Medal of Honor
Skrevs 2010-10-14 00:00:00 av P-A Knutsson
Medal of Honor-serien gör comeback, men är det något att bry sig om?
Med mindre än en månad kvar till releasen av mastodonten Black Ops försöker EA återuppliva sin Medal of Honor-serie. I vanlig ordning står Danger Close bakom kampanjen, men det är de svenska Battlefield-skaparna Dice som ligger bakom onlineläget. Är det vad som krävs för att lyfta den en gång så framgångsrika MoH-serien från sin dvala?
Realism på låtsas
När Medal of Honor-serien återuppstår har realism varit ett ledord. EA vill visa hur ett krig ser ut ifrån en vanlig soldats ögon. I en genre där man vanligtvis känner sig som Rambo är det ett modigt uttalande, eller korkat om man så vill, men faktum är att EA har lyckats oväntat bra med sin ”verklighetsskildring”.
   Som ni säkert har hört vid det här laget utspelar sig Medal of Honor i Afghanistan, där Talibaner och al-Qaida står för motståndet. Via tre olika amerikanska soldaters ögon får spelaren uppleva tre skilda sidor av detta krig. Först som en specialsoldat där det gäller att försiktigt ta sig fram och lyssna på allt som ens kamrater säger. Därefter följer ett mer hårdhänt, COD-liknande, upplägg där både Talibaner och amerikaner skjuts ner rätt friskt. Utöver detta får man även chansen att se kriget på avstånd; antingen genom prickskjutningar över stora distanser, eller bakom kanonerna i en helikopter.
   Oavsett vilken soldat som styrs är spelets tempo mycket väl avvägt och varierat. Förutom den lite svaga inledningen hade jag faktiskt inte tråkigt en enda gång under de fem timmar som kampanjen varade. En kampanj som är betydligt bättre än de två senaste COD-kampanjerna i min mening. Därmed inte sagt att den är perfekt.
soldat
Spelet lyckas mycket bra med att skapa en närvarokänsla.
Scriptat of Honor
Kampanjen lider nämligen av ett stort problem; mängder av scripade sekvenser. Hela äventyret är extremt låst och alltför ofta blockeras din framfart av dörrar som inte går att öppna när som helst, fiender som endast ens kamrater kan döda, osynliga väggar med mera. Inledningsvis störde jag mig fruktansvärt mycket på detta, men ganska snart gick irritationen över. Dels eftersom jag lärde mig att undvika saker som lär skapa strul, men även för att spelet är väldigt duktigt på att lotsa spelaren på rätt väg hela tiden.
   Något som däremot inte går att ignorera är alla konstiga buggar som dyker upp här och var. Det är framförallt AI:n som spökar ibland, till exempel när fiender får för sig att springa förbi dig utan att skjuta. Eftersom spelet använder Unreal 3-motorn finns det även defekter som segladdade texturer och konstiga animationer.
Ojämnt yttre
På tal om grafiken bör det även nämnas att skärmuppdateringen ibland ramlar ner till noll och bokstavligt talat visar diabilder. Överlag sköter sig den dock bra, något som även gäller grafiken i helhet. Den första nivån är inte alltför vacker, men sedan blir det bättre och spelaren bjuds på ett par riktigt snygga miljöer. I övrigt lämnar ljuseffekterna och karaktärsmodellerna en del att önska, även om det inte är något jätteproblem.
grafik
Spelets miljöer är en blandad kompott rent grafiskt, men ibland glimmar de till rejält.
Ljud i toppklass
Något som däremot förtjänar en ordentlig hyllning är spelets ljudbild. Samtliga vapen dundrar på riktigt trevligt och smattret som uppstår när kulorna träffar omgivningen imponerar.
   Även röstskådespeleriet håller toppklass, speciellt i de mer kaotiska striderna. Att höra alla korrekta militärtermer ropas över radion eller direkt från soldater på slagfältet skapar en suverän inramning.
   Till sist har vi musiken. Vanligtvis är det inget som jag lägger märke till, men i de mer storslagna striderna där man kämpar mot omöjliga odds ökar de sorgsna stråkarna spelkänslan något enormt.
Panga på andra
Kampanjen i all ära, men hjärtat i Medal of Honor är det Dice-utvecklade onlineläget. Denna del har kallats ett mellanting av Bad Company och Call of Duty, vilket är en rätt bra beskrivning. Kartornas uppbyggnad påminner en hel del om Bad Company, men på grund av den minskade storleken blir krigandet betydligt mer intensivt – mer likt COD. Dessutom har fordon inte alls lika stort fokus som i Dice andra onlinekrigare.
   Jag vill dock inte kalla onlineläget någon COD-kopia. Medal of Honor känns lite mer taktiskt och har något lugnare tempo, vilket gör mycket för den totala upplevelsen. Även bandesignen gör att Medal of Honor känns någorlunda unikt. Dessutom är de bonusar man får efter killstreaks inte lika överdrivna som i COD.
   Medal of Honors onlineläge är helt enkelt Bad Company med smidigare kontroll, ingen förstörelse, högre tempo och betydligt mindre fokus på fordon. Personligen gillar jag det skarpt, men det finns ett par orosmoln.
MOH_Screen026_574886705
Att smyga runt med detta skägg under näsan kan inte vara helt lätt.
Att döden dö
Att recensera onlinelägen innan spelet har haft release brukar vara näst intill omöjligt, men oväntat nog fanns det en hel del spelare online här. Något annat som var oväntat var hur stor erfarenhet alla andra hade, vilket ledde till att jag mötte en snabb död gång på gång. Efter spelets release i USA blev det dock lite snällare klimat online, men det tar ändå lite tid att komma in i nätskjutandet.
   Ett annat problem är att de lite mindre kartorna leder till en hel del spawnkilling. Respawntiden är kort, men det är såklart ändå otroligt frustrerande att dö innan man ens tagit ett enda steg. Efter någon timmes spelande har man i alla fall lärt sig ungefär vad som kan göras för att undvika en alltför snabb död.
   I takt med att jag lärde mig kartor, spelsätt och klasser tittade onlinedelens största svaghet fram: livslängden. För tillfället har jag inte tröttnat på långa vägar, men fyra spellägen, tre klasser och åtta kartor är lite väl klent – speciellt då klassernas upplåsningsträd är relativt begränsade.
En mycket bra grund att stå på
Mitt inledande intryck av Medal of Honors omstart var allt annat än positiv, både sett till kampanjen och onlineläget. Vad gäller kampanjen var grafiken medelmåttig, AI:n usel och upplägget bjöd inte på något nytt. Det kändes som en dålig COD-kopia. Sedan hände något. Tack vare en lysande atmosfär och inramning kunde jag se förbi de problem och missar som fanns.
   Även onlineläget växer rejält efter någon timme. Återigen finns det en del problem och jag ställer mig fundersam till hur kul det är i längden. Förhoppningsvis släpps ett del nedladdningsbart material för att fylla på paketet, annars kan det bli tomt på servrarna om någon månad.
   Åttan här bredvid är svag, men Medal of Honor är ändå ett klockrent val för onlinekrigare. Black Ops lär säkert bli både bättre och större, men alla som tycker COD-spelen har stagnerat och känns lite väl överdrivna bör absolut ta en titt på denna titel.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
zombie5

