Mafia II
Skrevs 2010-09-06 09:58:00 av Alexander Karlsson
Det har redan hunnit gå åtta år sedan förra spelet, hur står sig uppföljaren?
GTA-seriens enorma framgångar har gjort att många vill ha en del av kakan - och då pratar jag naturligtvis om pengarna, spel är som bekant en industri som omsätter stora pengar. Följaktligen har det kanske blivit ett sandlådespel för mycket under årens lopp, men hur blir resultatet när uppföljaren till 2002 års hyllade Mafia ger sig in i leken?
mafia420

Min första kärlek

Jag hade spelat Grand Theft Auto 3, men även om det var ett roligt spel tog det inte riktigt fart för mig där. Liberty City kändes alltför ödsligt och kallt, tråkigt rentav. Sedan kom ett litet spel vid namn GTA: Vice City, och någonting hände med mig. Åttiotalist som jag är blev jag ett barn på nytt när jag spelade det och inget spel i serien har drabbat mig lika hårt (även om GTA: San Andreas och The Lost and the Damned) kom nära. Jag vill inte ens tänka på att ta tag i hitte på-spel som Crackdown eller actionspela Just Cause, Rockstar vet vad jag vill ha. Någonstans här kommer Mafia II in i bilden, och det har alltså ingen lätt uppgift framför sig om det ska kunna tillfredsställa mig.

Välbekant

Spelaren får bekanta sig med Vito Scaletta, vars föräldrar flytt Italien och hamnat i den amerikanska slummen i Empire Bay. På sin artonårsdag kommer Vito i klammeri med rättvisan, och tar värvning för att slippa fängelse. Ironiskt nog hamnar han återigen i Italien, för att försöka stoppa Mussolini. Efter en krigsskada skickas Vito tillbaka till staterna, och det dröjer inte länge förrän han har såväl en skuld att betala av som en klättring uppför den brottsliga karriärsstegen att utföra. Med andra ord börjar spelet i princip exakt som de flesta (om inte alla) GTA-spelen jag hustlat mig igenom.
   Vad som sedan följer är en inte helt oangenäm melodram med tydliga vibbar från Gudfadern, Maffiabröder eller valfri annan episk film om den organiserade brottsligheten; Mafia II spänner över flera år, och vi får bland annat uppleva krigets Italien, olika årstider och en fängelsevistelse som får Prison Break att kännas ganska soft.
screen1large
Vito kommer ofta på kollisionskurs med rättvisan.
Lyckat...
I mångt och mycket är det i handlingen som spelets styrka ligger. Samtidigt som handlingen är klyschig så att det förslår och alla tänkbara, välbekanta verktyg används för att berätta historien, är det ändå den jag kommer att komma ihåg längst efter att jag har spelat. De många mellansekvenserna är välgjorda och får det att kännas som att jag ser valfri maffiafilm som passerat över näthinnan under årens lopp, men att jag nu är med och leker själv. All tid man lagt ner på musik (vare sig det rör sig om tidstypisk populärmusik eller vacker symfoniorkester), dialoger och miljöer gör att man till slut verkligen befinner sig i en helt annan tidsålder - vilket naturligtvis känns fräscht med tanke på att de flesta sandlådespel utspelar sig i nutid.
   Något annat som jag jag inte är säker på om utvecklarna gjort medvetet eller inte är också något av det bästa med Mafia II. I flera mellansekvenser kan våldet skildras som en rolig del av jobbet, något som hör till och nästan glorifieras. Men plötsligt kommer en sekvens som antingen är tragisk eller så brutal att den blir obehaglig att se. Om det är avsiktligt är det en kontrast som är oerhört skicklig, annars är det inte mer än ytterst osmakligt. Till slut, när eftertexterna börjar rulla, känns det i alla fall som att man upplevt ett epos, åtminstone med tv-spelsmått mätt - och det får sägas vara ett gott betyg.

