DeathSmiles
Skrevs 2011-03-01 15:24:00 av Marcus Grönskog
Täcker skärmen med hundratals skott
Japanska utvecklarna Cave har gjort sig kända för sina svåra och smått tokiga shoot ém up-spel där skott från fiender ofta täcker hela skärmen. Från att först släppas som arkad-spel, har de i större utsträckning börjat portas till Xbox 360 och på senare tid även iPhone och iPad. Death Smiles är det första av deras spel till Xbox 360 som har lyckats leta sig fram till Europa.
420x177deathsmiles
Poängjakt
Istället för att manövrera ett rymdskepp har man i Death Smiles kontroll över en av fyra, mycket unga häxor. Den smått gotiska designen på spelet kanske inte faller alla i smaken, men kan man bortse från det något brokiga yttre har man en vettig arkadupplevelse framför sig.
   Death Smiles är inget långt spel och efter en halvtimmes spelande har man egentligen sett allt. Nyckeln till att förlänga speltiden består i att jaga poäng och slå sina rekord. Är man inte i rätt sinnelag kommer Death Smiles inte att ge så värst mycket tillbaka. Varje nivå har även flera svårighetsgrader, där den sista garanterat får den bästa spelaren att börja svettas.
Hur man skjuter
I Death Smiles styr man en karaktär som rör sig horisontellt längs bakgrunden och fiender kan dyka upp från både höger och vänster. För att stoppa dem har man två knappar som används för att skjuta. A-knappen styr skotten åt höger, medan B-knappen vänder figuren om och skjuter åt vänster. Spelet varnar dessutom när det är fiender på ingång från ett annat håll, så även om det kan bli rätt kaotiskt ibland så har man för det mesta koll på vart man borde skjuta.
   Genom att hålla in skjutknapparna blir skotten mer fokuserade och gör mer skada samt att styrningen blir långsammare. Detta kan vara extra fördelaktigt eftersom man lättare kan navigera genom kluster av skott utan att råka nudda vid dem. Om man håller in båda skjutknapparna skapas istället ett kraftfält och man siktar automatiskt in sig på fiender i närheten. Att lära sig att växla mellan dessa typer av skott när det behövs, gör att man lättare kan koncentrera sig på att undvika fiendeeld.
deathsmilesxbox360016
Det är gott om bossar i DeathSmiles, den ena knäppare än den andra. Här är ett träd men sina äppelkompisar.
Skott överallt
Det dröjer inte länge förrän skärmen blir fylld till bredden med skott och projektiler som måste undvikas, för att hålla sitt poängtal högt. Det kan till en början tyckas vara omöjligt att undvika vissa skottsalvor, men ett tränat öga ser hålen där man kan slinka igenom. Det gör heller inget om skotten träffar större delar av spelarkaraktärens kropp. Det är istället en mindre markör, ungefär i mitten, som man ska vara aktsam om. Man har även oändligt med liv, men man förlorar poäng varje gång man nedskjuten.
   Ett problem som kan uppstå när det är mycket skott på skärmen på samma gång är att spelet märkbart stannar upp och ”laggar” till. Det känns lagom förbryllande och det händer oftare på de högre svårighetsgraderna där skotten är fler.
Samla föremål
Fienderna man besegrar tappar föremål. Ser man inte till att samla upp dem försvinner de snart från skärmen, vilket gör att man tvingas närma sig fienderna istället för att hålla ett bekvämt avstånd ifrån dem. Föremålen bygger sedan upp en räknare och när den har nått en viss summa kan man aktivera en specialkraft som gör att fienderna tappar ännu mer poänggivande föremål som drastiskt ökar ens poäng. Samtidigt som kraften gör att föremålsantalet sjunker, kan man försöka hålla det vid liv så länge som möjligt genom att samla mer föremål och på så vis fylla på.
deathsmilesxbox360013
Nej, jag vet knappt heller vad som händer här.
Bra, men kort och dyrt
Det finns även möjlighet att spela på samma skärm eller online, även om det är tyst som i graven i det senare fallet. Överhuvudtaget är två spelare på skärmen nästan på gränsen till spelbart. Men det är ändå ett plus att möjligheten finns.
   Som jag nämde i början av recensionen så är Death Smiles inte ett särskilt långt spel och det är inte precis rikt på innehåll utöver poängjakten. Detta svider en aning när spelet ändå kostar runt trehundra kronor. Att släppa det på Xbox Live Arcade hade varit en bättre idé och det hade gissningsvis passat formatet bättre. Senare kommer spelet även att släppas på IOS-enheter, sannolikt till ett mycket lägre pris. Det kan vara värt att ha i åtanke.
Vi fick ett exemplar av spelet från distributören.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
378402_2457394926155_1007011564_n

Marcus Grönskog

Journaliststudent från Småland med ena foten i Tokyo. Är intresserad av bra berättande i spel.
38fe9254d7422d712af454552e1bbde9
Genre
Shooter
Utgivare
Rising Star Games
Utvecklare
Cave
Plattform
Xbox 360
Prisjakt
Release
2011-02-25
Sammanfattning
plus
  1. Bra spelmekanik
  2. Hektiskt
  3. Varierande svårighetsgrad
minus
  1. Aningen kort
  2. Kan blir för kaotiskt
  3. Priset
7

Slutsats

DeathSmiles är ett beroendeframkallande och framförallt välgjort shoot'em up-spel. Skotten är många och att undvika dessa samtidigt som man själv försöker sikta in sig på fiender gör att även den bäste kan börja svettas. Svårighetsgraden stegrar däremot i en bra takt och början klaras utan större problem av nybörjare. Däremot är det lite synd att man inte valt att lägga ut spelet på Xbox Live Arcade istället för på skiva och fodral. Om man inte är inne på att jaga poäng genom samma banor, är spelet slut efter en halvtimme och då kan det vara svårt att rättfärdiga de 3-400 kronor som spelet kostar.
#inlineditbutton