunkt med några få sekunder kvar är det med andra ord bara att starta om hela nivån.
   Att kameran dessutom gör sitt bästa för att trilskas så mycket som den bara kan, gör inte tidspressen mer hanterbar. Kameramannen sköter sig dock bättre än i föregångaren.
1013237image67_bmp_jpgcopy
Grafiken imponerar inte rent tekniskt, men designen är klockren. Dessutom flyter allt på fläckfritt och det är aldrig några problem att urskilja detaljer.
Orörliga rörelsekontroller
Vid sidan av den bråkiga kameran var det framförallt kontrollen som skapade en del huvudvärk i Blobs första äventyr. Överlag fungerade i och för sig kontrollen fint, men att hoppa genom att vifta med Wiimoten kan vara den mest korkade uppfinningen sedan oskivat bröd. Nu utförs istället hoppandet med ett enkelt knapptryck. I övrigt är det endast meningslöst (men underhållande) klottrande och möjligheten att skaka av sig fiender som utförs med rörelser.
   Att PS3-versionen av de Blob 2 har förärats med Move-stöd kan därför verka onödigt, men oväntat nog föredrog jag faktiskt att spela med den lysande bollen. Dels för att det blev betydligt smidigare att skaka bort närgångna fiender, men framförallt på grund av ergonomiska skäl. Att helt utan problem spela med armarna vilande i alla möjliga vinklar är klart underskattat. Jag är skeptisk till att rörelsekontroller är framtiden, men tudelade sådana får gärna vara det.
   Med en Move-kontroll i näven är det även betydligt smidigare för två spelare att ta sig an äventyret i ett simpelt samarbetsläge. Där ska spelare nummer två styra ett sikte och samla föremål eller bråka med fiender. Detta fungerar även med en vanlig handkontroll, men att styra siktet på så sätt blir väldigt klumpigt.
Charmig glädjespridare
De Blob 2 är ett lättsmält och avslappnat äventyr som garanterat formar många läppar till ett leende. Däremot är nyheterna jämte föregångaren små, och de som äger en Wii kan lika gärna plocka upp det första blobb-spelet för en billig peng – även om denna uppföljare helt klart är ett snäpp vassare.
   Spelets har däremot en stor nackdel i och med den engelska texten. Jag skulle påstå att spelet riktar sig till alla som vill ha ett lättsmält och roligt spel, men det är ingen hemlighet att huvudmålgruppen är lite yngre folk. Tyvärr lär de engelsktextade uppdragsbeskrivningarna ställa till en del problem för knattarna.
   Fast i det stora hela gör det inget. Att rulla runt på banorna och färglägga varenda byggnad, palm och lyktstolpe är lika belönande som det är kul.
Vi fick spelet av PAN Vision.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

online cmd

Spelar just nu!
81e398fcf278cfa73f56ce4954dfd01e
Genre
Plattform
Utgivare
THQ
Utvecklare
Blue Tongue
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-02-25
Sammanfattning
plus
  1. Otroligt belönande upplägg
  2. Charm från topp till tå
  3. Härlig musik
  4. Avslappnande
minus
  1. Repetitiva uppdrag
  2. Strulig kamera
  3. Irriterande tidsgräns
  4. Korkat sparsystem
7

Slutsats

De Blob 2 är ett lättsmält och avslappnat äventyr som garanterat formar många läppar till ett leende. Däremot är nyheterna jämte föregångaren små och det är mest inramningen som har putsats upp. Dessutom kunde både kontroll och kamera ha varit snäppet vassare. Fast i det stora hela gör det inget. Att rulla runt på banorna och färglägga varenda byggnad, palm och lyktstolpe är lika belönande som det är kul.
1013237image42_bmp_jpgcopy
1013237image58_bmp_jpgcopy
1013237image14_bmp_jpgcopy
1013237image20_bmp_jpgcopy
#inlineditbutton