Tron: Evolution
Skrevs 2010-12-01 06:36:00 av Björn Pålsson
Tron är snart tillbaka på vita duken och spelet fungerar som brygga mellan de 18 år som gått. Klarar det att bygga upp förväntningar?
Redan 1982 släpptes filmen Tron där programmeraren Flynn hamnar inne i en virtuell värld styrt av ett program, Master Control. Namnet Tron kommer från ett av programmen som Flynn träffar på och som hjälper honom redan 1982. Arton år senare träffar vi dem igen i uppföljaren Tron: Legacy. Som en upptakt till denna nya film släpps spelet Tron: Evolution.

En upptakt till arvet

Tron: Evolution är tänkt att utspelas före den nya filmen Tron: Legacy och tydligare förklara hur världen i Tron förändrats mellan de två filmerna. Spelaren tar rollen som ett program som Flynn har programmerat för att rätta till ett misstänkt problem i den virtuella världen. Dock visar det sig snart att det är full revolution i systemet, något som leder till en hel del virusborttagning.

Ingress utan driv

Att spelets story är en upptakt till filmen ger för mig snarare dåliga vibbar om filmen istället för att bygga upp förväntan. Dels beror detta på att det anonyma program, med det passande namnet Anon, som spelaren tar kontroll över just förblir anonym och ointressant. Dels för att den inte binder ihop händelserna från den första filmen så att det blir speciellt begripligt. Istället lägger sig historien i bakgrunden och blir oviktig när Anon börjar kasta sin dödliga disk.
TRONEVOLUTION_TheVirusBegins
Gult är fult samt ondsint i Trons värld

Utmanande strider med akrobatik

För att svinga sig själv och sin disk är just vad du som spelare mest kommer roa dig med. I ett tredjepersonperspektiv och med en imponerande akrobatisk förmåga kombinerar Tron: Evolution strider med att ta sig runt i en elektronisk värld av hinder och hopp. I striderna gäller det att kombinera närstridsattacker och distansattacker med ett ringformat vapen för att rå på de anstormande fienderna som stundtals är riktigt utmanande. Dessutom finns specialattacker som drar energi som samlas upp från olika elektroniska depåer. Det går även att låsa upp lite olika typer av diskar och flera andra uppgraderingsmöjligheter som borde locka mer än vad de gör. Tyvärr är skillnaden ganska liten och din spelteknik känns mer avgörande än din utrustning.

Akrobatiska trick i minimalistisk miljö

Hemligheten i striderna är nämligen att hålla sig i rörelse, något som också är ledord när det kommer till Anons akrobatiska äventyr. Hoppandes, springandes på väggar och ibland även lite kvickt pusslande krävs för att ta sig runt. Ömsom underhållande och ömsom frustrerande tar sig vår hjälte framåt. Även om kontrollen inte är helt gjuten är det största problemet här de enkelspåriga miljöerna. För med Tron kommer också minimalistiska och futuristiska miljöer som tyvärr är konstant identiska. Först efter halva spelet kommer den första antydningen på lite nya miljöer men fortfarande i samma stil. Det ger en känsla av att spelet inte går framåt utan bara står och stampar på samma ställe.
tronevolutionpcps3xbox360screens600x364
Akrobatiska trick krävs för att lyckas i striderna.

Fordon utan extra krydda

För att blanda upp upplevelsen har utvecklarna i sann Tron-anda lagt till några motorcykelbanor och några stridsvagnsbanor. Motorcykeln står för snabbheten där det bara är att gasa på, kasta lite disk och se upp för uppkommande hinder. Stridsvagnen går istället långsamt fram och här får kanonen tala. Mer bjuder egentligen inte dessa spellägen på, det är enkelt att plocka upp, enkelt att utföra och framförallt enkelt att glömma bort.

Spela online med parallell uppgradering

Samma gäller multiplayer som också känns som att det finns där mest för att det förväntas. Det innehåller samma sak som i spelet och bjuder helt enkelt på fight mot mänskligt motstånd. Det intressantaste här är istället att det går att levla upp sin karaktär parallellt i både multiplayer och kampanjen. Ett smart system som fungerar i den här typen av spel där uppgraderingarna snarare är bra tillskott än nödvändiga.
tronevolutionpcps3xbox360screens1600x330
Att ratta en stridsvagn bjuder inte på någon större upplevelse

Evolution utan skärpa

Tron: Evolution känns som ett spel med goda intentioner men utan det där lilla extra. Stundtals är det kul att kasta sig runt i både strider och över gapande avgrundshål men när miljöer och historien förblir likgiltiga tappar jag snart intresset. Försöket att blanda upp med fordonsbanor lyfter inte spelet och det samma gäller multiplayer. Istället blir Tron: Evolution ett mediokert spel som försöker leva på ett kultförklarat arv.
Vi fick ett exemplar av spelet från Disney.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
IMG2020

offline Beats

Björn heter jag, pluggar och bor i Stockholm. Är en allätare av spel som spelat så länge jag minns.
6aa0f6635e9058c0e0c908252f58039d
Genre
Action
Utgivare
Disney Interactive Studios
Utvecklare
Propaganda Games
Plattform
Xbox 360, PC, Playstation 3
Prisjakt
Release
2010-11-26
Sammanfattning
plus
  1. Bitvis utmanande
  2. Smart med gemensam uppgradering mellan multiplayer och kampanj
minus
  1. Repetitiva miljöer och spelmoment
  2. Historia utan egen drivkraft
  3. Fordonssekvenser utan något extra
  4. Menlös multiplayer
6

Slutsats

Tron: Evolution är ett bitvis kul spel som faller på sitt eget grepp. Varken historien eller miljöerna hjälper till att driva spelet framåt utan istället står spelet och stampar. Försöket att variera spelandet med fordon blir heller ingen hit och även om spelandet bitvis är utmanande blir det alldeles för repetitivt. Ett okej spel utan något extra.
#inlineditbutton