Need for Speed Hot Pursuit
Skrevs 2010-11-25 00:00:00 av Andreas Eklöv
Burnout-utvecklarna tar tag i Need For Speed-serien och gör det bra.
Need for Speed-serien gjorde en imponerande retur till rampljuset med förra året i och med Need for Speed Shift. Detta var dock ett spel inriktat mot den mer simulatorinriktade spelupplevelsen och det var ett tag sedan vi fick njuta av ett riktigt bra arkadinriktat Need for Speed-serien. Lyckligtvis har Burnout-veteranerna Criterion Games axlat ansvaret väl och Hot Pursuit är en innehållsrik och ruskigt underhållande upplevelse.
logo
Polis och bov
Namnet Hot Pursuit kommer från det faktum att Criterion har valt att bygga spelupplevelsen kring ett klassiskt koncept från Need for Speed-serien där du kan spela både som polis och gatuförare i kampanjen såväl som online. När du genomför lopp som polis utvecklats du i ett nivåsystem där du låser upp nya fordon, vapen och utrustning. Detsamma gäller om du spelar som gatuförare. Criterion har valt att inte separera offline- och onlineläget vilket innebär att all utveckling du uppnår i spelets kampanjläge även gäller i onlineläget, och vice versa.
   Detta innebär att du kan hoppa in i onlineläget och samla på dig erfarenhet för att sedan fortsätta utveckla dig som polis eller gatuförare i kampanjen. Vissa banor och bilar låser du endast upp i kampanjen men det är trevligt att onlineläget är helt tillgängligt från start.
Offensivt och defensivt
Du har tillgång till vapen när du spelar som polis eller gatuförare. Du kan dels använda dig av EMP-attacker som slår bilarna ur balans och som dessutom deaktiverar deras attacker för en kort stund. Det finns även en defensiv åtgärd som slår ut EMP-attacken om du släpper loss den i rättan tid.
   Du kan som polis kalla in helikopterblockader eller vanliga blockader och det är även möjligt från båda sidor att släppa lös spikmattor som sinkar ner och skadar motståndarna. Hur bra du är med att använda dessa vapen har en väldigt stor effekt på dina framgångar och särskilt spikmattorna kräver att du har bra tajming. I spelets kampanj är dock polisblockaderna ganska värdelösa eftersom AI-motståndarna för det mesta bara kör rakt igenom dem.
1
Hot Pursuit har arv både från Need for Speed och Burnout men det är en unik och vanebildande upplevelse.
Troget serien
Det finns en hel del olika bilar att låsa upp i spelet och de skiljer sig åt i allt från väghållning till acceleration och topphastighet. Efter att ha investerat ansenliga mängder timmar i Criterions föregående titel Burnout Paradise är det lätt att bli besviken när man sätter sig med Need for Speed: Hot Pursuit. Känslan i att ratta bilarna är mycket trögare än i Paradise där du hade full kontroll över bilen. Att svänga är särskilt trögt och försöker du ta en sväng i full fart lär du bli varse om detta.
Medveten strategi
Efter ett antal lopp blir det tydligt att det är ett mycket större fokus på att antingen gå in i kurvorna i rätt vinkel, eller att sladda genom kurvan (så kallad drifting). Att sladda genom kurvorna är väldigt enkelt att hantera men å andra sidan tappar du mycket fart om du inte använder din turbo. Det finns en del strategiska val du kan göra för att hamna så bra som möjligt i loppen och körningen i Hot Pursuit växer ju mer du kör.
2
Du kan köra i en öppen spelvärld i speciella lägen i Hot Pursuit men loppen är till allra största del traditionella med start- och slutpunkt.
Halvöppet
När du tävlar i Hot Pursuit deltar du i enskilda lopp precis som i tidigare Need for Speed-spel, det är alltså inte tal om en öppen spelvärld som i Burnout Paradise. Detta är dock en sanning med modifikation då det finns ett speciellt läge vid namn interceptor mode där du kan tävla, som polis eller gatuförare, i en helt öppen spelvärld. Målet är då att, som gatuförare, lägga ett visst avstånd mellan dig och polisen. Som polis ska du naturligtvis eliminera den olydiga föraren. Även när du kör enskilda lopp kan du köra över relativt långa avstånd.
Online förnöjer
När du tävlar online i Hot Pursuit finns det de sedvanliga typerna av lopp du kan ta dig an. Som gatuförare kan du köra vanliga lopp om placeringar eller tävla för att slå specifika tider och så vidare. Som polis ska du slå ut gatuförarna och när du tävlar i grupp får du som mest poäng när ditt lag vinner.
