Lara Croft and the Guardian of Light
Skrevs 2010-09-02 19:37:00 av Marcus Grönskog
Vi ger oss ut och länsar gravar tillsammans.
Lara Croft and the Guardian of Light tar sin början då Lara finner en gömd aztekisk skatt, kallad Mirror of Smokes. Men spegeln för med sig mer ont än gott då den släpper lös en gammal ondska. Spegeln väcker även den aztekiska krigaren Totac till liv, vilket leder till ett oväntat samarbete, där målet är att åter hitta spegeln och låsa in ondskan som sluppit ut, i ett matigt, nedladdningsbart äventyr.
420x177lara
Roligare tillsammans
Att spela tillsammans och jobba mot ett gemensamt mål är något som jag verkligen uppskattar i spel. Förklarligt nog tog det inte lång tid innan jag föll för samarbetsläget som låter en kompis ta kontroll över den mystiska krigaren Totac. Genom att använda båda karaktärers huvudförmågor kan man lösa pussel och lättare ta sig fram tillsammans.
   Det skulle kunna liknas vid att spela klassiska Lost Vikings, en tanke som blir alltmer uppenbar när Totac höjer sin sköld i luften och Lara använder den som plattform att hoppa från. Avsaknaden av tidigare utlovat co-op online tycker jag är lite trist, men det kommer att åtgärdas med en patch som släpps i slutet av september månad.
laracroftandtheguardianoflightxbox360054
Serietidnings-inspirerade filmsekvenser för större delar av handlingen framåt.
Full kontroll
Kortfattat skulle man kunna likna spelsättet vid att man tagit Laras styrning och utrustning från de senare 3D-spelen, för att sedan flytta upp kameran i taket. Men det är bara halva sanningen. Det är faktiskt smidigare och mer intuitivt att styra Lara än tidigare. Utseendemässigt påminner det om ett gammalt isometriskt rollspel, fast med en mer agil karaktär som både rör sig fort och som hoppar dit man vill. Att precisionshoppa är sällan något problem då spelkaraktären automatiskt siktar in sig på det man tittar på. Det kan däremot vara svårt att urskilja mindre detaljer i grafiken, då allt är så smått.
Varvar pussel med skjutande
Många utav spelets pussel går alltså ut på att man tillsammans öppnar vägar för varandra. Lara använder till exempel sin änterhake för att spänna upp linor att klättra på, och Totac kan kasta pilar på väggar för att göra provisoriska trappsteg. Mycket av pusslandet känns igen från exempelvis Zelda-spelen, med tryckkänsliga knappar och lådor som ska flyttas runt, vilket sedan varvas med lagom mängder slagsmål mot diverse odjur.
   Att slåss gör man genom att först bereda sitt vapen med högerspaken. Likt många nedladdningsbara arkad-shooters bestämmer man alltså vilket håll man siktar åt med spaken. Man har alltid sitt huvudvapen till hands, men man kan även hitta starkare vapen längs vägen som måste underhållas med ammunition.
laracroftandtheguardianoflightxbox360053
Spelar man själv ändrar spelet på vissa av pusseln, för att man ska kunna klara av dem på egen hand.
Innehållsrikt
Det kan vara lätt hänt att man förknippar nedladdningsbara spel med korta, intensiva arkad-upplevelser. Något man har kul med en kvart och sedan stänger av. Men här överraskar Lara Croft och levererar ett äventyr som engagerar under längre tid än många fullpris-spel. Banorna är ungefär en halvtimme långa, men kan med fördel spelas om flera gånger om man vill hitta allt.
   Bland annat kommer man stöta på en drös olika artefakter och andra skatter som gör karaktärerna bättre, respektive sämre på vissa grejer. Ett typiskt rollspelsinslag som passar riktigt bra in på spelets tema, och gör det roligare att testa på fler grejer. Allt som allt känns det som att en frisk vind har blåst igenom en tidigare rätt unken och spindelvävstät kammare. Ser absolut fram emot fler spel i samma stil.
Vi fick spelet av Ubisoft.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
378402_2457394926155_1007011564_n

offline Marcus Grönskog

Journaliststudent från Småland med ena foten i Tokyo. Är intresserad av bra berättande i spel.
4f80d2539dc0b5c4cfc544b29e4aad4d
Genre
Problemlösning
Utgivare
Eidos
Utvecklare
Crystal Dynamics
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2010-08-18
Sammanfattning
plus
  1. Kontrollen
  2. Samarbetsläget
  3. Bra pussel
  4. Mycket speltid
  5. Att leta artefakter
minus
  1. Inte lika roligt ensam
  2. Simpel berättelse
8

Slutsats

Lara Croft är tillbaka större än någonsin, fast i ett mindre format. Guardian of Light briljerar främst i och med fokuset på att spela tillsammans och att samarbeta i pussel. Det blir aldrig jättesvårt, men lösningarna visar sig inte heller med en gång. Kanske inget för den som letar efter en djup berättelse, eller helst vill spela ensam. Men överlag finns det inte mycket att klaga på.
Bilder
screen006
screen001
screen002
screen003
screen004
screen005
laracroftandtheguardianoflightplaystation3ps3007
laracroftandtheguardianoflightplaystation3ps3008
laracroftandtheguardianoflightplaystation3ps3031
laracroftandtheguardianoflightplaystation3ps3032
laracroftandtheguardianoflightplaystation3ps3033
laracroftandtheguardianoflightplaystation3ps3034
laracroftandtheguardianoflightplaystation3ps3035
laracroftandtheguardianoflightplaystation3ps3036
laracroftandtheguardianoflightplaystation3ps3037
laracroftandtheguardianoflightplaystation3ps3038
200x200lara_3264026719
#inlineditbutton