FIFA 11
Skrevs 2010-09-27 17:50:00 av Erik Hansson
EA har klokt nog koncentrerat sig på att fixa det som var trasigt.
Det här var riktigt svårt i år. Det tog tid att uppskatta FIFA 11. Inte för att det är ett dåligt spel, utan för att avgöra om det som skiljer sig från föregångaren berättigar ett lika högt betyg i år. Det var på gränsen.
fifa11Drogbashot_1489393940

Från förtvivlan till hopp

FIFA 11 har nyheter uppdelade på fem olika delar; Personality +, kontrollera målvakten, omgjort karriärläge, större anpassningsmöjligheter och förbättringar i spelet på plan. Det finns flera anledningar till att det är svårbedömt. Bland annat att jag fått revidera mina åsikter flera gånger beroende på vilken kod av spelet jag testat. Det är först nu med den färdiga versionen som spelet är värt att uppskattas fullt ut. De slipningar som gjorts i sista hand har uppenbarligen varit skillnaden mellan ett halvtrasigt spel med spretiga nyheter och en genomarbetad produkt.

Spela som målvakt

Att vara målvakt innebär att stå och glo på tio medspelare i stora delar av matcherna och sedan när du väl får något att göra så förväntas du att vara på topp. Annars sågas du av fansen och i media. Det är lika masochistiskt uppbyggt i FIFA 11. Du kan förvisso trycka på back/select för att zooma ut till spelet på plan och där föreslå passningar och skott åt dina medspelare, men det är när motståndarna närmar sig mål som adrenalinet börjar pumpa på ett sätt som jag annars bara upplever i målchanser åt andra hållet.
   Det tog ett tag för mig att uppskatta att spela som målvakt och jag ska inte påstå att det kommer att vara min huvudsyssla i FIFA 11 med tanke på all dötid det innebär, men det är ett kompetent spelläge som jag har haft kul med. Att rädda ett friläge ger faktiskt samma kick som att sätta ett.

Okonventionella affärer

Karriärläget har gjorts om helt. Nu väljer du mellan att vara spelande tränare eller enbart spelare (före detta Be A Pro) och leder sedan valfritt lag till framgångar i ligan, den inhemska cupen och en påhittad Europa-cup. Den sistnämnda finns korkat nog bara med under andra säsongen.
   Det som framför allt har förbättrats i manager-delen är spelaraffärerna. Nu kan du förhandla i flera omgångar och tacka nej i sista sekund om du plötsligt fått napp på ett bättre alternativ. Du får också ganska bra feedback om varför inte dina bud accepteras och kan välja att allokera pengar på löner eller övergångssummor.
   Det känns också som att resultaten och autenticiteten äntligen har fått sig ett lyft. Under de säsonger jag spelat har resultaten och spelaraffärerna varit så okontroversiella att det nästan varit tråkigt. Men hellre det.
fifa11xbox360023
Varför spelarna i FIFA 11 slår så extremt klena passningar som knappt orkar rulla tio meter på plan oavsett hur länge man håller nere passningsknappen förstår jag inte.

Priset för att börja om från början

Tyvärr märks det dock att karriärläget har gjorts om från början. Det är väldigt avskalat. Nyheterna som visas på förstasidan är till exempel bara notiser som man inte kan läsa mer om och förutom att köpa och sälja spelare kan man i stort sett inte göra någonting. Allt sköts automatiskt och det enda man behöver bry sig om är att spela matcher och fundera på hur truppen ska användas så effektivt som möjligt. Efter varje säsong kan man byta klubb bland några alternativ eller stanna i samma klubb med eventuellt uppdaterade mål. Väldigt simpelt upplägg som sagt.

Mer logiska förbättringar

Att spela som en enskild spelare i karriärläget (före detta Be A Pro) har fått sig en del nyheter. Det finns numera så kallade "traits" som gör din spelare lite mer unik med förmågor som att slå snygga klackpassningar, kasta sig i nickar eller slå hårdare passningar. En annan sak som förbättrats avsevärt är "accomplishments" (uppgifter som förbättrar din spelare) för din Virtual Pro. I fjol var det ganska tråkiga och överdrivna uppgifter, men i år låser man upp de flesta bara genom att spela vanligt och många baseras på sammanlagd statistik. Till exempel lyckas med två inlägg till en spelare i straffområdet eller att tackla en spelare som fällt dig tidigare i karriären. I de första matcherna kommer det ständigt plinga in accomplishments medan det senare blir lite svårare att lyckas. Uppgifterna har både blivit fler och mer logiska.

Sitter fast i animationer

Personality + är FIFA:s försök att bli lika bra som Konami på att särskilja spelarna på plan. Vissa slår väldigt bra passningar, andra dribblar bra, en tredje skjuter som en häst och en fjärde är helt värdelös på att slå inlägg. Det är sådant som gör matcherna mer varierade. Vissa spelare står nu ut från mängden mer än tidigare, men jag tycker fortfarande att de flesta spelare känns lite för lika. Jag vill se Gerrard smälla på stenhårda trettiometerspassningar och jag vill se vindsnabba spelare som Walcott springa förbi försvararna med ren snabbhet utan att behöva fastna i de ibland lite överdrivna kamp om bollen-animationerna.
   Över huvud taget tycker jag att EA måste jobba med hur de hanterar animationerna. Det händer fortfarande alldeles för ofta att man blir av med bollen för att spelaren man styr är upptagen med en "få kontroll över bollen"- eller "jag förbereder mig för att passa"-animation. Det ger en grötig och styrd känsla på plan som jag har svårt för.
fifa11xbox360036
Det är oväntat kul att vara målvakt. Om det blir tråkigt att stå själv vid mållinjen så kan man förstöra spelet för medspelarna genom att tvinga fram korkade passningar. Då får du garanterat mer att göra.

