Amnesia: The Dark Descent
Skrevs 2010-09-08 16:30:00 av Magnus Enarsson
Överlevnadsskräck i sin rätta bemärkelse
När ljuset i min lykta slocknar infinner sig genast paniken. Efter att ha fumlat med tangentbordet i mörkret inser jag att lampoljan är slut. Andehämtningen blir tyngre och jag går i blindo fram till det bord jag nyss såg framför mig, visst fanns det en ljusstake där? Med mitt sista elddon lyckas jag tända ljuset, men upptäcker strax därefter att slottets grova och fuktiga stenväggar redan har börjar röra på sig. Jag stirrar in i den varma lågan för att försöka sansa mig, komma tillbaka till mitt sinnes fulla bruk. Om det inte vore för de där plågsamma ekande skriken hade det varit enklare.
420
Inspirerade av Lovecraft
Efter tre år av slit har det svenska femmannaföretaget Frictional Games slutligen färdigställt sitt nya spel, Amnesia: The Dark Descent. Efter tre hårresande äventyr i Penumbra-serien byter de nu ut den övergivna underjordiska basen på Grönland till ett enormt slott fylld med mörker och okända fasor.
   Berättelsen i Amnesia är inspirerad av den amerikanske skräckförfattaren H.P Lovecrafts ”The Outsider” från 1926. Faktum är att Frictional Games egen spelmotor är döpt efter dennes initialer, HPL Engine, vilket skvallrar om en förkärlek till dennes verk om kosmiska fasor bortom det mänskliga förståndet.
I ett brev till dig själv
Att gå in på berättelsen skulle förstöra upplevelsen, den får ni upptäcka på egen hand. Vad man dock kan säga är att spelet givetvis kretsar kring minnesförlust, precis som titeln ”Amnesia” vill påvisa. Spelet ses ur ett förstapersonsperspektiv och du vaknar upp i ett litet rum där du nyss har förtärt drycken som fördunklat dina minnen. Via ett brev uppmanar du dig själv att finna och döda en man vid namn Alexander. Därefter beger du dig av i det enormt stora slottet där du sakta men säkert börjar minnas vad som hänt och varför du befinner dig i den situation du faktiskt gör.
   Spelet är helt befriat från alla former av förrenderade sekvenser och liknande. Istället berättas allt utifrån minnen där spelaren hela tiden får delta genom huvudpersonen Daniels ögon. Ett smart val eftersom det förstärker närvaron i berättandet, även om du oftast inte kan göra så mycket under själva minnesbilderna.
   Amnesia bjuder på en spännande och fasansfull historia som faktiskt fångar många av Lovecrafts skräckelement på ett bra sätt. Det som Frictional Games vinner mycket på, är att sällan visa fasorna som jagar dig. Ljudarbetet är med andra ord riktigt bra, så väl ljudeffekter som röstskådespelare. Det är oftast ljudbilden som skrämmer vettet ur dig.
97877220091125790screen003
Vackra ljuseffekter höjer stämningen och viljan att hitta ut.
Fysikbaserade problem
I grund och botten går spelet ut på att lösa olika problem som sedan kan ta dig vidare i berättelsen. Spelet är väldigt fysikbaserat och fungerar i stor sett precis som Penumbra-serien. Du kan interagera med din omgivning via den vänstra musknappen och flytta på saker som lådor, stenar och liknande saker. Många pussel går därför också att lösa med logik. Behöver du krossa en ruta för att komma åt något - ta en stol eller något annat och slå sönder den. Svårare än så är det inte.
   Även om tempot är lågt i spelet så sitter man sällan fast under längre stunder. Oftast finns lösningen inte långt ifrån dig och skulle en väg vara blockerad, glöm då inte att du faktiskt kan flytta på saker. Man vet aldrig vad som gömmer sig bakom några lådor.
Vansinnets mörker
Grafiken i spelet är väldigt skarp och ljuseffekterna höjer verkligen stämningen. Ljuset finns dock inte bara där för syns skull. I det här slottet gömmer sig något ondskefullt och varje gång som ljuset slocknar börjar ditt sinne att förtäras. Om du inte omsluter dig av ljus så börjar snart ditt synfält att påverkas. Väggarna börjar röra på sig och styrningen blir släpig. För att förhindra detta har du två saker till din hjälp, en lykta och ett elddon. Fördelen med lyktan är att den är portabel, medan elddonen endast kan användas på facklor, ljusstakar och liknande saker som inte går att plocka med sig. Logiken i att inte kunna plocka upp ett ljus är dock inte helt övertygande och borde kanske ha tänkts över ett varv till. Att vara beroende av ljus är dock ett tillfredsställande skräckelement eftersom det bara finns ett begränsat antal elddon, samt lampolja att roffa åt sig under spelets gång. Är du inte försiktig så står du snart där ensam med hemskheterna i mörkret.
Rädslan för det okända
Som jag tidigare redan påpekat så befinner sig fasorna oftast utanför ditt synfält. Det kan låta märkligt, med det fungerar alldeles utmärkt och jag har sällan varit så rädd som jag varit med det här spelet, om någonsin. Det finns vissa varelser som man kan se, men här finns inga blytunga puffror som vi är vana vid i skräckspel idag. Det här är ett överlevnadsspel i sin rätta bemärkelse, släcker du inte ljuset och springer kommer du dö, var så säker.
2009novscreenshot00
Mycket är nedgånget i slottet och ibland måste man till och med bege sig ned i dess kloakliknande innandöme.
Imponerande prestation
I slutändan är Amnesia: The Dark Descent ett imponerande verk av fem mycket ambitiösa kreatörer. Vill man ha ett skräckspel som är befriat från action och helt inriktat på stämning och fasor, så är detta ett självklart val. Även om slutet av berättelsen är lite tamt, så är resan dit så pass bra att det går att förlåta. Variationen på fiender kunde också ha varit bättre, men oftast återanvänds de på fiffiga sätt som anspelar på dina förväntningar. Givetvis bryts dessa mönster avsiktligt och skrämmer dig från vettet om och om igen.
Vi fick ett recensionsexemplar av Frictional Games. Spelet finns också tillgängligt på Mac och Linux.
15 Kommentarer
Kommenterar som gäst
jag

offline Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
27e3c5d5255cfa780db1a03a38ca9232
Genre
Skräck
Utgivare
Frictional Games
Utvecklare
Frictional Games
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2010-09-08
Sammanfattning
plus
  1. Stämningen
  2. Ljudet
  3. Spelmekaniken kring ljus
  4. Otäckt på riktigt
minus
  1. Man kan inte plocka med sig ljusstakar
  2. För lite variation på fiender
  3. Något tamt slut
8

Slutsats

I slutändan är Amnesia: The Dark Descent ett imponerande verk av fem mycket ambitiösa kreatörer. Vill man ha ett skräckspel som är befriat från action och helt inriktat på stämning och fasor, så är detta ett självklart val. Även om slutet av berättelsen är lite tamt, så är resan dit så pass bra att det går att förlåta. Variationen på fiender kunde också ha varit bättre, men oftast återanvänds de på fiffiga sätt som bryter mönstret.
Bilder
tease_image_final
image_4
#inlineditbutton