Killzone 3
Skrevs 2011-02-22 10:11:00 av P-A Knutsson
Kriget på Helghan fortsätter.
Killzone 2 var en titel som delade upp spelvärlden i två läger. Dels fanns det personer som älskade spelets atmosfärrika miljöer och tunga vapenkänsla, medan andra klagade på att den grafiska stilen var för mörk och att kontrollen var alltför seg. Jag hörde helt klart hemma i första gruppen, vilket gjorde mig oroad över de ändringar som Guerrilla skulle göra i denna uppföljare – en oro som till viss del visar sig vara befogad.
Fortsättning i nygamla skor
När vi återigen får sätta våra fötter i Sevchenkos skor återupptas äventyret precis där vi lämnade det i del två. Helghast ledare är död, men istället för att ge upp striden släpper de loss hela sin krigsstyrka. ISA-trupperna blir snabbt utslagna och de få som överlever tvingas till gerillakrigsföring.
   På det spelmässiga planet märks det däremot inte mycket av den nya stridsinriktningen. Det smygs lite mer, men det är fortfarande röjig action som upptar mest tid. Lyckligtvis är det action av den något mer genomtänkta sorten som spelet bjuder på.
   Precis som i Killzone 2 är fienderna svårdödade eftersom de är smarta och duktiga på att ta skydd, inte för att de väller in i dussintal efter varje krök. Detta leder till flera tunga eldstrider där det gäller att försiktigt avancera mellan olika skydd för att slå tillbaka fienden. Även om detta inslag har tonats ner en del finns det fortfarande tillräckligt många taktiska strider för att den speciella Killzone-känslan ska uppstå.
move1
Banorna i kampanjen är relativt linjära, men de områden som passeras är oftast tillräckligt stora för att ge ett visst utrymme för olika taktiker.
Förbättra till det sämre
Tyvärr har en viktig del av denna känsla slipats bort; den tunga kontrollen. Som sagt delade denna detalj upp KZ2-spelarna i två läger, men personligen tyckte jag att den passade perfekt till spelets inramning. Huvudpersonen kånkade runt på tunga vapen i besvärliga miljöer, vilket innebär att spelaren inte skulle känna sig som en skridskoåkande ballerina. Lyckligtvis är kontrollen fortfarande ”lagom” seg, så någon katastrofal ändring är det inte. De som hade svårt med kontrollen i tvåan lär däremot gilla den betydligt bättre nu.
Ett tekniskt vidunder
Något som Killzone 2 däremot hyllades unisont för var tekniken, vilken även imponerar här. Både miljöer och karaktärer ser fantastiska ut, och den mängd grafiska effekter som dansar över skärmen är enastående. Killzone 3 kan mycket väl vara det snyggaste konsolspelet som har släppts. Kanske det snyggaste spelet överhuvudtaget till och med.
   Det finns dock en del skönhetsfläckar. Exempelvis haltar ibland skärmuppdateringen betänkligt när explosioner och kulor duggar tätt. Dessutom finns det en del småirriterande grafiska buggar, såsom föremål som försvinner mitt framför näsan på spelaren.
boris
Helghans politiker verkar gilla Ryssland, alternativt Rudolf med röda mulen.
Osammanhållen variation
Utöver striderna och grafiken är det den stora variationen vad gäller miljöer och spelupplägg som utmärker sig. Under kampanjens gång får Sevchenko bland annat panga på helghast-soldater som gömmer sig i snö, djungler, soptippar och självklart futuristiska forskningsstationer. Spelaren får även möjligheten att hoppa in i en rad olika fordon. Dessa moment är i huvudsak uppbyggda som en rälsskjutare där enbart siktet kan styras, men det finns ett par trevliga undantag.
   Eftersom jag är en stark förespråkare av variation borde alla olika miljöer och fordon göra mig lycklig, men icke. Istället blir jag mest förvirrad över vart jag var och vad som skulle göras. Föregångaren blev lite seg i längden, medan uppföljaren har ett mycket bra tempo och driv framåt. Problemet är att hoppen mellan alla platser och fordonssektioner gör att treans kampanj känns ruskigt splittrad och osammanhängande.
Slarviga sekvenser
En stor anledning till detta är den hafsigt berättade handlingen. Själva ramhandlingen är varken bättre eller sämre än allt annat i genren, men ett antal sekvenser är riktigt slarvigt producerade och alltifrån ljudmix till klippning är stundtals usel – särskilt mot slutet av spelet. Vissa av de senare scenerna verkar helt enkelt vara framstressade. Detta är riktigt synd eftersom det förstör ett par sekvenser som annars kunde ha gett både karaktärer och handling ett välbehövligt djup. Istället slutar allt med en ganska intetsägande historia som man vill veta slutet på, men på vägen dit finns det inte särskilt mycket att bry sig om.
Delat samarbete
Förutom att ta sig an kampanjen ensam går det även att spela igenom den tillsammans med en vän – men enbart på delad skärm konstigt nog. För att PS3:an ska klara av att måla upp två Helghan-världar samtidigt har bildrutan krympt en del, ungefär som i Resient Evil 5. Detta får ses som en relativt lyckad prioritering eftersom det yttre både ser bra ut och flyter på utan några större problem. Fast visst hade samarbetsdelen mått bra av ett onlinestöd.
3D
I samarbetsläget får spelare nummer två kontrollera Natko, en av huvudpersonerna från föregångaren. Lustigt nog finns han inte med i enspelarkampanjen.
Tillfälligt onlineavbrott
För en stor del av köparna lär dock kampanjen bara vara en liten bonus vid sidan av det onlinekrig som Killzone 3 erbjuder. Med tre vitt skilda spellägen, fem olika klasser, åtta väldesignade kartor (plus två via förhandsbokningar eller DLC) och ett beroendeframkallande upplåsningssystem tyder det mesta på ett långlivat onlineläge. Tyvärr har jag inte kunnat prova onlinedelen alls, vid sidan av betan, eftersom servrarna helt enkelt inte hade startats upp när detta skrevs. En mer utförlig text om onlinedelen i betan hittar ni här.
   Istället för att skjuta folk online spenderade jag någon timme med att strida med och mot AI-styrda bottar. Den stora nackdelen med denna funktion är såklart att den nerv som riktiga onlinematcher framkallar inte hittas här, likaså saknas den sociala biten. Tack vare möjligheten att bestämma hur stora och smarta lagen ska vara är detta alternativ ändå ett underhållande tidsfördriv och samtidigt ett bra sätt att träna upp sina färdigheter.
   
