Demons Souls
Skrevs 2010-07-05 12:47:00 av Magnus Enarsson
Det tog lång tid för Demons Souls att nå Europa. Nu är det här, men är det lika bra som ryktet säger?
Det är hopplöst. Det är skrämmande. Tystnaden, tillsammans med det ekande rasslet från min rustning, gör mig gång på gång påmind om hur ensam jag är, övergiven i en värld där ännu en plågsam död förmodligen väntar bakom nästa hörn. Spelutvecklarna From Software har skapat sig en retrodoftade soppa med nya ingredienser som förmodligen kommer att älskas eller hatas av de som vågar smaka.
420
En simpel berättelse
Demon’s Souls är ett actionrollspel, sett ur tredje person, som utspelar sig i en fördömd värld där du kanske är den ende som kan se till att besegra den uråldriga demonen som plågar världen. Många krigare har försökt innan, men alla har försvunnit in i den onda dimman och aldrig återvänt. Kommer du rädda mänskligheten eller bli demonens nya tjänare? Ja, vi har hört liknande saker förut. Berättelsen är både simpel och relativt ointressant och det är tydligt ett medvetet val av utvecklarna i det här fallet. Här är det precis som det var förr i tiden, då historien endast utgjorde en ram och ett mål som bara var en ursäkt för att skapa det som var viktigast, en rolig väg till slutet, ett bra gameplay. I Demon’s Souls blir man snabbt påmind om hur bra ett spel faktiskt kan vara utan flashiga mellansekvenser och avancerade dialogträd, som många av dagens spel strävar efter att uppnå.
Forma din karaktär
Precis i början av spelet får du skapa dig en egen karaktär. Tio sedvanliga klasser finns att välja mellan, där bland annat magiker, barbar och tjuv finns med. Vad du väljer spelar egentligen inte så stor roll. Spelet har en otroligt öppen mentalitet och det är upp till dig hur du tänker bygga din karaktär i fortsättningen. Det klasserna bidrar med är vilka startvärden du vill ha på dina egenskaper, samt utrustning. Ingen klass utesluter dock något, vill du börja som en stark krigare som efterhand även blir skicklig med trollstaven, så går det bra. Du kan även i en usel karaktärseditor ändra på utseendet, men hur man än gör tycks karaktären bara bli fulare och fulare. Som tur är täcks ansiktet oftast av en hjälm eller liknande, så funktionen känns lika onödig som värdelös.
   Efter en kort introduktion med en genomgång av kontrollen, kastas du in i en strid med en enorm demon, som bara sekunden senare har slagit ihjäl dig med sin enorma yxa. Din själ transporteras då till ett ställe som kallas för Nexus, en plats där andra förvirrade och vilsna själar håller till, en utgångspunkt som du hela tiden kommer att återvända till under spelets gång. Här är man alltid säker och kan köpa på sig nödvändig utrustning, samt uppgradera vapen och förbättra sina egenskaper i lugn och ro.
rszdsoul2
I Nexus är allt fridfullt och tryggt. Här kan du förvara saker du samlat på dig, köpa och uppgradera vapen, samt förbättra din egenskaper.
Död och frustration
I Nexus finns även fem portaler som kan ta dig till de olika världarna i spelet. Varje värld består i sin tur av ett antal ”nivåer” och det är helt upp till dig i vilken ordning du tänker ta dig an kampen mot demonerna. Det som återigen påminner om spel från förr är hur du på likasinnat sätt måste lära dig hur du ska tackla de olika nivåerna och motståndarna du stöter på. Ett ”trail and error”-system som kommer resultera i att du gång på gång kommer att dö och skrika av frustration. Belöningen för mödan är dock väldigt tillfredsställande och ditt kämpande kommer leda dig till nya spännande platser, vapen, samt ge dig själar som kommer göra dig starkare och bättre.
   Vanligtvis går det att förlita sig på egenskapsvärdena i ett rollspel, är de tillräckligt höga brukar man kunna knäcka de flesta fiender. I Demon’s Souls fall är det annorlunda, här spelar alltid din egen skicklighet med stridssystemet väldigt stor roll. Striderna är i realtid, men det går absolut inte att bara hugga vilt. Tålamod, taktik och erfarenhet är det som avgör allt. Ett för tidigt hugg, eller för långsam parering kan vara förödande, rent av dödligt. Det är dock en otroligt skön känsla när man slutligen inser att man lärt sig bemästra en viss sorts fiender på grund av ens egen erfarenhet och inte för att man kommit si eller så långt eller har ett specifikt vapen.
