NHL 11
Skrevs 2010-09-15 16:06:00 av Erik Hansson
EA ändrar mer än bara siffran och omslaget.
Ni märkte antagligen den trevliga nyheten med NHL 11 redan i demot - man slipper skrika förolämpningar efter AI-spelarna i varenda byte eftersom de inte längre uppför sig som idioter. Men det mest glädjande med årets NHL är att EA fått in en hel del intressanta nyheter utan att för den skull sabotera spelet med en massa buggar.
nhl11_420_1534306709
Den så viktiga variationen
Om förra årets NHL kunde bli förutsägbart från AI:ns sida så är det lite mer variation hos den i år. Variationen förbättras ytterligare av de två stora yttre nyheterna på isen; de tappade/förstörda klubborna och den nya fysikmotorn.
   Att i ett avgörande läge bryta klubban istället för att få på det där efterlängtade backskottet med din bäste skytt är dramatiskt och dramatik vill vi ha. EA har dock faktiskt tänkt till lite kring den här funktionen. Spelaren som blir av med sin klubba kan sköta en hel del uppgifter på isen ändå, som att blockera skott eller tacklas, men han kan också åka och hämta sin klubba, få en av medspelarnas eller hämta en i båset. Det händer också lagom ofta att klubborna går sönder. En till två gånger per match skulle jag tro beroende på ditt spelsätt.
Bättre backar
Den andra stora yttre nyheten är den dynamiska fysikmotorn. För alla oss som gillar att spela back är det utan tvekan den trevligaste present vi kunde få. Nu går det faktiskt att tackla motståndarna så att de känner av det. Där de i tian antingen ramlade eller var helt oberörda finns det i elvan en större variation i hur propparna påverkar motståndet. En halvlyckad tackling kan vara tillräckligt för att få motståndaren ur balans. Över huvud taget gör fysikmotorn mycket för variationen.
   Samtidigt ska det sägas att det knappast är "äkta" fysik. Studera lite repriser och du kan se en hel del klubbar och puckar gå rakt igenom kroppar eller sarger och alla tacklingar känns inte realistiska.
Nya tekningar
De nya tekningarna är enligt mig framför allt en kul grej när du kör mot mänskligt motstånd. Du kan nu välja att hålla fast tekaren, skjuta direkt eller teka som vanligt. Det blir lite som att spela sten sax påse och i viktiga tekningar ger det en extra nerv till spelet på plan. Det går också att till exempel låsa viktiga tekningar för att förhindra kontringar. Mer dramatik, återigen.
   Jag gillar också att passningarna nu är betydligt svårare att få fram. Det gäller att hålla in knappen lagom länge för att bestämma kraften i passningen och du kan glömma att slå en isare förbi två backar, rakt igenom målgården och till din medspelare som sätter den i öppen kasse. Sådana plockar motståndarna nästan lite för enkelt nu.
nhl11playstation3ps3001
Sådana här fina tacklingar är lättare att få till i år och med den nya fysiken blir det ett mer levande fysiskt spel.
Smartare AI
Den kanske största korrigeringen av förra årets spel är dock som sagt medspelarnas intelligens. De har till exempel hyfsad koll på lösa puckar i år och åker inte bara förbi. Ett enormt frustrationsmoment är därmed borta. Ett annat är att de datorstyrda lagen inte längre pingpong-passar runt pucken i sina anfall lika ofta. Spelarna är överlag betydligt smartare i år.
Memorial Cup i Be A Pro
Största nyheten i Be A Pro är att man inleder sin karriär i en av spelets många mindre ligor och får efter några matcher spela Memorial Cup för att sedan draftas till ett NHL-lag. En kul finess, men efter det väntar samma ändlösa spelläge som i fjol där det fortfarande inte händer mycket från match till match. Det är fortfarande kul, men till nästa år vill jag ha mer.
Samla hockeykort
Den största spellägesnyheten i år är det beroendeframkallande Hockey Ultimate Team (HUT). HUT är en blandning av vanlig hockey och ett kortspel. Du tilldelas ett skruttigt lag och köper kortpaket med slumpmässiga kort för "puckar" du tjänar genom att spela matcher. Förutom bättre spelare kan du också få olika tränings-, arena-, dräkt-, emblem- och kontraktskort i paketen. I EA:s kapitalistiska värld går det naturligtvis också att köpa kortpaket för riktiga pengar. För att få ett riktigt bra lag i HUT måste du antingen ha väldigt mycket tid eller vara beredd att lägga ut en hel del pengar. Det mest dyrbara paketet kostar 7500 puckar (eller 20 kronor) och för varje match tjänar du ungefär mellan 200 och 500 puckar. Räkna med andra ord att det kommer bli väldigt mycket spelande för att få ihop ditt drömlag.
   Det finns också ett auktionshus där man kan försöka fynda spelare och hoppas sälja sina överblivna kort för så mycket pengar som möjligt. Precis som i andra UT-spel så är det väldigt fängslande och tidskrävande att pyssla med sitt lag.
nhl11playstation3ps3006
Tekningarna är nu mer taktiska och lite mer varierade. Precis som i verkligheten.
