Halo: Reach
Skrevs 2010-09-27 05:38:00 av Erik Costoulas
En värdig sorti för Bungie?
Det har blivit dags för utvecklaren Bungie att släppa tyglarna om sin lovordade Halo-serie för att ta sig an nya projekt. Lyckas de leverera en sista gång med Halo: Reach?
haloreach
Ingen Master Chief
Halo: Reach utspelar sig före händelserna i seriens debut Halo: Combat Evolved. Det är ett naturligt val av Bungie, som redan har avverkat upplösningen av människornas krig mot rymdskurkarna Covenants.
   Spelseriens ikoniske frontfigur Master Chief – den siste medlemmen av elitstyrkorna Spartans – står inte att finna i Reach. Det gör däremot hans tidigare kollegor i Noble Team. I Reach axlar man rollen som den namn- och ansiktslösa Noble 6. Skillnaden mellan de två protagonisterna är dock inte särskilt stor. Master Chief är den starke, tyste typen, och det är en roll som även Noble 6 spelar med bravur.
Generisk rymdsåpa
Halo-spelen har aldrig lyckats leverera särskilt medryckande berättelser (trots att otaliga Halo-fans envist hävdar motsatsen), och Reach är inget undantag. Historien om hur kriget mellan människor och Covenants utbryter på planeten Reach är tämligen ointressant för alla utom de mest inbitna fansen. Är man en av de som har spelat Halo-serien för den fantastiska actionmekaniken snarare än den generiska rymdsåpan är storyn bitvis förvirrande, och mestadels ointressant. Likaledes är Noble Team en samling platta stereotyper som inte duger till annat än att spotta ur sig militaristiska plattityder.
Reach_noble
Noble Team är en samling platta figurer i en platt berättelse.
Stark fiende-AI
Kampanjen i Halo: Reach briljerar lyckligtvis på andra områden. Fiendens AI är ett av dem. Covenenanterna rör sig oförutsägbart, flankerar och dyker aldrig upp två gånger på samma ställe. De olika fiende-soldaterna är dessutom programmerade med tydliga karaktärsdrag; Grunts är fega, Brutes är agressiva, Elites är hala. Den enda invändningen i sammanhanget är att de allierade soldaterna inte alls är lika smarta och effektiva som fienden.
Mer storslaget än snyggt
Det melodrama som präglar spelets berättelse återfinns i scenerierna, men där är det mer lyckat. Halo 3:s storslagna vyer både upprepas och överträffas i Reach. Banornas variation är skyhög i en kampanj som tar spelaren till storstad, naturlandskap och hela vägen ut i rymden. Att texturerna ser ganska risiga ut på nära håll kan ursäktas eftersom de dramatiska vyerna kompenserar för inzoomade skönhetsfläckar.
Reach_grunts
Grunts: fegisar.
Mundana uppdrag, roligt innehåll
Kampanjens uppdrag är sällan särskilt nydanande: Tryck på en knapp för att aktivera en maskin, säkra en landningsplats (ständigt dessa landningsplatser!), hämta ett föremål, förstör ett artillerivapen eller skydda en position. Vi har gjort allt förut. På vägen till de generiska målen har man dock alltid roligt. Reach-kampanjen lyckas beta av allt från plattformande (tack vare det nya jetpacket) och dogfights i rymden, till prickskytte och smygande – utan att för den skull förlora sitt ursprung som en av marknadens bästa FPS-serier.
Fler kockar, godare soppa
Halo-spelen är onekligen samarbetsspelens okrönte konung, och Reach är en värdig tronföljare till det utmärkta Halo 3, med möjlighet till co-op både on- och offline. Här bidrar den utmärkta fiende-AI:n återigen till att höja spelet eftersom man med en kompis tillåts överlista och flankera sluga covenanter. Lättare blir det dock inte eftersom motståndet ökar när man tar med sig en kompis på resan.
   
Multiplayer med nyheter
Man kan prata sig hes om enspelarkampanjen i Reach, men faktum är så klart att de flesta av spelarna kommer att lägga lejonparten av sina timmar med spelet på multiplayern.
   Här känns allt bekant för de Halo-frälsta, men skrapar man lite på ytan upptäcker man snart några viktiga förändringar. Onlinefajternas rymdsoldater – i likhet med kampanjens Spartaner – regenererar inte sin hälsa. Istället tvingas man söka upp första hjälpen-stationer på banorna. Annat nytt är att man nu kan välja vapen och specialförmåga inför varje spawn. Att ränna runt på jakt efter vapen och förmågor är därmed ett minne blott (även om vissa specialvapen fortfarande finns utplacerade på kartorna).
Reach_dogfight
Omväxling förnöjer; dogfights i rymden är ett av många spelmoment som bidrar till variation.
Nya specialförmågor
Viktigast av allt är kanske att specialförmågorna – som påminner om de man har haft i tidigare spel – nu går att återanvända när de har laddats upp. Utöver förmågor som hologram och sprint finns nu även ett jetpack som - om det används rätt - ger en helt ny taktisk tyngd till multiplayern.
   Med tanke på att antalet multiplayer-lägen är massivt – och att de flesta av dem utgör storstilad underhållning – kan man räkna med att Reach kommer att bli en lika långlivad onlinefavorit som Halo 3.
8 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Buskatobbe Stor spelglädje! Kännslan i spelet är... 2010-09-30
  • comment
    Uglúk Storyn är verkligen usel. Dels för at... 2010-09-27
    • comment
      Arsenik Jag vill inte ens säga att det är en ... 2010-09-28
    • bildl7
      Erik Costoulas Hear Hear! 2010-09-27
  • comment
    Arsenik Det var nog det lägsta betyget jag se... 2010-09-27
    • bildl7
      Erik Costoulas Nope, inte trött på serien men tycker... 2010-09-27
      • comment
        Arsenik Det var verkligen inte menat som krit... 2010-09-28
        • bildl7
          Erik Costoulas Håller med. Det är ett grymt välgjort... 2010-09-28
1974fd3c353718cb48e5b0dfc01e2127
Genre
Action
Utgivare
Microsoft Game Studios
Utvecklare
Bungie
Plattform
Xbox 360
Prisjakt
Release
2010-09-14
Sammanfattning
plus
  1. Följsamma kontroller
  2. Bra variation
  3. Episka scenerier
  4. Grymt bra multiplayer
minus
  1. Ostig berättelse
  2. Tråkiga karaktärer
  3. Småfula texturer
8

Slutsats

Med ett ständigt utmanande motstånd och väl avvägda tempoväxlingar lyckas Reach-kampanjen leverera, trots att fingret ofta vilar på Skip-knappen under de långrandiga mellansekvenserna. Mest utbyte får man dock från den innehållsrika och alltid lika underhållande multiplayern som Bungie har utvecklat med en hel del nyheter.
Bilder
haloreachxbox360028
haloreachxbox360002
haloreachxbox360003
haloreachxbox360004
haloreachxbox360005
haloreachxbox360006
haloreachxbox360007
haloreachxbox360008
haloreachxbox360009
haloreachxbox360010
haloreachxbox360011
haloreachxbox360012
haloreachxbox360013
haloreachxbox360014
haloreachxbox360015
haloreachxbox360016
haloreachxbox360017
haloreachxbox360018
haloreachxbox360019
haloreachxbox360020
haloreachxbox360021
haloreachxbox360022
haloreachxbox360023
haloreachxbox360024
#inlineditbutton