All Points Bulletin
Skrevs 2010-07-09 16:13:00 av Magnus Enarsson
Kan ett tjuv och polisspel bli ett bra action-MMO?
Ni har säkert hört liknelsen fler gånger vid det här laget. All Points Bulletin är tjuv och polis – online, eller rättare sagt, det vill vara det. Real Time Worlds har skapat ett utomordentligt koncept som känns sjukt tufft när man tänker på det. Efter många timmars spelande känns det tyvärr som ett ganska tomt skal med bortkastad potential.
apbcollage1572519867
San Paro, en stad i kaos
All Points Bulletin är ett action-MMO som utspelar sig i staden San Paro. En plats som mer eller mindre är en krigszon där de laglösa löper amok och terroriserar civilbefolkningen. Därför måste du som spelare göra ett val, tänker du stå på rättvisans sida och bekämpa de kriminella, eller hjälpa dem? Nu kvittar det i stort sett vilken sida du väljer, båda sidorna använder samma brutala metoder och låter hylsorna hagla till doften av bränt bilgummi. Action får du i vilket fall.
Gör dig själv unik
Spelet använder sig av en tredjepersonsvy som vi är vana vid i dagens actionspel. De kaotiska striderna sker också i realtid. Spelet är uppdelat i två delar, sociala distrikt och action-distrikt. I det sistnämnda sker givetvis de vilda eldstriderna mot andra spelare, vilket är själva grundbulten i spelet. I den sociala zonen är det alltid fred, samt en plats där du kan använda dig av spelets verktygen för att anpassa din upplevelse. Du förändra din karaktär rent fysiskt, skapa symboler för tatueringar och kläder, samt fixa med bilen och ge den ett distinkt utseende. Du kan till och med skapa egen musik och slingor som spelas upp för motståndaren när du dödar dem.
   Att importera egen musik i form av mp3 är också möjligt. Du kan antingen låta musiken rulla på hela tiden medan du spelar eller låta den simulera bilstereon när du kör. Detta streamas sedan ut i spelvärlden så att alla i samma bil kan digga med. Själv dunkande jag plåt till några grymma Depeche Mode-låtar medan mina kamrater hängde ut genom rutorna och pepprade motståndarsidans bil till smulor.
31apb
All Points Bulletin är verkligen designat för att man ska spela tillsammans. Man är betydligt starkare med några polare vid sin sida.
Platt action
Tyvärr känns eldstriderna väldigt platta, vilket är förvånande och inte särskilt lyckat då hela spelet cirkulerar kring just detta. Kontrollen är godkänd, men det känns ändå svårt att träffa fienden många gånger och systemet för att gömma sig bakom väggar är tämligen värdelöst och används nästan aldrig av någon. Var man träffar sin motståndare tycks heller inte spela någon större roll, vilket innebär större problem än vad man kan tro. Spelet tar inte hänsyn till vilken rang du har, utan kastar in dig i eldstrider mot motståndare med bra mycket bättre utrustning och rang än dig själv. Därmed kan vissa matcher bli rätt obalanserade.
Ska spelas med kamrater
Du kan spela All Points Bulletin själv, men det är verkligen designat för att spelas i grupp, något som spelet hela tiden också uppmuntrar till. Uppdragen accepteras av gruppens ledare och kan handla om allt från att desarmera/plantera bomber, stoppa flyende skurkar och eskortera/skydda/förstöra viktiga fordon. När som helst efter att gruppen har antagit ett uppdrag kan en motståndarsida anta samma uppdrag för att stoppa dig. Motståndarnas namn över deras karaktärer blir då röda, vilket betyder att du kan skada dem. Du kan alltså inte göra något mot de spelare i spelvärlden som inte har med uppdraget att göra. Möjligheten för spontana eldstrider mot motståndarsidan är därmed omöjliga. Detta är dock tur på ett sätt, för spelvärlden är verkligen redan kaotisk som den är. Hade det varit fritt fram att skjuta på vem man ville hade det förmodligen varit ospelbart.
back1546832933
Möjligheterna att skräddarsy sin upplevelse rockar verkligen och borde bli standard för MMO-genren.
Tomma mål
