F1 2010
Skrevs 2010-09-24 09:46:00 av Mikael Lundström
Vår F1-nörd har intensivkört Codemasters nya spel.
F1-cirkusen närmar sig sakta sin upplösning med fem lopp kvar på kalendern. Lagom inför avslutningen släpper Codemasters sitt officiella F1-spel.
   Lite sent in på säsongen, kan tyckas. Men med tanke på att mästerskapet nu hettar till och är vidöppet för fem olika förare att ta hem, är tajmingen tvärtom lika utmärkt som Jenson Buttons tidiga depåstopp i Australiens grand prix i år.
   Codemasters inledde F1-karriären genom att släppa F1 2009 till Wii och PSP i fjol, men det är på F1 2010 som det riktiga krutet har lagts. Codemasters är dock som bekant inga nykomlingar på banan. I portföljen finns bland annat Colin McRae-spelen och Race Driver Grid, och det här F1-spelet är baserat på den egna spelmotorn Ego som använts i både Grid och Dirt.
f12010420_1825330363

Bli världsmästare inom tre, fem eller sju år

Spelet är en digital återspegling av årets säsong med extra allt. Här finns säsongens 19 lopp i kalendern samt alla förare och stall på startlinjen. Spellägena är rätt traditionella med snabba multiplayer-lopp online, fri träning på egen hand eller mot andra spelares tider, enskilda grand prix, en hel säsong (som också kan skräddarsys med hur många lopp man vill) och ett karriärläge.
   Hur kul det än är att möta andra online eller pressa sig för att slå de bästa tiderna i rena träningsvarv mot en ghost car är det karriärläget som engagerar mest. Målet är att på tre, fem eller sju säsonger ta sig från till exempel hopplöst dåliga HRT till Ferrari. Med andra ord blir målsättningarna tidigt i karriären betydligt mer blygsamma än att vinna VM.
   Varje stall har ambitioner utifrån sina förutsättningar, och i ett mittenstall kan det handla om att inte kvala in sämre än på tionde plats. Känslan av att lyckas med det kan vara lika belönande som att ta pole position med en McLaren.
garage
Din stallkompis är inte alls din kompis. Slå honom.

Stallkamraten är din värsta fiende

Lika viktigt är också att hålla stallkamraten bakom sig. Det stärker din position i stallet och du får större chanser att vara den som först får uppgraderingar av bilen som utvecklas under säsongen. Inget står still i Formel 1.
   Under karriären blir det också viktigt att slå vissa huvudkonkurrenter och lyckas du med det kan det bli en språngbräda i karriären. Blir du däremot om- och frånåkt gör du bäst i att smita in bakom depån med huvudet väl dolt i hjälmen eftersom stallet då sannolikt uppmanar dig att söka en annan arbetsgivare.

Ta hjälp av ingenjören

I depån har du möjlighet att ställa in bilen på en rad olika sätt för att få den så bekväm och snabb som möjligt i just dina händer. För den som tycker det blir trist att finlira i evigheter med bromsbalans, aerodynamiska inställningar, däcktryck, bilens höjd ovanför marken etc kan ta hjälp av sin ingenjör och välja en av flera färdiga inställningar.
   En formel 1-helg är uppdelad i tre fria träningar, ett kval i tre omgångar och själva loppet. Men känns det för mastigt kan man under säsongen välja en light-variant med ett träningspass och ett kortare kval. Själva loppet kan köras i sin helhet eller krympas ned till 20 procent av hela distansen.
   Varje lopp kräver minst ett depåstopp för ett däcksbyte, och även här kan du välja efter hur många varv du vill byta eller överlåta beslutet till ingenjören.
   I karriärläget får du under de fria träningarna uppgifter (performance tests) som kan handla om att sätta en viss varvtid som ger ett underlag till ingenjörerna för att göra små förbättringar på bilen.
Fart2
Gasen i botten. Känslan ute på banan är högoktanig.

En stjärna på banan

Ute på banan, svepandes genom snabba kurvor och hårt bromsande inför trånga chikaner, skiner F1 2010 likt Alonsos nypolerade Ferrari. Fartkänslan är vinande skön, motorljuden ettrigt skrikiga och loppen härligt intensiva. Man sitter på helspänn där fokus hela tiden ligger på att tajma bromspunkter och spårval inför nästa kurva.
   Känslan när man lyckas ligga i baksuget på någon i 300 km/h och ta sig förbi genom att svänga ut och bromsa en bråkdel senare inför kurvan är löjligt belönande.
   Spelet är nämligen härligt balanserat med AI-förare som är aggressiva utan att vara respektlösa.
   Till skillnad från fler många tidigare F1-spel blir man sällan avknuffad och påkörd i Codemasters utgåva. Här kan man hålla sin linje även om en snabbare förare ligger bakom. Han väntar in ett riktigt omkörningstillfälle snarare än kör rakt in i bakvagnen vilket ofta förekom när licensen var i EA:s ägo. Här kan man även köra hjul mot hjul med andra förare utan att riskera en avåkning så länge man ger varandra utrymme. Mycket väl avvägt.
   Banorna är för övrigt fantastiskt väl återgivna. Den som har suttit fastnaglad framför tv:n och följt årets säsong känner nog igen sig i varenda gupp och chikan.