   Det finns dock ett konkurrerande element även inom den egna gruppen eftersom du som exempelvis polis även får poäng om det är du som slår ut flest gatuförare. Du kan även preja dina kollegor för att på så sätt ta alla poäng själv, men om detta leder till att ditt lag förlorar blir det ett dåligt drag. Det här är riktigt roligt och tvingar dig som spelare att göra många strategiska val samtidigt som du kör intensiva lopp.
3
Det sociala systemet Autolog är både vanebildande och ger en extra nivå av varaktighet till spelet.
Autolog gör dig beroende
Alla lopp du kör i Hot Pursuit loggas i ett system vid namn autolog som dels sköter dina framsteg men som även är ett socialt system för racing. När du startar upp spelet låter "autolog recommend" dig hoppa in i en meny som visar allt dina vänner gjort och du kan snabbt hoppa in i aktuell utmaning för att försöka slå dina vänners tider. När du har genomfört ett lopp kan du välja att posta din tid till din sociala autolog-"vägg" som dina vänner kan besöka för att se vad du haft för dig.
   Om du har ett nätverk av vänner som aktivt spelar Hot Pursuit kan du i stort sett spendera all din tid bara med att slå dina vänners prestationer. "Autolog friend recommend" ger dig förslag om vilka av dina vänners vänner som du bör lägga till och detta är ytterligare ett sätt för dig att spendera mer tid med att köra lopp du klarat, offline som online. Autolog är väldigt vanebildande och detta system är något av ett genidrag av Criterion.
Kompetens visar sig
Under de första loppen i Hot Pursuit störde jag mig rätt rejält på kontrollen men ju fler lopp jag kör desto mer fast i utmaningen blir jag. Det är tydligt att Criterion medvetet lagt in ett system som tvingar dig att använda spelets alla egenskaper strategiskt för att lyckas, särskilt online. Det är helt enkelt väldigt roligt och autolog-systemet kan ge spelet mycket mer livslängd på grund av de sociala aspekterna. Criterions kompetens skiner igenom när man gräver på djupet i Need for Speed: Hot Pursuit och gillar du Need for Speed eller Burnout-serien bör du definitivt investera i denna titel.
Vi fick ett exemplar av spelet från EA.
14 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • image
    ninja x Läste idag att Autolog ska användas i... 2010-11-28
  • 41e0ffae4928b
    Butatista Bra och informativ recension, men var... 2010-11-28
    • Eken_NJD
      loevet Tack! Jo men det är ofta så att du fr... 2010-11-28
  • Nerd
    Danadoni Jag tycker bilarna i trafiken beter s... 2010-11-26
    • Eken_NJD
      loevet Haha, roligt att du nämner det, har s... 2010-11-26
  • member_male
    mikeman123 Hade inte stora förhoppningar på dett... 2010-11-25
  • comment
    Arsenik Oj vilket oväntat bra betyg. Jag gill... 2010-11-25
    • Eken_NJD
      loevet Ja jag gillade inte demon alls och tä... 2010-11-26
      • comment
        Arsenik Jag köper det till 360 och så får det... 2010-11-27
        • Eken_NJD
          loevet Ja men då kommer ni att ha riktigt ro... 2010-11-28
    • image
      ninja x Svårt att jämföra a...ina två ledord. ;) 2010-11-25
Eken_NJD

offline loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
09d00f9a7a1cf064bbfb6448dd66693b
Genre
racing
Utgivare
EA
Utvecklare
Criterion Games
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC, Wii
Prisjakt
Release
2010-11-18
Sammanfattning
plus
  1. Snyggt om dagen
  2. Strategiskt djup i körningen
  3. Vapen ger också strategiskt djup
  4. Tävla i lag online har flera strategiska möjligheter
  5. Autolog-systemet är väldigt vanebildande
  6. Framsteg sker offline som online
  7. Online och offline öppet från start
minus
  1. Mindre snyggt nattetid
  2. Första nivån av blockader tämligen värdelösa offline
  3. Inkonsekventa kollisioner med omgivningen
9

Slutsats

Under de första loppen i Hot Pursuit störde jag mig rätt rejält på kontrollen men ju fler lopp jag kör desto mer fast i utmaningen blir jag. Det är tydligt att Criterion medvetet lagt in ett system som tvingar dig att använda spelets alla egenskaper strategiskt för att lyckas, särskilt online. Det sociala systemet Autolog kan ge spelet mycket mer livslängd. Gillar du Need for Speed- eller Burnout-serien bör du definitivt investera i denna titel.
#inlineditbutton