Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1
Skrevs 2010-11-22 06:18:00 av Björn Pålsson
Harry Potter är tillbaka, men spelet är allt annat än magiskt.
Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 är namnet på spelet som motsvarar den näst sista filmen som utgör första halvan av boken med samma namn. Valet att dela upp den sista boken på två filmer skulle kunna beskrivas både som ett sätt att göra boken rättvisa och att tjäna lite mer pengar på konceptet. När det gäller spelet finns bara en förklaring, tjäna pengar på ett riktigt dåligt spel.
På flykt undan Voldemort
Handlingen i spelet följer till en början bokens handling men gör inga anspråk för att förklara för oinsatta spelare vad som hänt tidigare och varför. Spelet börjar med Harrys flykt från huvudskurken Voldemort och hans dödsätare. Från sidovagnen på Hagrids flygande motorcykel får spelaren sikta runt på olika flygande fiender och frenetiskt skjuta trollformler. En mindre lyckad händelse som snart resulterar i mer problem, inte bara för Harry utan även för spelaren.

Skjutglad Harry

Harry undkommer Voldemort men fortsätter att kasta trollformler omkring sig. Spelet kan beskrivas som en shooter, ett ganska oväntat val då det kanske inte är det som främst karaktäriserar böckerna. Vyn är omväxlande tredje- och förstaperson där Harry antingen skjuter sig fram bland dödsätare och dementorer alternativt använder sin osynlighetsmantel för att obemärkt ta sig fram. Spelet har också ett system där Harry efter hand går upp i level för att få starkare attacker.
Harry_2
Trots Harrys gömställe blir han snart upptäckt

Formler och brygder

I tredjeperson styr vi en stel Harry från A till B samtidigt som massa fiender dyker upp. Det gäller bara att sikta och skjuta. Efter hand lär sig Harry också nya trollformler men även då det går att frysa fienderna en kort stund eller förvirra dem att anfalla varandra är det svårt att skilja dem åt i styrka. Efter att ha besegrat en fiende kan Harry ibland plocka upp olika flaskor med hjälpmedel som antingen ger en direkt fördel som hälsa och starkare attacker eller kan användas mot fiender, som exploderande brygd och hostframkallande gas.

Dumma fiender och vänner

Det går även att ta skydd bakom olika utplacerade skydd. Dock är skydden för det mesta värdelösa då trollformlerna fastnar i det objekt som Harry står bakom. Detta är bara början på en lång rad av buggar och konstigheter som uppstår i spelet. Överallt uppstår situationer som blir spelförstörande. Då det hela tiden dyker upp nya fiender ur tomma intet som står som måltavlor och skjuter samtidigt som du fastnar i konstiga vinklar och dina medhjälpare Ron och Hermione är ute på, till synes, egna uppdrag uppstår snart viss frustration.

Ologisk osynlighet

Förstapersonsläget kommer oftast när Harry tar på sig sin osynliga mantel i uppdrag som kräver att Harry istället för att skjuta sig från A till B går obemärkt fram. När Harry är osynlig kommer en mätare fram som går neråt när Harry rör sig och ökar när han står still. Detta i sig själv är oerhört dumt då det kräver att spelaren går en bit för att sen stå still en stund. Oavsett om någon kan se dig eller inte. Dessutom fortsätter Harry ibland att gå framåt även om jag som spelare ställer mig still, en oförklarlig och spelförstörande bugg.
Potter_1
Harry har konverterat till actionhjälte
Frustrerande och fult
Efter några spelsekvenser börjar frustrationen hos mig som spelare stiga. Uppdrag som speglar boken börjar varvas med helt nya inslag som fungerar precis som de vanliga uppdragen bara att de saknar förankring till historien. En lustig utfyllnad. Snart slutar jag bry mig om storyn och springer bara framåt och skjuter det som rör sig med eller utan osynlighetsmantel. Fienderna kommer fram lite var som helst och jagar dig men det känns enklare att krångla sig fram på fel sätt än att försöka spela spelet som det är tänkt. Miljön och estetiken i spelet är väldigt anonym och intetsägande vilket känns trist då filmerna trots allt har avancerade och snygga effekter. Spelet är istället avskalat och bitvis riktigt fult. Det förstärker känslan av ett ofärdigt och hafsigt spel.

Framstressat hafsverk?

Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 är ett riktigt dåligt spel. Jag skulle till och med hävda att det är ett trasigt och ofärdigt spel. Enda ursäkten jag kan komma på för att släppa det här spelet är just att det säkerligen måste följa filmen. Men det ursäktar inte att ett så pass enkelt koncept som att springa framåt och skjuta på saker som dyker upp på vägen får inte vara så här dåligt när det hamnar på butikshyllan.
Vi fick ett exemplar av spelet från EA.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
IMG2020

offline Beats

Björn heter jag, pluggar och bor i Stockholm. Är en allätare av spel som spelat så länge jag minns.
dfa9ff9e6d966cd5c4536269e609fe75
Genre
Action
Utgivare
EA Play
Utvecklare
EA Bright Light
Plattform
Xbox 360
Prisjakt
Release
Ute nu
Sammanfattning
plus
  1. Intentionen att skapa ett mer actionbetonat spel
minus
  1. Buggigt och ofärdigt
  2. Fult
  3. Enkel och dålig spelmekanik
  4. Uppdrag som avviker från historien
  5. Idiotiska smygsekvenser
  6. Uselt Kinect-stöd
3

Slutsats

Harry Potter är ett ofärdigt och dåligt spel som tyvärr kommer marknadsföras genom ett populärt namn. Hade utvecklarna haft lite känsla för att ett spel som säljs till fullpris också kräver viss kvalité hade vi sluppit det här resultatet. Tyvärr finns Harry Potter and the Deathly Hallows ute i butik, värre än vilken Horrokrux som helst.
Bilder
harrypotteretlesreliquesdelamortplaystation3ps3001
harrypotteretlesreliquesdelamortplaystation3ps3002
harrypotteretlesreliquesdelamortplaystation3ps3003
harrypotteretlesreliquesdelamortplaystation3ps3004
Om Kinect-stödet
På förpackningen står det ”Better with Kinect”, men det är inte riktigt sant. Det finns ett gäng minispel som kan spelas med Kinect, men de är riktigt usla. I stort sett går de ut på att konstant vifta med handen i de minuter som varje bana varar. Då skjuter man nämligen trollformler mot alla fiender medan Harry rör sig automatiskt. Riktigt uselt och ett fult knep av EA att försöka sälja några extra spel. EA Bright Light har ett stort jobb framför sig för att återfå vårt förtroende.
#inlineditbutton