Inte för nybörjare

För övrigt har mycket från i fjol fixats till och gjorts bättre. En av de trevligaste nyheterna är att det är riktigt utmanande på de högre svårighetsgraderna. Motståndarnas defensiv är brytningssäker och stenhård. Räkna inte med att kunna trolla dig igenom med lite snurrfinter. Här krävs ett noggrant planerande och snabba reflexer. Du måste veta vad du ska göra med bollen innan du tar emot den. Å andra sidan är det fortfarande ganska enkelt att ta bollen av motståndarna.
   Som vanligt upplevs dock känslan på plan helt olika beroende på hur du spelar. Jag har pratat med folk som sågar spelet för att sedan få reda på att de alltid anfaller på samma sätt och när inte det fungerar i FIFA 11-demot så tycker de att spelkänslan suger. Du måste variera spelet utifrån situationen och ni som inte är vana vid fotbollsspel kommer behöva harva runt på de lägsta svårighetsgraderna ett tag innan ni ger er på de högre.

Personifiera ditt FIFA

Egna anpassningar av spelare, lag och annat har också fått ett stort lyft i årets version. En ny creation center-sajt har byggts upp där man kan skapa spelare, lag, dräkter och klubbemblem som sedan kan importeras till spelet eller delas med andra spelare. De går dock inte att använda i rankade matcher.
   Det går att lägga in egna låtar från hårddisken i menyerna, matchpresentationerna och vid mål. Även publikljud och sånger kan läggas in.

Garanterat nöjd

I år vinner Konamis PES 2011 fotbollsduellen för min del, men det är verkligen en fråga om tycke och smak. För min del blir det för att jag föredrar spelet på plan och Master League i PES, men jag kommer fortsätta spela FIFA för Be A Pros och onlinelägets skull. Att spela många i samma lag är fortfarande det roligaste sättet att spela sportspel.
   Alla ni som föredrar FIFA kommer nästan garanterat bli väldigt nöjda i år. Ni som inte gillade FIFA i fjol kommer inte övertygas i år heller.
Vi fick ett exemplar av FIFA 11 av EA. Vi återkommer om onlineläget efter spelets lansering.
7 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Pappa Xbox Är de fruktansvärt ...å lagkontot ex.)? 2010-09-28
  • member_male
    Separoth Erik Min viktigaste fråga till dig... 2010-09-28
    • gastrikland_moi
      erik Jag testade att sim...verkar som det. :) 2010-09-28
  • member_male
    Lakebone Jag har nött både FIFA och PES demot ... 2010-09-27
    • member_male
      Pappa Xbox Jag tror att det färdiga PES slipats ... 2010-09-27
    • gastrikland_moi
      erik Nej precis. Jag tar...tsintryck i år. :) 2010-09-27
      • member_male
        Lakebone Jag har ju bara provat demot och där ... 2010-09-28
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
675a1b4086eebe2ac48cf93749f2f184
Genre
Sport
Utgivare
EA Sports
Utvecklare
EA Canada
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC, Wii
Prisjakt
Release
2010-09-30
Sammanfattning
plus
  1. Inramningen
  2. Smartare förbättringar till Virtual Pro
  3. Transfersystemet
  4. Personality+ är ett litet steg på vägen
  5. Oväntat kul att vara målvakt
  6. Motståndarna försöker dribbla förbi dig
  7. Många i samma lag online
minus
  1. Karriärläget är mest yta
  2. Fortfarande för låst i animationer
  3. Spelarna skiljer sig för lite åt
  4. Lagen man möter skiljer sig för lite åt
  5. Märkligt kraftlösa passningar
  6. Inga stora nyheter
9

Slutsats

Det är en svag nia i år. Jag hade hoppats på att mer skulle varit fixat i år. Framför allt i spelet på plan. Jag får nöja mig med ett fixat transfersystem, smartare Virtual Pro-läge, mer unika spelare, småfix i spelmotorn, ett småkul målvaktsläge och förbättrade möjligheten att skapa egna spelare och lag. Men karriärläget är lite ihåligt, de alltför långa animationerna är kvar och det är egentligen framför allt vi som spelade föregångaren mycket som kommer känna av och uppskatta skillnaderna.
Bilder
logofifa11
fifa11
fifa11ps3arshavinrunning
fifa11ps3ivanovich
fifa11ps3nani
fifa11ps3nasrirunning
fifa11xbox360arshavinkicking
fifa11xbox360nasrirunningtowards
fifa11xbox360rooneystriding
Coledefensiveheader
Drogbashot
EnglishLatest_News
EnglishTransferOffer
Etoobreakaway
Puyoldefensiveheader
Refjumping
EnglishLatest_News2
Etoobreakaway2
Coledefensiveheader2
fifa11Drogbashot
fifa11200
fifa11keyartuk
fifa11playstation3ps3046
fifa11playstation3ps3047
#inlineditbutton