Dead Space 2
Skrevs 2011-01-28 13:44:00 av P-A Knutsson
Dead Space 2 skapar ångest och illamående. På ett bra sätt.
Eftersom jag är svag för rymdbaserade skräckfilmer var det inte särskilt oväntat att Dead Space snabbt blev en favorit. Att smyga runt på USG Ishimura var en av de bästa skräckupplevelser jag har haft på senare år. När jag greppade handkontrollen och startade upp denna uppföljare var därför mina förväntningar enorma.
Väntad skräck…
En futuristisk tvättmaskinsliknande apparat bultar och kränger i hörnet. Jag försöker ignorera dånet och guidar långsamt Isaac Clarke mot en upplyst dörr. Jag sitter på helspänn och blir föga överraskad när lyset slocknar och en välkänd varelse med stora klor som armar rusar mot mig.
   Jag vrider siktet på min trofasta plasmaskärare och skjuter av lem efter lem. Plötsligt dyker ännu en necromorph upp – och ännu en. Snart är rummet fyllt av monster och jag intar panikläge. Ganska snart tar ammunitionen slut, men istället för att byta vapen slår och stampar jag ihjäl fienderna. Panik, ni vet. Men jag lyckas, det blir tyst.
…som ändå skapar rädsla
Jag är vanligtvis inte särskilt lättskrämd, men Dead Space 2 träffar en nervös nerv. Tyvärr är själva skrämseleffekterna i regel uppenbara och består alltför ofta av fiender som hoppar upp mitt framför spelaren. Istället är det bristen på ammunition och en stor mängd fiender som skapar nervositet. Att vandra runt i en dånande korridor med några enstaka patroner i vapnet och en hälsomätare som lyser ilsket rött är inte bra för nerverna.
   Det finns en hel del actionmoment i spelet, men dessa varvas med ett par riktigt rysliga partier där atmosfären kryper in under skinnet, till stor del tack vare det eminenta ljudet. Jag skulle till och med vilja påstå att ljudet är spelets starkast lysande stjärna, och jag rekommenderar starkt att spela Dead Space 2 med konsolen inkopplad i ett vettigt ljudsystem.
deadspace2playstation3ps31294303225102_4060568761
Där man i ettan kunde hacka sig igenom det mesta med plasmaskäraren måste man nu använda alla vapen man bär med sig. Dels för att få taktiska fördelar, men även på grund av bristen på ammunition.
Audiovisuell toppklass
Förutom den njutning, eller plåga om man så vill, som öronen bjuds på finns det även gott om visuellt godis. Ljuseffekterna kan mycket väl vara de bästa som visats upp den här generationen och variationen hos de platser som besöks är oftast mycket god. Till skillnad från de trånga metallgångarna som utgjorde USG Ishimura, hittas alltifrån operationssalar till dagis och kyrkor i rymdstationen The Sprawl där äventyret utspelar sig – vilket gör mycket för både variation och nervositet.
   Det finns en del att klaga på, såsom att vissa miljöer är lite väl grumliga och att déjà vu-känslan stundtals är mer än lovligt stark när man springer igenom korridor efter korridor – men i det stora hela är det små problem.
Inget för veka magar
Något som är värt att nämna är att designen i Dead Space 2 inte är något för kräsmagade personer. Kroppsdelar flyger hejvilt och det är svårt att hitta områden som inte är nedkladdade med blod eller annan mindre trevlig gegga. Som grädde på det vidriga moset finns det även fiender som både ser ut och låter som magsjuka. Å andra sidan är allt som nämns ovan inte ett dugg motbjudande jämfört med de scener som utspelas när Isaacs livsmätare sjunker till noll.
ds1
En smart kontrollfunktion är direktknappar till hälso- och stasispåfyllning, samt möjligheten att framkalla en linje som visar åt vilket håll man ska gå.
Dö fula fuling
Lyckligtvis finns det gott om roliga vapen som kan användas för att hålla necromorpherna borta från Isaacs livsmätare. Som tidigare nämnt återvänder självklart plasmaskäraren, likaså plasmageväret, sågbladet, eldkastaren och alla andra leksaker från ettan. Nytt i denna del är ett gevär som fungerar bäst på avstånd, en minkastare, samt ett elektrifierat spjut. Att grilla monster med det sistnämnda är för övrigt oerhört belönande, när man väl träffar det vill säga.
   I denna tvåa används även Isaacs telekinesiska förmåga på ett bättre sätt. Förutom att frysa fiender och dra till sig föremål går det nu även att plocka upp avskjutna necromorph-klor och slunga iväg dem i hög fart. Med andra ord går det alldeles utmärkt att skjuta av en klo från en fiende och sedan använda den för att klyva monstret på mitten – eller varför inte spetsa fast missfostret i en vägg.
Clever girl
Med en sådan arsenal är det lätt att ta Dead Space 2 för ett actionspel – vilket det till viss del även är. Däremot gör det äckligt jobbiga fienderna att skräckkänslan snabbt tar överhand.
