Kinect Adventures
Skrevs 2010-11-17 07:26:00 av Erik Hansson
Ett spel som lanseras tillsammans med ett tillbehör. Vad är oddsen att det är bra?
Spelet kräver Kinect.
Det är lite ironiskt att det spel som följer med när man köper Kinect och som därmed blir mångas första kontakt med rörelsekontrollen är det spel som jag haft störst problem med.
kinectadventures_420
Krångel med avläsningen
Där andra Kinect-spel enkelt och automatiskt kalibrerar din kropp när den lämnar zonen som läses av så måste Kinect Adventures pausas och krångla med avläsningen varenda gång man vill ta en paus. Dessutom måste man bestämma ungefär vilket område som ska användas till spelandet. Lämnar man det området i någon intensiv del av spelet så får man genast upp en stor varningsskylt om att man måste backa eller gå framåt.
Stoppa svårhanterade läckor
Vissa minispel i den här samlingen kräver mer precision än Kinect klarar av. I "20 000 leaks" ska man till exempel samtidigt täppa till olika läckor i ett inglasat rum och de läckor som dyker upp ute vid kanterna har systemet svårt för att hantera. Nu har spelets anpassats så att det är svårt att misslyckas med minispelen, men det är ändå irriterande.
screen2_large
I det här minispelet gäller det att smälla till bollar så att de har sönder brickor. Som en slags blandning mellan squash och arkanoid/breakout.
De fyra andra minispelen
De flesta andra minispel är dock väldigt enkla och därmed inte heller så problematiska. I ett ska man åka flotte och samla så många mynt som möjligt genom att hoppa och luta sig åt sidorna. Ett liknande spel går på räls och du ska luta dig, ducka och hoppa för att samla in mynt.
   Ett annat spel går ut på att flaxa runt i ett rum med låg gravitation. Det femte och sista är den mänskliga arkanoid-klonen som visats upp åtskilliga gånger på Microsofts presskonferenser. Man ska slå till bollar så att de har sönder brickor och det är lätt hänt att man viftar hysteriskt med armar och ben så se till att ni inte slår till varandra om ni spelar två.
Roligast för två med stort utrymme
Det bästa med Kinect Adventures är att det har stöd för två personer samtidigt och ett sådant här spel ska man inte lira själv. Det tappar tjusningen då. Räkna dock med att ni behöver 2,5 till 3 meter fri yta fram till tv:n för att kunna spela det.
Inget efter nyhetens behag
Som nyhetens behag fungerar Kinect Adventures, men underhållningen ebbar snart ut och kvar finns fem väldigt simpla minispel som inte har någon varaktighet alls att tala om. Det kanske åker fram ibland när ni ska visa upp kontrollerna, men att stå och hoppa och vifta tillsammans är inte kul längre än i en knapp timme. Efter det hade det behövts bättre tävlingslägen för att hålla mitt intresse vid liv. Tyvärr är Kinect Adventures alldeles för avskalat även på den punkten.
Vi fick ett exemplar av spelet från Microsoft.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
cddd33a0d54cbd63eb2d03d1d55aba8d
Genre
Barn,Party
Utgivare
Microsoft Game Studios
Utvecklare
Good Science Studio
Plattform
Xbox 360
Prisjakt
Release
2010-11-10
Sammanfattning
plus
  1. Arkanoid-spelet är småkul
  2. Två spelare samtidigt
minus
  1. En del problem med kontrollen
  2. Inga vettiga tävlingslägen
  3. Space Pop-minispelet är väldigt tråkigt
  4. Kort livslängd
4

Slutsats

Som tillfälligt partyspel innan du skaffar något annat spel kan det fungera, men Kinect Adventures fem minispel håller inte i ett längre perspektiv. Framför allt inte när det inte finns så mycket att göra förutom att spela dem om och om igen. När nyhetens behag lagt sig finns det ingen anledning att fortsätta spela Kinect Adventures.
screen4_large
screen3_large
screen1_large
screen2_large2
#inlineditbutton