Dead Rising 2
Skrevs 2010-09-25 09:58:00 av Marcus Grönskog
Bättre ett basebollträ i handen än en zombie på halsen.
Första Dead Rising till Xbox 360 blev något av en kultfavorit, då det var ett mer humoristiskt och lättsamt alternativ till spelserier som Resident Evil. Nu är det dags för kanadensiska utvecklarna Blue Castle att visa hur man förvaltar det odöda arvet.
420x177
Odöd underhållning
Dead Rising 2 tar sin början tre år efter det nedladdningsbara spelet Case Zero, som släpptes exklusivt till Xbox 360. Chuck Greene fortsätter att ge sin unga dotter Katey medicinen Zombrex, som förhindrar att zombifieringsprocessen som slagit rot inte fortskrider. Efter tre år har medicinen förbättrats och kräver nu en dos var 24:e timme, vilket är det dubbla sedan Case Zero.
   Men medicinen är inte billig, vilket tvingar Chuck att delta i den kontroversiella tv-showen ”Terror is Reality”, vilket kan liknas vid en zombie-variant av Gladiatorerna. Med två motorsågar fastsurrade på en motorcykel inleds slakten. Efter avslutad tävling får Chuck betalt och beger sig upp till studiorummet för att hämta Katey. Men här går allt snett och av en till synes oförklarlig anledning tränger en hord av zombies in och anfaller allt och alla i sin väg.
Off_with_the_head_censored
Zombierna är fler än någonsin och likaså sätten att göra sig av med dem.
Mycket känns bekant
Likt originalet har Chuck ett tillhåll i form av ett gäng säkerhetsrum som endast kan nås via en ventilationstrumma. Dels är det en knutpunkt för de större uppdragen och dels en plats där alla överlevare samlas. Den mer öppna miljön kring den lilla staden från Case Zero har alltså ersatts med ett köpcentrum som snarare känns som en exakt kopia av det från ettan, inte särskilt spännande.
   Som förr är spelvärlden uppdelad i större rum med små affärer här och var där man kan införskaffa viktig proviant och diverse vapen. Att flytta sig mellan dessa större områden är inte smärtfritt, man får räkna med en laddningstid på upp mot 15-20 sekunder varje gång. Detta gör sig smärtsamt påminnande när ett uppdrag befinner sig tre eller fler områden bort och man får spendera en massa dödtid till att stirra på tråkiga laddningsskärmar.
Superhero_B
Givetvis finns en uppsjö av bisarra kostymer att klä ut sig i.
Mosa en zombie
Chuck Greene kanske inte har någon kamera med sig, men däremot har han tillgång till oändligt många rullar silvertejp. Något som kan användas för att tejpa ihop två föremål man hittat i Fortune City. Det lönar sig alltså att släpa med sig föremål som vid en första anblick verkar värdelösa. För efter lite jobb vid en närliggande arbetsbänk kan man få tillgång till nya destruktiva krafter. Exempelvis kan man inte tillfoga så mycket skada med vare sig en räfsa eller ett batteri. Men förs dessa samman har man ett vapen som grillar zombies på löpande band. Tills det går sönder.
   Det kan vara lite jobbigt att ständigt leta efter nya föremål, särskilt då man ofta har en tidsram man måste agera inom. Det känns alltså sällan aktuellt att bara leta efter och släpa tillbaka saker till en arbetsbänk. Tur är då att man hittar tillförlitliga kombinationer som funkar till det mesta och som ligger nära till hands bredvid arbetsbänkarna.
Pressat schema
Utöver att följa huvudberättelsen, får man ständigt nya meddelanden om andra överlevare eller särskilda händelser som alla är valfria. Låter man tiden springa iväg kommer dessa meddelanden att förfalla och chansen att klara dem att gå upp i rök, till nästa spelomgång. Att hitta och lotsa överlevare tillbaka till säkerhet är tacksamt nog en mindre bökig historia än i föregångaren. Överlevarna kan tilldelas ett vapen och faktiskt stå på egna ben. Genom att peka ut var överlevare ska gå, med en kombination av L- och Y-knappen gör de sitt bästa att ta sig till sin destination så snabbt som möjligt. Men ofta räcker det med att hojta till då och då med Y-knappen och att man håller koll över axeln så att alla hinner med när man byter område.
   En zombieinvasion kan verkligen plocka fram det värsta ur vissa människor, vilket blir uppenbart under striderna med spelets galningar. Likt ettan är dessa möten som roligast i filmklippsform. Att faktiskt slåss mot dem är sällan lika kul. Det är segt, frustrerande och handlar i princip om att man har tillräckligt mycket liv och mat med sig för att leva längre än vad fienden gör. Om man lyckas hitta en plats där dricka juice-animationen blir färdig innan man träffas, vill säga.
smash_and_grab
Delad glädje är dubbel glädje, jag spelar "hjärna" med dig.
Samarbeta online
Genom att öppna portarna kan man välja att spela tillsammans med en kompis. Tyvärr räknas bara framgångarna för den som väljer att bjuda in, vilket är lite tråkigt. Däremot är det ett välkommet tillägg och att slåss mot zombies tillsammans är givetvis snäppet roligare än att göra det själv. Till nästa gång hoppas jag bara att båda spelarna kan känna att man faktiskt gör framsteg i spelet.
   Man hittar även "Terror is Reality"-tillägget online, vilket var lite småroligt. Att allt flöt på perfekt utan indikation på lagg är positivt, men däremot ser jag ingen större lockelse att spendera särskilt mycket tid med detta spelläge. Genom att göra bra ifrån sig, kan man tjäna pengar som ger Chuck en liten fördel.
Främst för gamla fans
Om jag ska vara helt ärlig så trodde jag att den nedladdningsbara episoden pekade ungefär åt vilket håll serien skulle utvecklas och att tvåan skulle vara mer av samma. Efter åtta timmar med Dead Rising 2 kan jag istället konstatera att man valt att göra om första spelet, igen. Har man spelat det så vet man exakt vad man har att vänta från uppföljaren. För fans av originalet kan det väl ses som något positivt. Man har trots allt putsat upp och förfinat en del av skavankerna från det första spelet. Men vi som hade önskat lite mer variation och oväntade händelser kommer tyvärr bli en aning besvikna.
   Det är fortfarande ett bra och lättsamt zombie-spel, där huvudpersonens relation till dottern till en början känns fräsch och spännande, men som får kliva åt sidan för en gäspframkallande konspirationsberättelse. Något som inte ens en paddel, två motorsågar och silvertejp kan göra till något speciellt.
Vi fick ett exemplar av Dead Rising 2 av PAN Vision.
5 Kommentarer
Kommenterar som gäst
378402_2457394926155_1007011564_n

