Lost Horizon
Skrevs 2010-08-16 08:27:00 av Joakim Magnå
Senaste tillskottet till "peka och klicka"-genren kretsar kring mystik och nazister.
Äventyrsgenren där man i lugn och ro klickar sig fram mellan pussel och gåtor lever ett stilla men tryggt liv i skuggan av explosiva shooters och andra grafikbestar.
   Lost Horizon kommer från samma utvecklare som gjorde Secret Files-spelen. Det märks. Gränssnitt, upplägg samt ton när det gäller humor och berättande är i stort det samma. Det är en säker formel som utvecklaren Animation Arts behärskar väl.
losthorizoncover
Nazister på 30-talet
Lost Horizon utspelas 1936 och handlar om Fenton Paddock, en tidigare brittisk soldat som numera sysslar med smuggling. Han anlitas av sin forna arbetsgivare för att leta reda på en forskarexpedition som gått förlorad i Tibet.
   Fenton börjar nysta i ärendet. Först i Hong Kong, men sedan vidare på en resa som tar honom runt i världen – till bland annat Tibet, Berlin, och Marrakech. Naturligtvis är saker och ting inte så enkla och självklara som det först kanske verkar. Ex-soldat Fenton stöter snart på motstånd i form av bland annat tyska nazister, som letar efter något mystiskt bland de snöklädda klipporna i Himalaya.
   Handlingen är välskriven, om än förutsägbar, och har en tydlig doft av matinéäventyr i stil med Indiana Jones. Lost Horizon är på så sätt något av ”peka och klicka”-spelens motsvarighet till Uncharted. Precis som med Secret Files-serien plockar utvecklaren historiska fakta, skruvar till och presenterar dem i en tempofylld historia på ett lyckat sätt. I Lost Horizon står Nazitysklands fascination för det ockulta och myten om Shambala i fokus. Bitvis är det riktigt tillfredsställande att reda ut intrigen.
losthorizonpcscreenshotallberlin3
I Berlin gäller det att hitta en väg in i arenan för de pågående olympiska spelen.
Varierade miljöer
Under merparten av spelet styr man Fenton, men även andra karaktärer gör kortare gästspel. Ibland får man också skifta fritt mellan två personer som på så sätt får hjälpas åt genom att bland annat byta föremål med varandra.
   Miljöerna är varierade och täcker in det mesta från trånga gränder och storstadsgator till djungel, tempel och isgrottor. Många av bakgrunderna, som går i en slags tecknad stil, är snygga med fina effekter samtidigt som människor och djur är riktigt väl animerade.
   Ibland går det tyvärr lite för fort när man kastas mellan olika platser och jag önskar att det hade fokuserats på färre men utförligare områden.
Fåniga lösningar
Genom det smidiga, och vid det här laget beprövade, gränssnittet klickar man sig enkelt runt under sina utforskningar. Mest handlar det om att plocka upp saker ur omgivningen, undersöka detaljer och kombinera rätt prylar med varandra.
   Lösningarna på problemen är ofta långsökta och bygger mycket på att pröva sig fram. Ingen kombination är för osannolik för att fungera. När Fenton använder ketchup som målarfärg och en slickepinne som klister blir det lite väl fånigt. Detta är också något han kommenterar för sig själv (och spelaren) och det är vid flera tillfällen uppenbart att utvecklarna driver med sig själva och genren. Jag tycker heller inte att man ska ta så allvarligt på det – spelet har glimten i ögat – men det är alltid mer tillfredsställande att hitta lösningen via logiskt tänkande än vilt chansande.
   De få rena pussel som finns har valbar svårighetsgrad. Överlag är Lost Horizon dessutom förhållandevis enkelt. Utöver en möjlighet att se vad i omgivningen man kan interagera med finns inget hjälpsystem. Men det mesta löser sig bara man undersöker miljöer och föremål tillräckligt noga.
LostHorizonPCScreenshot290120105
Tibet spelar en central roll för handlingen i Lost Horizon.
Välgjort och avkopplande
Fenton Paddocks äventyr är en trevlig upplevelse som tar två-tre kvällar att klura sig igenom. Tempot är högt och handlingen underhållande att följa. Här bryts ingen ny mark, men Lost Horizon är ett välgjort och avkopplande äventyrsspel för stunden.
Recensionsexemplaret kommer från distributören Koch Media Nordic via kommunikationsbyrån MI5.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
080cutsmall

suspekt

Journalist i Göteborg. Nu nyhetsreporter på GT/Expressen. Har arbetat på bland annat DN, GP och Hallandsposten. Skribent på Level 7 sedan 2004. Gillar rollspel, shooters och indie.
5844895c1afdb6e69308c7a1f98924cb
Genre
Äventyr,pussel
Utgivare
Deep Silver
Utvecklare
Animation Arts
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2010-08-20
Sammanfattning
plus
  1. Välavvägd svårighetsgrad
  2. Fina bakgrunder och effekter
  3. Spännande historisk handling
minus
  1. Långsökt problemlösning
  2. För många platser på för kort tid
  3. Sticker inte ut ur mängden
7

Slutsats


Med ett smidigt, bekant upplägg och spännande handling ger Lost Horizon den som gillar kluriga äventyrsspel en utmärkt upplevelse. Problemlösningen och gåtorna är lagom svåra, men samtidigt stundtals onödigt konstiga och långsökta. Att äventyret på så sätt blir lite för ytligt ibland är dess största nackdel. Här finns inget som vi inte sett flera gånger förut, men som helhet är det ändå ett välgjort spel för fans av genren.
#inlineditbutton