Shrek Nu och för alltid
Skrevs 2010-07-18 18:58:00 av P-A Knutsson
Ny Shrek-film betyder nytt Shrek-spel
Att den fjärde Shrek-filmen ackompanjeras av ett barninriktat äventyrsspel är ingen större överraskning eftersom samma sak hände med de tre föregående filmerna – och de flesta andra familjefilmer för den delen. De tidigare Shrek-spelen har varit godkänd underhållning för lite yngre spelare. Kommer detta fjärde filmlicensspel att följa samma mönster, eller blir det den actionfyllda rymdskjutaren i Shreks universum som alla fans har längtat efter?
shrekflash
Fiona måste rädda Fiona
Likt många andra filmlicensspel bjuds vi i Shrek: Nu och för alltid på ett simpelt äventyrsspel som följer filmens handling – tror jag i alla fall. Eftersom jag inte har sett Shreks fjärde film har jag inte en aning om vad tusan spelet handlar om. Utan någon närmare förklaring ställs jag inför speglar som flyttar Shrek mellan två alternativa världar, en tjock Mästerkatt och en försvunnen Fiona som ändå är spelbar.
   Förutom Fiona, Shrek och Mästerkatten är även Åsnan spelbar. Alla fyra karaktärer har en grundattack, ett specialslag samt en unik egenskap som behövs för att lösa den smått absurda mängd pussel som väntar bakom varje hörn.
   Shreks specialitet är att flytta på tunga stenar, medan Fionas kan tända eld på kruttunnor. Mästerkatten och Åsnan kan klättra respektive sparka ner dörrar och stenar. Pusslen är dock anpassade för de yngsta och därmed oftast väldigt lätta. Skulle barnen ändå fastna vid ett pussel finns en liten symbol som visar vilken karaktär som ska användas. Eftersom varje pusselföremål dessutom alltid ser likadant ut är det lätt snabbt lista ut vad som ska göras.
3
Spelet använder endast fem knappar, styrkors och styrspak. Två av dessa knappar och styrkorset används dessutom enbart till att byta karaktär.
Fyra gånger så roligt
I regel krävs det dock att karaktärerna samarbetar för att lösa klurigheterna. För ensamma spelare går det när som helst att byta karaktär med styrkorset, RB eller Y. Det går dock bara att bläddra mellan karaktärerna åt samma håll med Y och RB, medan 360-kontrollens usla styrkors gör att man ofta råkar välja fel figur. Jag måste säga att det är ganska imponerande att misslyckas med karaktärsväljandet trots att hälften av knapparna används till just denna funktion.
   Om man däremot är flera spelare framför TV:n tillintetgörs detta problem till stor del. Upp till fyra personer kan äventyra tillsammans, något som dels gör fiendespöandet roligare – men framförallt leder det till att pussellösandet blir betydligt smidigare eftersom man inte behöver byta karaktär lika ofta.
Säg AAAAAAAA…B
Trots den låga svårighetsgraden är pusslandet underhållande och helt klart spelets bästa sida. Spelets andra huvudingrediens, striderna, lämnar dock mycket att önska. Trots att det finns fyra karaktärer skiljer sig deras attacker inte ett dugg ifrån varandra rent spelmässigt. Striderna avklaras genom att vända sig mot valfri fiende och trycka på A, A, A, A, A och A. Och sedan A. Kanske ett B ibland, fast det är mest onödigt. Detta leder såklart till extremt monotona strider utan vare sig känsla eller utmaning.
1
Vid sidan av barnfamiljerna kan även achievement-jägare finna Shreks fjärde speläventyr intressant. Byt gubbe, poäng! Tryck på en knapp, poäng! Tryck på samma knapp med en annan gubbe, poäng! Koppla in två kontroller, poäng! Arsenik gråter av glädje.
Alla talar svenska!
I min recension av det föregående Shrek-spelet till 360, Shrek den Tredje, klagade jag på att talet inte var på svenska – något som nu är löst. Förutom i ett par mellansekvenser är tal och text på svenska denna gång, vilket tillsammans med det enkla upplägget gör att även de yngsta barnen kan spela igenom äventyret. Däremot får röstskådespelarna ett stort minus eftersom de uppenbarligen inte har orkat bry sig om sammanhanget där deras repliker ska användas.
   Inte heller spelets grafiker har orkat bry sig nämnvärt om sin skapelse. Det yttre ser aldrig direkt fult ut, bara oinspirerat och allmänt trist. Ibland stöter man på ett par väldesignade område, men överlag håller sig grafiken strax under en godkänd nivå. Inte blir det bättre av att miljöerna är extremt statiska och inte ens buskar eller blommor som springs igen rör på sig.
I väntan på lådan
Om ni inte har listat ut det redan är Shrek: Nu och förevigt inget toppspel, utan ett ytterst ordinärt filmlicensspel som följer standardmallen till punkt och pricka. Spelandet går därför på rutin och få detaljer utmärker sig positivt. Några spelförstörande missar finns dock inte heller, vilket gör att äventyret tuffar på utan att lämna något bestående intryck. Lyckligtvis är pusslandet tillräckligt kul för att hålla intresset uppe – i ett par timmar i alla fall.
   För tillfället finns det en mängd barnspel som är betydligt bättre än Shreks fjärde äventyr. När denna titel har ramlat ner i den oundvikliga realådan är den dock värd en titt, speciellt för barnfamiljer som vill ha ett lättspelat äventyr där upp till fyra spelare kan spela samtidigt.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
22dee73914d2137889cea73714268eed
Genre
Barn,Äventyr
Utgivare
Activision
Utvecklare
Xpec
Plattform
Xbox 360
Prisjakt
Release
2010-06-18
Sammanfattning
plus
  1. Kul om man är fyra
  2. Småroligt pusslande
minus
  1. Usla strider
  2. Karaktärsbyten ^12
5

Slutsats

Shreks fjärde äventyr är ett typiskt filmlicensspel som följer de gamla vanliga mallarna. Spelandet går därför på rutin och få detaljer utmärker sig positivt. Några spelförstörande missar finns dock inte heller, vilket gör att äventyret tuffar på utan att lämna något bestående intryck. Lyckligtvis är pusslandet tillräckligt kul för att hålla intresset uppe – i ett par timmar i alla fall.
screen1large
5
4
2
#inlineditbutton