   De necromorphs som fanns i del ett har nu fått sällskap av sina syskon och tillsammans bilder de ett riktigt tufft motstånd. Antalet fiendevarianter är inget att skriva hem om, men eftersom samtliga arter kräver olika taktiker för att besegras blir variationen ändå mycket god.
   Bland de nya fienderna är det speciellt stalkers som sticker ut. De anfaller alltid i grupp och har en taktik som är inspirerad av velociraptorerna i Jurassic Park. Jag får fortfarande nervösa sammanbrott av att bara tänka på striderna mot dessa.
ds2
Vid sidan av skjutandet spenderas en del tid på rymdpromenader, pussellösande och vapenförbättrande.
Oväntat välgjort online
Något som många kanske har missat är att Dead Space 2 även innehåller ett onlineläge för upp åtta spelare, ett tillägg som på förhand kändes både onödigt och malplacerat. Efter ett par rundor blev jag dock positivt överraskad och hade faktiskt kul med onlineslaktandet.
   Upplägget är relativt simpelt; ett lag bestående av necromorphs ska försöka hindra ett människolag från att utföra vissa uppgifter. Människorna har gott om hälsa och är välbeväpnade, men när de dör tar det cirka tio sekunder innan de får vara med i striden igen. Necromorpherna i sin tur är väldigt lättdödade, men de kan återuppta slaktandet direkt och från vilket position som helst. Dessutom får de hjälp av ett gäng AI-kontrollerade monster.
   Trots de smarta idéerna är dock onlineläget alldeles för ytligt för att underhålla i längden, men en det är ändå en kul bonus som ger några extra timmars spelande.
Trevliga panikattacker
Om jag skulle beskriva Dead Space 2 med ett ord ligger ångest närmast till hands. Jag hatade varje sekund av mina spelpass, ändå kunde jag inte lägga ner kontrollen förrän slutet var nått. Precis som det ska vara med riktigt bra skräckspel.
   Tack vare den smidiga kontrollen passar dock Dead Space 2 till betydligt fler än skräckälskare, framförallt de som uppskattar storydrivna skjutspel. Såvida man inte har riktigt dåliga nerver det vill säga.
   Dead Space 2 är helt enkelt ett måste oavsett om man gillar skräck- eller actionspel. Det skulle förvåna mig stort om denna eminenta uppföljare inte hittas högt upp på många listor när detta spelår summeras.
Vi fick spelet av EA.
12 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • Punch_Out
    Slim Solle Oj vad sugen man blev nu! Ska spela g... 2011-02-15
  • 1
    coffin a vad ska man säga.. visst är det på... 2011-02-06
    • zombie5
      cmd Nja, New game och de högre svårighe... 2011-02-07
  • member_male
    trodox sånt här spel skulle ju värkligen tjä... 2011-02-03
  • tittarupp2
    frigolit Du rekommenderar et...volym istället. :D 2011-01-31
  • DSC00247
    Ombala Älskade ettan den största överrasknin... 2011-01-31
  • P1030428
    Rasti Mycket fin recension (läste bara dela... 2011-01-28
2c5c6f296f1b527b02981f3294e68e87
Genre
Action,skräck
Utgivare
EA
Utvecklare
Visceral games
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
2011-01-27
Sammanfattning
plus
  1. Grafik och ljud i toppklass
  2. Välgjorda tempoändringar
  3. Lyckad skräckkänsla
  4. Smidig kontroll
  5. Roliga vapen
minus
  1. Mittsektionen blir något tradig
  2. Guidepilen får fnatt ibland
9

Slutsats

Dead Space 2 är ett skräckspel som gör det mesta rätt. Många och jobbiga fiender, bristen på ammunition och den fantastiska inramningen skapar en härlig ångest som gör att varje sekund med spelet blir en underbar plåga. Tack vare den smidiga kontrollen och det actionbetonande upplägget passar dessutom Dead Space 2 till betydligt fler än skräckfantaster. Dead Space 2 är helt enkelt ett måste oavsett om man gillar skräck eller action – såvida man har tillräckligt bra nerver det vill säga.
Bilder
deadspace2playstation3ps3004
deadspace2playstation3ps3005
deadspace2playstation3ps3006
deadspace2playstation3ps3007
deadspace2playstation3ps3008
deadspace2playstation3ps3009
deadspace2_1
deadspace2_2
deadspace2playstation3ps31294303225095
deadspace2playstation3ps31294303225096
deadspace2playstation3ps31294303225097
deadspace2playstation3ps31294303225098
deadspace2playstation3ps31294303225099
deadspace2playstation3ps31294303225100
deadspace2playstation3ps31294303225101
deadspace2playstation3ps31294303225102
deadspace2playstation3ps31294303225103
deadspace2playstation3ps31294303225104
En superb bonus
I det första utskicket av Dead Space 2 till PS3 ingår Dead Space Extraction, ett riktigt lyckat ljuspistolspel som ursprungligen släpptes till Wii. Förutom ett fläckfritt Move-stöd och HD-grafik är spelets innehåll exakt likadant som i den Wii-version som recenserats här. En mycket bra bonus som absolut inte får missas med andra ord.
#inlineditbutton