online cmd

Spelar just nu!
dfaeb89064344ebc2b7eee7e0e36e3be
Genre
FPS
Utgivare
EA
Utvecklare
EA LA
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
2010-10-15
Sammanfattning
plus
  1. Nästintill perfekt kontroll
  2. Bra tempo i kampanjen
  3. Suverän ljudmatta
  4. Tät atmosfär
  5. Kul online
minus
  1. Kampanjen är bara 5 timmar
  2. Mängder med scriptade sekvenser
  3. Lite få onlinealternativ
  4. En del buggar
  5. Ojämn grafik
8

Slutsats

När Medal of Honor-serien återupplivas vill EA visa kriget ur en vanlig soldats ögon, något som de lyckats oväntat bra med. Det finns fortfarande en del Rambo-moment, men överlag är tempot relativt lugnt och kampanjen känns sällan överdriven. Det finns en del problem och för många scripade sekvenser, men tack vare den suveräna atmosfären kan man se förbi missarna. Vid sidan av kampanjen finns även ett underhållande och välfungerande onlineläge, som dock gärna kunde ha haft lite mer innehåll.
Bilder
moh101
moh2
moh3
moh4
moh5
moh_420
moh_200
medalofhonor2010xbox360002
medalofhonorxbox360052
MOH_Screen001
MOH_Screen007
MOH_Screen008
MOH_Screen026
moh200
medalofhonor420
medalofhonorxbox360053
medalofhonorxbox360026
#inlineditbutton