Civilization V
Skrevs 2010-10-01 00:00:00 av Magnus Enarsson
Med tjugo år på nacken, håller Civlization fortfarande måttet?
Då var det dags igen. Sid Meier släpper den femte delen av hans snart 20 år gamla spelserie Civilization. Utvecklarna utlovade en hel del omstuvningar den här gången och det visade sig inte vara skitsnack. Fansen behöver dock inte vara oroliga, detta är fortfarande samma gamla goda spel, fast med några nya uppdateringar som gör allt lite bättre.
420
Utveckla en Civilisation
Civlization är alltså ett klassiskt turbaserat strategispel som i stora drag går ut på att upptäcka och kolonisera världen du befinner dig i. Du börjar flera tusen år före Kristus och ska sedan leda ett litet obetydligt folk till att bli en blomstrande nation som slutligen ska lägga hela världen under sina fötter. För att uppnå detta måste du odla din mark, utvinna resurser, bygga underverk och delta i blodiga och utdragna krig. Men våld är bara ett av en rad olika sätt att gå till väga för att erövra makten. Du kan också ena världen via diplomati, få dem på fall via din kulturella överlägsenhet eller bli först med att skicka ut ett rymdskepp i rymden fullastat med kolonister. Om ingen har uppnått något av målen innan år 2050, vinner den som har mest poäng totalt.
Fiskstim och lekande rävar
Det som slår en först är hur vackert spelet är. Visst, det är fortfarande Civilization vi pratar om och inte något superläckert actionspel à la Gears Of War och rent designmässigt kanske det inte bjuder på några större överraskningar. Men den blänkande oceanen med sina virvlande fiskstim och de snöbelagda fjällen med lekande rävar, är bara några av många små detaljer som förhöjer känslan av att man faktiskt upptäcker en stor levande värld. Jämför man med del fyra av serien är det ett stort kliv framåt rent grafiskt och efter några timmar blir det påtagligt att spelserien har tjugo år på nacken, för det är så otroligt rikt på innehåll men samtidigt väldigt polerat på så många plan.
   De 18 olika valbara civilisationerna har alla sina egna unika fördelar som känns genomtänkta rent taktiskt och uppmuntrar till många omspel med variation. De olika tillvägagångssätten till vinst känns även de otroligt balanserade och nyanserade. Trots den stabila grunden har man dock vågat fila ytterligare och lyckas på många sätt överträffa sig själv åter igen.
   Det goda bevarandet som Civilization har fått erfara är få spelserier förunnat och jag överdriver inte när jag påstår att detta förmodligen är - rent spelmekaniskt – så nära perfektion man kan komma i ett strategispel där man balanserar mellan ett stort djup och lättillgänglighet så framgångsrikt.
11_xl
I stillbild kanske det inte ser ut som mycket för världen, men i rörelse är spelet riktigt snyggt.
Enklare och snyggare
Det andra uppenbara som man upptäcker är att interfacet ser annorlunda ut. Allt är förenklat, fast på ett bra vis. Upplägget känns tydligare och snyggare och man behöver sällan irra runt bland svårbegripliga menyer eller liknande. Civilization har helt klart aldrig varit så användarvänligt som nu, samtidigt som man inte offrat särskilt mycket komplexitet. Som en relativt van spelare av serien tog det en halvtimme att komma tillrätta, men i slutändan känns förändringarna bara som en klar förbättring. Om man aldrig har spelat Civilization förut och är nyfiken, så är detta ett ypperligt tillfälle att ta sina första trevande steg inom spelserien.
Sex sidor är bättre än fyra
En annan nyhet är att man har slängt bort rutorna som spelet förut var uppbyggt kring för att introducera hexagonerna. Detta blir mest en viktig detalj då det gäller stridssystemet, dels för att det nu finns sex olika riktningar att röra sig i, men mest för att man bara får ha en beväpnad enhet per hexagon. Vissa enheter kan numera också anfalla på avstånd, vilket resulterar i en stor förändring rent taktiskt. Plötsligt är det viktigt att tänka på placering, vad som står längst fram, vilka som ska gå framåt först och så vidare. Detta leder också till att striderna blir betydligt mer överskådliga på kartan, eftersom trupperna inte kan gömma sig i varandra som förut.
Inga mer transporter
Borta är även transportskeppen. Förr var man tvungen att bygga en båt som kunde ta dina enheter dit du ville. Nu kan vad och vem som helst resa på havet på egen hand, men det har sina risker. En vanlig trupp kan inte försvara sig till havs överhuvudtaget, utan vill du resa över havet i säkerhet, bör du ha byggt ett stridsdugligt skepp som kan skydda dem på vägen. Detta låter kanske som en liten strunt sak, men den extra tiden man förut var tvungen att lägga på att mobilisera sina enheter slöade ner upplevelsen en del.
08_xl
Städerna är automatiskt utrustade med ett simpelt försvar den här gången. Du kan därför skjuta på fiendes enheter som är en hexagon bort.
Värdefulla tillgångar
Resurserna är också mer betydelsefulla och eftertraktade den här gången. Hittar du till exempel ett berg som ger ditt folk tre järn, kan du bara bygga tre enheter som kräver just den resursen. Om du vill ha fler måste du hitta mer ställen med samma tillgångar. Detta leder till att utforskningen av världen är ännu mer betydelsefull än tidigare och ger även handelsbiten en större roll i spelet.
Förutom de andra stora nationerna som du spelar mot stöter du även på mindre folkslag som ofta sitter på nödvändiga resurser. Dessa små riken är inte med och tävlar om själva världsherraväldet, men skapar man sig en vänskapsrelation med dessa kan de ge dig fördelaktiga bonusar i form av resurser, enheter och liknande. Det dom begär i gengäld är oftast mindre uppgifter som att jaga iväg rövare eller skydda dem från en annan nation. Detta är ett trevligt litet tillägg som uppmuntrar till ännu mer handel och till en vis grad även diplomati.
   Pengarna har också fått en större funktion och förutom att du kan köpa till dig enheter och byggnader istället för att själv konstruera dem, kan du nu även lägga slantarna på att expandera dina gränser. Varje hexagon runt omkring en stad har alltså ett pris och investerar du rätt så kan detta påskynda tillväxten rätt ordentligt.
Satsa på kulturen
Att vinna genom kultur har också fått en rejäl omstuvning och känns numera mycket roligare att ta sig an än förut. Genom att spendera kulturpoäng på olika sociala policys kan man öppna upp olika utvecklingsträd, där varje steg erbjuder olika sorters fördelar som gynnar ditt folk på olika vis. När du utvecklat klart fem hela träd får du tillgång till det så kallade ”Utopia Projektet” som också skänker dig vinsten så fort det är färdigt.
CIVILIZATIONVE32010CityScreen
Man kan med en enkel knapptryckning lägga på hexagonfältet över kartan. Det kan underlätta få man ska göra taktiska drag.
Fler är inte alltid bäst
Det finns ett multiplayerläge inbakat i spelet, men Civilization har aldrig varit känt för att vara en optimal titel för detta ändamål. Spelmekaniken är helt enkelt för långsam för att det ska passa sig särskilt bra. Det finns dock en hel del inställningar som kan skynda på spelet en del och piffa till det hela. Är man ett gäng som har många timmar att slå ihjäl, ja då kanske Civilization V kan vara rätt spel att plocka fram, men i mina ögon förblir spelserien något för den ensamma spelaren.
Kommer hålla länge
Det finns egentligen inte så mycket att klaga på på då det gäller Civilization V. Man har effektiviserat, förenklat och förbättrat saker här och där, vilket resulterar i den bästa delen i serien hittills. Det man skulle kunna klaga på är att det egentligen inte har hänt så mycket på 20 år, förändringarna är mer modifikationer än något annat. Fler nya och innovativa idéer hade varit välkommet, men man kan inte frångå det faktum att spelets grundmekanik är så pass stabil och kul att det fortfarande håller än idag. Med nyss släppta verktyg för moddar, som även stöds från start i spelet, är detta en titel som tål att spelas om i flera år framöver.
Vi fick ett exemplar av spelet av Nordic Game Supply.
5 Kommentarer
Kommenterar som gäst
jag

Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
e4c15cfc06774764d78cf7f80428afd0
Genre
Strategi
Utgivare
2K Games
Utvecklare
Firaxis
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2010-09-24
Sammanfattning
plus
  1. Användarvänligheten
  2. Grafiken
  3. Stridssystemet
  4. Stöd för moddar
  5. Kommer hålla länge
minus
  1. Inga större förändringar
  2. Långsamt flerspelarläge
9

Slutsats

Det finns egentligen inte så mycket att klaga på på med Civilization V. Man har effektiviserat och förbättrat saker här och där, vilket resulterar i den bästa delen i serien hittills. Det man skulle kunna klaga på är att det egentligen inte har hänt så mycket på 20 år. Fler nya och innovativa idéer hade varit välkommet, men man kan inte frångå det faktum att spelets grundmekanik är så pass stabil och kul att det fortfarande håller än idag.
Bilder
civ5_spain
civ5_seville
civ5_pachacutiscreen
civ5_isabellareaction
civ5_inca
civ5_incapachacuti
CivVScreen0047
CivVScreen0069
CivVWashington003
cover
CivVScreen0067
civ5_firaxisbabylon1
civ5_firaxismongol1
civ5_firaxismongol3
civ5_firaxismongol2
civ5_DanishBluetooth1
civ_5_2
#inlineditbutton