Småsaker online
Onlinedelen kommer jag återkomma till efter att spelet är släppt, men utifrån de matcher jag hittills spelat har det fungerat riktigt bra, med väldigt lite lagg och då är det ändå mest amerikaner som spelar nu.
   Det är också lite smidigare att hantera de fortfarande alldeles för invecklade onlinemenyerna. En annan riktigt kul detalj är att det visas sammanlagd statistik om dina spelare i EASHL-matcher. Det gör spelets roligaste spelläge ännu bättre.
Inget sportspel från EA utan buggar
NHL vore inte gjort av EA om det inte kom med ett gäng konstiga buggar eller ofullständiga funktioner och NHL 11 är inget undantag. Märkliga byten i Be A GM sker fortfarande, när du spelare HUT kan du plötsligt få spela med två målvakter(!) och fyra utespelare, ibland låser sig spelare i skottögonblicket och stjärnor som skadat sig i Be A GM kan hamna i minors under väldigt lång tid. Det här är säkert saker som EA kan komma att fixa med uppdateringar, men det är fortfarande minus i protokollet.
   En annan sak som jag tycker är riktigt dåligt med spelet är att EA:s jakt på att tjäna extra pengar på oss går ut över spelglädjen. Om jag vill förbättra min online-spelare så måste jag sitta och nöta helt andra spellägen i mängder av timmar för att till exempel låsa upp en ny hjälm. Alternativet är att jag betalar extra för att låsa upp dem. Betala eller tvingas grinda under premisser som jag inte ens vill spela med för att förbättra sig alltså.
   Ett sista klagomål är att jag fortfarande tycker att EA har problem med målvariationen. Det går att göra mål på slagskott från blå, det går att göra mål på onetimers, frilägen eller snyggt passningsspel så att målvakten fintas bort, men drag/handledsskott några meter från mål känns lite för överrepresenterade.
Lever glatt med bristerna
Förutom de här klagomålen har EA fått till det riktigt bra i år. Spelet på plan är kraftigt förbättrat och för mig var det huvudsaken. Jag kan glatt leva med bristerna när det finns så mycket bra innehåll i årets version. Jag kommer fortsätta pyssla med mitt lag i HUT och kämpa som vänsterback i vårt EASHL-lag Lynx of Sweden under lång tid framöver.
Vi fick ett exemplar av NHL 11 av EA. Onlinelagsläget EASHL återkommer vi till efter att spelet släppts. Ni kan läsa betydligt mer om NHL 11 i Emils bloggar.
19 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    CalleWest Krämspel. 2010-10-05
  • member_male
    Saab_1983 Jag har problem med att bjuda in fler... 2010-09-29
  • DSC00002
    The Great Deku Tree Någon som vet om det går att ändra sp... 2010-09-27
  • member_male
    ölburk En liten fråga någo... man gör hehe. 2010-09-23
  • member_male
    Kulan Erik stör du dig inte på hur långsamt... 2010-09-19
  • 3198
    Shad En fråga! Spelade mycket Be a GM på ... 2010-09-16
    • gastrikland_moi
      erik Be a GM har framför allt ändrats med ... 2010-09-17
  • Flexi
    mrBandoza Kul läsning och bra... spelet kommer. :) 2010-09-15
    • gastrikland_moi
      erik Tack! Ja och det roliga är att när ja... 2010-09-16
      • Flexi
        mrBandoza Det brukar ju vara så, de två första ... 2010-09-16
  • comment
    Arsenik "Onlinedelen kommer jag återkomma til... 2010-09-15
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
41c682c2f9ed84835efdb3a93224ffa6
Genre
Sport
Utgivare
EA Sports
Utvecklare
EA Canada
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2010-09-16
Sammanfattning
plus
  1. Spelarnas AI är betydligt bättre
  2. Fysikmotorn
  3. Hockey Ultimate Team
  4. Klubbor som tappas/går sönder
  5. Större variation
minus
  1. Småbuggigt
  2. Fortfarande lite enkelspåriga sätt att göra mål
  3. Betala extra eller tvingas spela i tiotals timmar
  4. En del usla låtar i soundtracket
9

Slutsats

Det finns som vanligt en del småbuggar och brister i årets spel och EA:s giriga försök att tjäna extra pengar på oss går ut över min spelglädje. Men i år har de framför allt fått till spelet på plan riktigt bra och det nya kortbaserade Hockey Ultimate Team är minst lika kul som FIFA-varianten. Därför blir det en svag nia i år.
Bilder
bernierfromice
charaleg2
edlerstickbreak1
faceoffchivsflotoewskane2
lavanfaceoff2
puckhandlingdetvscolduchene6
3867545442445599533338746099566417173326061n
3883045442393599533338746099566417084728038n
3901845442115099533338746099566416427483250n
3915145442569599533338746099566417497064968n
3915545442512599533338746099566417327650074n
hut1headcoachcard1024x576
hut41024x576
hutstatspage
hutrainingandpotential2
hulogo
huheadcoach
hucontractandcareer
huchemistryview
huarena
nhl11boosts
nhl11accomplishments1024x576
nhl11joincreateclub1024x576
nhl11positionselection1024x576
#inlineditbutton