...och mindre lyckat

Om de berättarmässiga ambitionerna uppfyller mina önskemål, gör de spelmässiga aspekterna mig tyvärr ganska besviken. Till att börja med är det dags att klargöra att det här inte är ett sandlådespel, i själva verket är Mafia II en linjär third person shooter i en ganska stor stad, där bilkörning är det härskande spelmomentet.
   Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket att sysselsätta sig med för att det här ska få kallas ett sandlådespel. Visst, det finns klädes- och vapenaffärer, samt någon bar och restaurang. Men det går inte att göra särskilt mycket i staden, och det enda sättet du kan interagera med lokalbefolkningen är antingen genom att mucka med dem eller döda dem - och ibland kan det ju faktiskt hända att man känner för något mer. Eftersom historien och designen tagit spelet så långt är detta egentligen smått tragiskt, för efter ett tag inser man att Empire Bay i mångt och mycket är en kuliss som man inte kan få leka i efter eget tycke. Och då har vi bara uppdragen kvar, som även de hamnar på minuskontot. Visst, shootouts i Gears of War-tappning är helt okej underhållning. Att köra omkring i en stämningsfull fyrtiotalsvärld är ganska nice. Ett tag. Sedan blir det mest tjatigt. Med tanke på hur dålig variationsrikedomen är får man älska spelmomenten ganska mycket för att inte börja längta efter lite variation eller åtminstone en taxi att sätta sig i lite då och då.
screen4large
Bilkörningen blir för tjatig.

För några, inte alla

Mafia II gör mig kluven med tanke på hur ojämnt spelet är. Samtidigt är det intressant att få se hur många bitar som måste falla på plats för att ett spel ska gå från att vara bra till att vara riktigt bra. Här sker tyvärr inte det, även om jag är övertygad om att många wannabe-mafiosos kommer att få ut runt 10-15 sköna timmar av det här spelet. Jag har i alla fall lärt mig att jag uppskattar sandlådespel där en levande stad är i huvudrollen och handlingen bara råkar utspelas där, inte spel där staden är en kuliss, en platt duk som händelserna projiceras på.
18 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • mediumtonymontana2
    HillBill Tack för en bra recension. Min en... 2010-09-14
  • member_male
    bjooo Hur kan alla tycka detta är kast?9/10 2010-09-12
  • member_male
    bjooo låter lite som om du försöker göra sp... 2010-09-07
  • member_male
    tryanglz "Jag har i alla fall lärt mig att jag... 2010-09-06
    • av4979
      Alexander Du har en poäng, men samtidigt tycker... 2010-09-07
  • comment
    Arsenik Rolig läsning. Jag älskar som du Rock... 2010-09-06
  • P1030428
    Rasti Spot on. Exakt mina känslor när jag s... 2010-09-06
  • FCB
    Rentner Jag tyckte Mafia 2 var alldeles under... 2010-09-06
  • image
    Stetch Är Mafia II lite som Gta VI då? Det ... 2010-09-06
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
26b14388f8f155a225fe5f66b5e85abc
Genre
Action
Utgivare
2K Games
Utvecklare
Illusion Softworks
Plattform
PC, Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2010-08-27
Sammanfattning
plus
  1. Stämningsfull inramning
  2. Bra story
  3. Lyckas beröra
minus
  1. Ojämnt
  2. Tråkig uppdragsdesign
  3. För lite att göra i Empire Bay
  4. Bilkörningen blir tjatig
6

Slutsats

Mafia II snuddar vid ett högre betyg, men lyckas ändå inte - det är helt enkelt alldeles för ojämnt. För varje bra aspekt kan man komma på en dålig, och om man har ont om tid är det här spelet helt enkelt inte värt det. Om man har tid över, gillar en bra historia och/eller älskar Maffiamyten kan Mafia II vara klart värt att plocka upp.
Bilder
136800
136801
mafia2
mafiaii3
mafiaii1
mafiaii2
mafiaiipc081
mafiaiipc082
mafiaiipc083
mafiaiipc084
mafiaiipc085
mafiaiipc086
mafiaiipc087
mafiaiipc088
mafiaiipc089
mafiaiipc090
mafiacedigicomp
mafiaiiplaystation3ps3137
mafiaiiplaystation3ps3138
mafiaiiplaystation3ps3139
mafiaiiplaystation3ps3140
mafiaiiplaystation3ps3141
mafiaiiplaystation3ps3142
mafiaiiplaystation3ps3143
#inlineditbutton