Lätt att lära, svårare att bemästra

F1 2010 är ingen lättvindig arkadracer men inte någon simulator heller. Codemasters har trimmat in spelmotorn på en tillgänglig nivå däremellan som är hyggligt lätt att komma in i och samtidigt svår att bemästra för den som kör på tuffast nivån utan några hjälpmedel påslagna.
   Utan ABS och traction control uppför sig bilarna mer obstinat, nervöst och är oförlåtliga om man drar på för mycket gas ut ur skarpa kurvor. Den som är för ivrig hamnar med nosen åt fel håll.
pitstop
Depåstoppen tar ofta för lång tid eftersom killen med skylten håller kvar bilen helt i onödan.

Trassel i depån

Depåstopp är alltid ett spännande inslag men här skapar de en del irritation och frågetecken. I Australien kvalade jag in som tia, gjorde en bra start och körde om Nico Rosberg, drog ifrån honom och gick sedan i depå. Däcksbytet i sig gick snabbt men ”lollipop”-mannen höll kvar mig onödigt länge för att släppa fram bilar på depårakan.
   När jag kom ut på 17:e plats höll jag skaplig fart och slutade elva medan Rosberg, som inte alls var snabb i loppet, slutade fyra. Någonstans stämmer inte matematiken där.
   Tyvärr händer det lite för ofta att man blir fast i depån lite för länge innan man kommer ut igen, vilket mer eller mindre förstör chanserna till en bra placering. Resultatet blir missnöje från både mig och stallet.

Oberäkneligt väder

Ett extra plus i kanten förtjänar dock det dynamiska vädersystemet, inte bara för det imponerande visuella intrycket med till exempel distinkta pölar på banan utan främst för hur vädret kan variera. På solsäkra ställen som Bahrain finns det ingen oro för regn, medan det på Spa-banan i Belgien är desto mer oförutsägbart. Den som sätter ett snabbt varv tidigt i kvalet precis innan det börjar regna har pole position i sin ficka.
   Visst blir det även halare i regnet, bakvagnen vill gärna sladda ut ur tajtare kurvor, men annars kunde känslan mot att köra i torrt väder fått vara lite mer besvärlig.

Stelt utanför banan

Utanför banan är karriärläget dock tämligen avskalat, grunt och krystat. Som förare kan du välja namn och välja en viss hjälmdesign men annars är det inte mycket mer som bygger din personlighet. Hamnar du på prispallen får du svara på frågor på presskonferensen och ibland även från journalister som väntar utanför teamets hemvist i depån.
   Men upplägget känns krystat och dina svarsalternativ har polariserats mellan att hylla teamet och lyfta fram dig själv.
   Men vad gör det egentligen när man blir barnsligt glad varje gång man sveper igenom den hisnande eau rouge-kurvan på Spabanan i Belgien. Gentlemen, start your engines.
Vi fick ett exemplar av spelet av Namco Bandai i Sverige.
6 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • Level7
    Liasos Rekommenderar du att man tar bort de ... 2010-09-24
  • image
    ninja x Läste precis att Co...atch inom kort. :) 2010-09-24
  • image
    ninja x Grym recension! Kul att du tyckte om ... 2010-09-24
    • 2941
      Mike Tack ninjan! Ja, det känns som loppet... 2010-09-24
69bceaeb479cdc4eb6f59838dcc15766
Genre
racing
Utgivare
Codemasters
Utvecklare
Codemasters
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
2010-09-24
Sammanfattning
plus
  1. Supertrimmad känsla på banan
  2. Hisnande hastigheter
  3. Galet snygga bilar
  4. Bra spellägen
  5. Många inställningsmöjligheter
  6. Bra förar-AI
minus
  1. Onödigt struliga depåstopp
  2. Lite avslagen inramning
  3. Krystade intervjuer av media
  4. Fåniga kommentarer från ingenjören under loppen
  5. Långa laddningstider
  6. Torftigt skadesystem
9

Slutsats

Codemasters debut i motorsportens tungviktarklass lämnar feta däckspår på startrakan av bubblande körglädje och giftiga utmaningar. När körningen sitter där och karriären tar fart är det lätt att tända på alla cylindrar. Det kan inte ens dåliga depåstopp ändra på.
Bilder
f12010playstation3ps3014
f12010playstation3ps3015
f12010playstation3ps3016
f12010playstation3ps3017
f12010playstation3ps3018
f12010playstation3ps3019
f12010xbox360019
f12010200
f12010420
f12010xbox360021
Online blir det mer som folkrace
Den som vill mäta sina förmågor mot andra har ett knippe av olika alternativ att välja på. Enklast är att välja någon av de fyra snabblägena pole position, sprint, endurance och online grand prix.
I pole position handlar det om att under 20 minuter sätta snabbaste varv, endurance är ett lopp som är 20 procent av ett riktigt med minst ett depåstopp och slumpmässig startordning. I online grand prix körs sju varv med ett 15 minuter inledande kval. Sprint, som jag testade mest, är ett snabbt lopp över tre varv med slumpmässig startordning.
Tyvärr fanns det inte så många motståndare som körde online samtidigt som jag så startfälten bestod av mest av tre-fyra bilar.
Det som skiljer sig främst är att mänskliga motståndare gör fler misstag än AI:n och loppen online får därför ofta en prägel av folkrace med bilar som åker av och vinglar till höger och vänster. Det blir lätt mer ploj än seriös racing. Däremot kan det säkert vara hur kul som helst att samla sina vänner online och genomföra ett längre lopp med både kval och dynamiskt väder.
Och att köra mot de som satt snabbaste tiderna (i form av deras ghost cars) har en förmåga att pressa fram det absolut bästa hos en själv.
#inlineditbutton