Create
Skrevs 2010-12-02 08:07:00 av Marcus Grönskog
En fysikpusslare med identitetsproblem
Man skulle kunna likna Create vid ett alternativ till Playstation-exklusiva Little Big Planet. Fokus är lagt på spelarnas egna innehåll och vilja att utsmycka scenen med klisterlappar, blommor och parkbänkar. Men Create missar dels på charmen och dels på den kreativa frihet som utlovas på omslaget.
420x177create
Fysikpusslare
Create har en del gemensamt med Rube Goldberg-maskiner, där man sätter igång en kedjereaktion och ser hur föremål studsar och flyger in i varandra. Här kan en fläkt användas för att blåsa iväg en ballong, som i sin tur har en liten radiostyrd bil fastknuten i snöret. Spräcker man ballongen kanske bilen landar på en skateboard som sätter fart nedför en backe...
   Det är ett roligt koncept i grunden, där målet ofta blir att förflytta ett särskilt objekt från en punkt till en annan. Spelet är generöst med tips och hjälp och pekar ofta ut vilka av de få objekt man kan placera i spelvärlden. Ett sätt att komma in i rätt tänk, men det dröjer länge innan spelet kräver att man verkligen tänker till.
Spellägen
Spelet varvar olika spellägen med mindre förändringar. Scoretacular går som tidigare nämnt ut på att föra ett objekt från en plats till en annan, samtidigt som man kan tjäna bonuspoäng och extra föremål genom att vidröra särskilda områden eller saker på banan. Genom att slänga in bomber, ballonger, raketer och ramper har man alltså större chans att slå sitt rekord. Ett poängsystem avgör sedan hur många så kallade sparks man erhåller. Dessa används sedan för att låsa upp fler världar. 

   I Contraption-O-Matic får man istället ett visst antal objekt på sig att uppfylla kravet, till exempel att korsa en avgrund eller att bygga ett fordon som kan transportera ett korvkiosk. Fysiken i Create är verklighetstrogen och bra, vilket är ett måste för att man ska kunna förutse vad som kommer hända när man sätter alla objekt i spel.
createplaystation3ps32
En bana med mycket föremål innebär en större chans att slå poängrekord.
Det eviga finjusterandet
Efter att ha byggt upp sin scen är det bara att trycka på Start-knappen för att se allt utspelas framför en. Hamnar något objekt fel eller saknar farten att ta sig ända fram, kan man snabbt återvända till byggläget och spola tillbaka tiden. Då är det fritt fram att flytta och lägga till saker innan man startar spektaklet igen. Att gå tillbaka till början varje gång man vill testa ett nytt föremål eller ändra något litet blir tröttsamt efter ett tag, vilket får mig att önska att det fanns en funktion som lät en pausa mitt i och göra ändringar.
   Något annat som irriterar är kameran som alltid följer huvudobjektet. Att försöka justera någonting som kommer befinna sig utanför objektets zon blir svårt när man inte får en klar bild av resultatet. I de flesta fall är banorna ändå så små att det inte blir något problem att få en överskådlig bild, men en liten knapp för att växla mellan fast och dynamisk kamera hade inte varit för mycket att begära.
Tekniska problem
Textstorleken i Create är gigantisk och uppenbart anpassad för äldre TV-apparater. Det hade inte varit något problem om inte textbubblorna täckte föremål man jobbar med. Att justera en fläkts vindriktning är svårt när pilen i princip är osynlig under en stor blå hjälpbubbla. 
Att öppna enkla menyer görs onödigt krångligt genom att introducera ett hjulsystem för att nå olika lager av funktioner samtidigt som man måste hålla in knappar medan man väljer. Jag känner aldrig att jag blir bekant med menyernas plats och funktion.
   Jag har spelat Xbox 360-versionen av spelet, men både Wii- och PS3-versionen har stöd för rörelsekänslig kontroll som låter spelaren peka direkt på skärmen för att placera ut föremål. Spakarna fungera ändå hyggligt, men det kan vara värt att ha i åtanke om man är osäker på vilken version som passar bäst.
createxbox360002
I Create ställer man sig ofta frågan om hur man smidigast förflyttar cyklar över avgrunder.
Skapa eget online
Har man tillräckligt många föremål kan man ändra runt på en existerande bana eller göra en egen och ladda upp online. Just nu finns det inte så mycket intressant att se, men att ladda ner banor och betygsätta dem fungerar smärtfritt.
   Man kan också ladda upp en bana till en pågående utmaning genom att följa ett utvalt tema. Reglerna för dessa är varken speciella eller inspirerande, utan pekar i princip på vilken typ av föremål man ska med på sin bana. Att spela Create känns sammanfattningsvis som att följa en ritning snarare än att faktiskt bygga själv och vara kreativ.
Vi fick ett exemplar av spelet från EA.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
378402_2457394926155_1007011564_n

offline Marcus Grönskog

Journaliststudent från Småland med ena foten i Tokyo. Är intresserad av bra berättande i spel.
5a9eced1386fe1f0265aa8a4eac3831c
Genre
Barn,pussel
Utgivare
EA Play
Utvecklare
EA Bright Light
Plattform
Wii, Playstation 3, Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
2010-11-18
Sammanfattning
plus
  1. Bra fysik
  2. Eget material online
  3. Stöd för Move på PS3
minus
  1. Tveksam kontroll
  2. Förvirrande menyer
  3. Saknar personlighet
  4. Många begränsningar
5

Slutsats

Create är ett fungerande pusselspel, men saknar mycket av charmen från spel som Little Big Planet. Miljöerna är sterila, kontrollen är inte alltid med på noterna och menysystemet känns slarvigt ihopsatt vilket gör mycket i spelet mer komplicerat än vad det borde vara. Särskilt med en yngre målgrupp i åtanke. Det luktar lågbudget helt enkelt, vilket känns konstigt när spelet kommer från ett så etablerat spelhus som EA.
createxbox360003
createxbox360004
createxbox360005
createxbox360006
createxbox360008
#inlineditbutton