offline Marcus Grönskog

Spelfantast från Småland som försöker få tiden att räcka till allt som måste upplevas. Utöver spel hamnar läsning högt på listan. Andra favoriter är katter, blåbär i alla former och att kunna vakna...
a75233fa05fc3ed1500ec5845d4a4082
Genre
Action
Utgivare
Capcom
Utvecklare
Blue Castle Games
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
2010-10-01
Sammanfattning
plus
  1. Göra egna vapen
  2. Kul minispel online
  3. Uppdrag i realtid
  4. Bättre eskortsystem
minus
  1. Seg kontroll
  2. Frustrerande bossar
  3. Långa laddningstider
  4. En massa springande
7

Slutsats

Dead Rising 2 är på många sett samma spel som föregångaren och hade man aldrig roligt med det, finns det tyvärr inte mycket att hämta här. Det är ingen del av spelet som riktigt står ut, mest för att man redan sett alla momenten för snart fyra år sedan. Däremot är det ett klart underhållande spel med ett kul system för att skapa helt tokiga vapen. Dessutom är en del skavanker finputsade och med flerspelarläget finns det klart en anledning för fans att ägna sig åt lite zombie-slakt i höst.
Bilder
deadrising2playstation3ps3117
deadrising2playstation3ps3118
deadrising2playstation3ps3119
deadrising2playstation3ps3120
deadrising2playstation3ps3121
deadrising2playstation3ps3122
deadrising2playstation3ps3123
deadrising2playstation3ps3124
deadrising2playstation3ps3125
deadrising2map
dr_cw
deadrising2casezeroxbox360008
deadrising2casezeroxbox360009
deadrising2casezeroxbox360010
deadrising2casezeroxbox360011
deadrising2casezeroxbox360012
deadrising2casezeroxbox360013
deadrising2casezeroxbox360014
deadrising2casezeroxbox360015
deadrising2casezeroxbox360016
deadrising2offtherecordpc1302615453001
deadrising2offtherecordpc1302615453002
deadrising2offtherecordpc1302615453003
deadrising2offtherecordpc1302615453004
#inlineditbutton