En rörlig kontroll
   Vad gäller stödet för Sonys rörelsekontroll är det bara att lyfta på hatten för Guerrilla. För mig fungerade pekandet riktigt bra efter den första kalibreringen, men för de som har problem med grundinställningarna finns det gott om parametrar att mixtra med.
   Med en Move-kontroll i handen är precisionen och inlevelsen de stora vinnarna. Att sikta, utföra närstridsattacker och ladda om fungerar riktigt bra och rörelserna känns oväntat nog helt naturligt. Däremot blir det lite svårare att rörelseskjuta närgångna fiender, speciellt i trånga gångar. Dessutom blir det lite jobbigt för handleden att peka ljuskulan mot tv:n.
   Vilken kontrollmetod som är bäst är egentligen omöjligt att svara på eftersom det till stor del beror på personlig smak. Majoriteten av min speltid spenderades med en vanlig handkontroll eftersom det var mer bekvämt, men samtidigt var passen med Move roligare och gjorde att jag levde mig in i spelet mer.
sp_screens_05_k7xi
Svårsedda granater och fega fiender gör att döden väntar bakom varje hörn. Bokstavligt talat.
Mycket bra, men inte bättre
Mainstreamanpassning, 3D-stöd och Move-funktioner – det fanns mycket att oroa sig för inför releasen av Killzone 3. Inte för att de inslagen behöver betyda en sämre produkt, men personligen hade jag föredragit om Guerrilla lagt den tiden på annat. För det hade behövts.
   Därmed inte sagt att denna uppföljare är dålig, tvärtom. Killzone 3 bjuder nämligen på en utmärkt FPS-upplevelse där alltifrån grafik och ljud till tempskiftningar och AI imponerar. Jag håller fortfarande tvåan som seriens höjdpunkt, men alla som har minsta intresse av genren bör ta en närmare titt på denna titel – oavsett om man gillade tvåan eller inte.
Vi fick spelet av Nordisk Film.
5 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Breakmoves Nu har jag lirat klart SP, fan va bra... 2011-02-27
  • member_male
    Dante Spelet i sig måste vara minst lika br... 2011-02-22
    • zombie5
      cmd Killzone 3 innehåller faktisk rätt my... 2011-02-22
  • member_male
    Breakmoves Väntar på spelet :)...bart för detta. 2011-02-22
zombie5

online cmd

Spelar just nu!
64e910126004ed2502661c1ab8662604
Genre
Action
Utgivare
SCEA
Utvecklare
Guerrilla
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-02-23
Sammanfattning
plus
  1. Smarta fiender
  2. Mäktiga ljudeffekter
  3. Imponerande grafik
  4. Härlig vapenkänsla
  5. Bra tempo i kampanjen
  6. Välfungerande Move-stöd
minus
  1. Spretig kampanj
  2. Slarvigt berättad historia
  3. Samarbete enbart på delad skärm
  4. För många onödiga dödsfall
8

Slutsats

Killzone 3 bjuder på en utmärkt FPS-kampanj där alltifrån grafik och ljud till temposkiftningar och AI imponerar. Tyvärr gör alla miljöhopp och den slarvigt berättade historien att kampanjen blir oerhört spretig. Dessutom har spelet tagit ett par steg bort från de inslag som gjorde att tvåan kändes unik. Irriterande missar, men inget spelförstörande. Vad gäller onlinekriget är det både dumt och svårt att basera omdömet på betan, men mycket tyder på att denna del kommer att underhålla stort i många månader framöver.
Bilder
zzzzzkillzone3playstation3ps3041_1067932801
46350234296092d6fc3db
4635023795eb9d69ac68b
463562665043acbf2837b
screenshot200903211718
screenshot200903211730
screenshot200903211739
screenshot200903211755
screenshot200903211804
screenshot200903211815
screenshot200903211823
screenshot200903211826
screenshot200903211835
screenshot200903211845
killzone3playstation3ps3020
killzone3playstation3ps3021
killzone3playstation3ps3022
killzone3playstation3ps3023
killzone3playstation3ps3024
killzone3playstation3ps3025
killzone3playstation3ps3026
killzone3playstation3ps3027
killzone3playstation3ps3028
killzone3playstation3ps3029
#inlineditbutton