James Bond 007: Blood Stone
Skrevs 2010-11-09 04:58:00 av Björn Pålsson
James Bond är tillbaka i ett spel utan en medföljande film. Klarar Daniel Craig att leverera utan varken film eller pr-kampanj?
Först om två år kommer nästa film med James Bond upp på vita duken, men ett nytt spel är redan på plats. Spelvärlden borde också passa en stereotyp agent med en påtaglig dödsönskan som handen i handsken. Daniel Craig tar sig an snabba bilar, vackra kvinnor och mängder av tröga skurkar utan att röra en min.

Craig sköter snacket

När Bond gör entré i Blood Stone är det action direkt. En terrorist ska stoppas i Aten och förebyggande våld är bästa medicin för att skydda världens ledare. Detta inledande kapitel innehåller i princip alla de element som resten av spelet bjuder på. Smygande infiltration, biljakter och actionfyllda eldstrider. Den fortsatta storyn i jakten på biovapen och brottsnätverk tar spelaren till nya miljöer men utan att engagera. Daniel Craig och Joss Stone gör sina röster bra men där slutar kvalitén.
Vi har sett det förut…
Blood Stone bjuder på ett klassiskt koncept i tredjeperson där det gäller att ta sig från A till B i korridorliknande banor. Det går att utnyttja omgivningen genom att trycka sig bakom föremål eller mot väggar, något som blivit standard i denna genre. Sen gäller det att antingen smyga sig tillräckligt nära för att tyst likvidera sina fiender eller helt enkelt fylla dem med bly. Fienderna står oftast och hänger eller går fram och tillbaka innan de får syn på dig. Då blir de istället magnetiska och verkar vilja ta sig närmre utan en tanke på att skydda sig. De som faktiskt står bakom skydd sträcker taktfast upp huvudet då och då. Anställningsvillkoren för skurkar verkar innehålla krav på dödslängtan.
BloodStone_1
Bond lämnar inte många överlevande bakom sig. Snart väntar ond bråd död.
och vi ser det igen…
Som en extrafunktion, som vid det här laget också känns standardmässig, belönas en lyckad närstrid med "focus aim". Focus aim innebär kort och gott att Bond i slow motion siktar in sig på en fiende för en snabb avrättning. Detta system blir viktigt först på den högsta svårighetsnivån då autosiktet inte sköter jobbet ändå. Då blir spelet plötsligt utmanande. Men för att spela på högsta svårighetsgraden måste du klara spelet på en lägre nivå först.

Vandalisera svindyra bilar

I bilscenerna är det full fart framåt som gäller. Uteslutande är det Bond som jagar skurkar vilket gör att det gäller att hänga på i ett rasande tempo. Olika hinder ställer till det för vår hjälte men banorna är ganska enkla att ta sig igenom. Även körningen som ibland bjuder på roliga omgivningar präglat av livsfara för alla närvarande känns som standardutförande trots exklusiva bilmärken.
BloodStone_2
Bilsekvenserna bjuder på snabba bilar. Dubbdäck ingår ej.

Varken nytt eller utmanande

Det största problemet är bristen på nyheter och svårighetsgraden. Ingenting i Blood Stone känns fräscht eller överraskande. Att skjuta sig fram med autosikte ger ingen utmaning och även när jag som spelare försöker skapa spänning genom att smyga mig fram gör spelet det lätt för mig. Det spelar ingen roll att det finns flera olika närstridsanimationer när alla utgår från ett knapptryck där det inte går att misslyckas.

Upp till 16 spelare utan anledning

Ett multiplayerläge har även fått plats i spelet och innehåller tre typer av spellägen. Team Deathmatch, Objectives och Last Man Standing. Dessutom har utvecklarna slängt in olika utmaningar och upplåsningsmöjligheter för att locka spelaren att stanna kvar. Tyvärr underhåller multiplayer inte spelmässigt då det känns oprecist, begränsat och framtvingat. Banorna är enkla och oftast blir det en eldstrid där det är oförklarligt varför den ena står levande kvar när den andra dör. Tyvärr är risken stor att få spelare kommer spela seriöst. Redan vid release är spellobbyn ganska obefolkad. Trots att upp till 16 spelare kan mötas online har jag spelat med max sex andra personer samtidigt.
BloodStone_3
Daniel Craig bidrar med bra röstskådespeleri och bister uppsyn.

Tidsfördriv men inget mer

På sätt och vis kan jag gilla Blood stone 007. För mig är det ett spel att slöspela utan att behöva engagera sig. Timmarna rullar på när jag spelar och bitvis glömmer jag bort tiden. Tyvärr gör det inte Blood Stone till ett bra spel. Det är fortfarande ett standardspel utan utmaningar och nyheter med ett helt onödigt multiplayerläge. Det håller inte på dagens spelmarknad.
Vi fick ett exemplar av spelet från Activision.
5 Kommentarer
Kommenterar som gäst
IMG2020

offline Beats

Björn heter jag, pluggar och bor i Stockholm. Är en allätare av spel som spelat så länge jag minns.
8f733d506e2d0b31939984adc645ba6a
Genre
Action
Utgivare
Activision
Utvecklare
Bizarre Creations
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC, Nintendo DS
Prisjakt
Release
2010-11-05
Sammanfattning
plus
  1. Röstskådespelarna gör ett bra jobb
  2. Enkel kontroll
  3. Tidsfördriv
minus
  1. För enkelt
  2. Standarmässigt uppbyggt och utfört
  3. Multiplayer utan tyngd och spelare
  4. Tillför inget till spelvärlden
5

Slutsats

James Bond 007: Blood Stone är ett onödigt spel. Inte onödigt för att det är fruktansvärt dåligt utan onödigt för att det inte tillför något. Vi har sett alla inslag tidigare och vi har sett dem utföras bättre. Som tidsfördriv fungerar Blood Stone några timmar då det inte är speciellt utmanande och väldigt lätt att bara plocka upp och spela. Men söker du en spelupplevelse finns betydligt bättre spel i denna genre.
Bilder
jamesbond007bloodstoneplaystation3ps3003
jamesbond007bloodstoneplaystation3ps3004
jamesbond007bloodstoneplaystation3ps3005
BloodStone_200
#inlineditbutton