Tyvärr är uppdragen även rätt menlösa. Alla fungerar precis likadant och innebär att du ska ta dig till en viss plats och trycka på F på tangentbordet, för att sedan ta sig till nästa punkt på kartan och trycka på F igen. Mellan dessa punkter äger eldstrider rum. Det saknas helt enkelt substans för att de ska kännas meningsfulla. Nu är det mest ett tomt skal som ska se till arrangera eldstrider.
   Bilkörningen fungerar dugligt även om det ibland kan vara lite väl halt, vilket orsakar sladd och saktar ned körningen. Detta skiljer sig dock från fordon till fordon givetvis och går säkert att lära sig att hantera bättre med tiden, men en lite tajtare och enklare körning hade varit önskvärt.
Inget kommer gratis
Ju mer du spelar desto högre rang kommer du få och i samma takt får du också tillgång till mer vapen, bilar och kläder, vilket är en tydlig markör för hur kraftfull du är i spelet. Även om du får tillgång till nya grejer så är det inget som du bara kan hämta ut och börja använda, allt kostar pengar, stålar som du tjänar ihop genom att utföra uppdragen i staden. Man bör dock vara varsam över vad man faktiskt köper då priset snabbt trissas upp på nyupplåsta prylar. Det kan ta en stund att skramla ihop någon betydelsefull summa pengar.
7927apb40
Vilda biljakter är vanligt och de slutar oftast med en explosion där flera omkommer samtidigt.
Det ensamma steget
Spelets största behållningen är utan tvekan möjligheten att skräddarsy sina karaktärer och de saker du använder. Verktygen är väldigt bra utförda och man kan göra det mesta. Det är lika enkelt att skapa en klan och till den kläder, bilar och musikslingor som på ett mycket häftigt sätt kan personifierar vem du är och tillhör. Detta är väl egentligen det enda som All Point Bulletin faktiskt gör som tar MMO-genren ett steg framåt.
   Grafiken i spelet ser bra ut, men sticker inte ut något nämnvärt. Staden är tråkigt grå på något vis och den lever inte på samma sätt som den oftast gör i spel som Grand Theft Auto, vilket förtar upplevelsen en hel del. Folket som lever i San Paro verkar inte ha något mål med livet. Det går själlösa omkring på gatorna och faller offer för det pågående gatukriget.
Är det ett MMO?
Men är All Points Bulletin verkligen ett MMO? Frågan är inte helt irrelevant. Spelet går enbart ut på att skjuta på en grupp andra spelare, det är egentligen allt. Med en maxgräns på hundra spelare per distrikt, möjligheten att faktiskt endast interagera med en grupp motståndare i taget i action-distrikten, samt den menlösa uppdragsstrukturen, så känns det hela en aningen tveksamt. Det är inget förutom det sociala distriktet som ger möjligheten att faktiskt sälja saker i auktionshus, skräddarsy dig själv och din klan som egentligen känns speciellt MMO-artat. Om det inte kan klassas som ett MMO, är det då rätt att ta betalt av spelarna per timma eller månad för att få fortsätta spela? Själv har jag svårt att se hur man faktiskt kan motivera detta, då det finns bättre actionspel som inte kostar ett öre extra att spela online.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
jag

online Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
8c4d33529d2f75b53290181da8e38fd4
Genre
Action,Online
Utgivare
EA Partners
Utvecklare
Real Time Worlds
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2010-07-01
Sammanfattning
plus
  1. Idén
  2. Att kunna skräddarsy spelupplevelsen
  3. Möjligheten att importera egen musik
  4. Den ständiga matningen av nya prylar
minus
  1. Substanslösa uppdrag
  2. Tafflig action
  3. Den själlösa staden
  4. oslipad kontroll
6

Slutsats

All Points Bulletin är både en intressant och spännande idé. Tyvärr lyckas inte Real Time Worlds med uppgiften att göra ett action-MMO med substans som tillfredsställer. Uppdragen känns tomma och actionbitarna känns knappt godkända. Möjligheten att skräddarsy upplevelsen i form av sina karaktärer, tatueringar och kläder är det som imponerar och sätter en ny standard för hur ett MMO bör göra i fortsättningen. Att kunna sätta sin egen prägel på saker och ting skapar en mer personlig upplevelse.
Bilder
apb
apb2
allpointsbulletinxbox360007
allpointsbulletinxbox360006
allpointsbulletinxbox360005
allpointsbulletinxbox360004
apbcollage
back
150
Action2
#inlineditbutton