Att vara död är normalt
Blir man ihjälslagen i spelet återföds man alltså som en försvagad själ med bara hälften i hälsa. Det enda sättet att återfå sin kropp är att besegra en av spelets alla bossar, demoner som ofta har skrämmande stora proportioner och styrka. Som ni säkert redan räknat ut så är speltiden som levande väldigt få, man vänjer sig snabbt vid begränsningen och blir därför aldrig något som man stör sig på eller tycker är konstigt.
   Spelet går i stor utsträckning ut på att samla ihop själar som kan göra dig starkare så att du kan besegra den stora värstingdemonen i slutet. Själarna får du genom att besegra de olika fienderna i de olika världarna. Kruxet är att när du dör förlorar du själarna som du samlat på dig. Du har dock en chans att få tillbaka allt om du lyckas ta dig till platsen där du dog, men dör du igen innan du når fram är de borta för alltid. Detta ger spelet en extra stänk spänning, men också en massa frustration, speciellt om det handlar om ett större antal själar som går förlorade. En ständig avvägning är därför alltid närvarande, vågar man fortsätta och komma längre på banan, eller fega ur och sticka tillbaka till Nexus och levla upp? Övervägandet i kombination med det skicklighetsdrivna stridssystemet, resulterar i ett spel där du alltid är på din vakt och aldrig förlorar respekten för någon fiende, vilket på många sätt är mer spännande och skrämmande än många av dagens action- och skräckspel där fienden mest är där för att fylla funktionen som kanonmat.
1
Tillsammans är det lättare att ta sig an bestar som den här.
Slåss tillsammans
Demon’s Souls är i första hand ett spel man spelar själv, men onlineläget bjuder på en del överraskningar. Om ditt PS3 är uppkopplat mot Playstation Network loggas du automatiskt in på spelets server. Detta gör att du kan se andra spelare som befinner sig på samma plats som du, då i form av genomskinliga vålnader. Dessa spöken kan ibland vara till hjälp eftersom de kan ge dig en fingervisning om var det finns fiender när du ser dem slåss. Ibland kan andras dödsfall även lämna efter sig blodfläckar som går att aktivera. Då får du se hur just den personen dog och kan därmed undvika att falla i samma fälla. Ett annat intressant varningssystem är att man kan lämna meddelanden på marken åt andra spelare. Man kan varna om fällor, fiender eller tipsa om en gömd skatt eller liknande.
   En annan onlinefunktion kommer som en fördel för spelare i levande tillstånd. Det går nämligen att ta hjälp av andra som är i själslig form och därmed tillsammans försöka besegra banorna och dess bossar. Besegrar man bossen får samtliga spelare tillbaka livet. Men att bjuda in andra spelare är också ett risktagande, man kan antingen själv invadera eller bli invaderad av onda andar (också andra spelare). Då kommer de i stället göra allt för att försöka döda dig, och lyckas de belönas de med ditt liv och blir själva levande igen.
standarddemonssoulsscreen7
Möts man av horder får man inte gripas av panik. Ett vapen med lång räckvidd och försiktighet är oftast lösningen.
Inte för alla
Demon’s Souls är ett otroligt atmosfäriskt och beroendeframkallande spel som balanserar på en knivsegg mellan frustration och spelglädje. Med relativt enkel grafik och hög, men belönande svårighetsgrad, lyckas man skapa otroliga stämningar av förundran, övergivenhet och skräck. Förutom att frustrationen ibland blir lite för stor, så är det egentligen bara den märkliga fysiken på döda kroppar som är det största utropstecknet. Man ska dock inte sticka under stolen med att spelet inte kommer att passa alla för det. Gillar man inte att nöta, lära och pröva sig fram genom spelet så lär man snabbt lägga ifrån sig Demon’s Souls. Men för de som gillar spelstilen är det ett otroligt rikt, utmanande och långt äventyr som väntar.
4 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • doro
    grind bastard Hur många ggr körde du genom det inna... 2010-07-09
    • jag
      Magnus Enarsson Det var omöjligt för mig att spela ig... 2010-07-09
      • doro
        grind bastard Tanken är att man ska spela spelet fl... 2010-07-10
  • member_male
    Joey Bravo Fruktansvärt bra spel. Ett av de ... 2010-07-07
jag

offline Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
5ade860e5f220548d76c1d6343a464c8
Genre
Rollspel
Utgivare
Namco Bandai
Utvecklare
From Software
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2010-06-25
Sammanfattning
plus
  1. Atmosfären
  2. Stridssystemet
  3. Onlinefunktionerna
  4. Friheten
  5. Utmaningen
minus
  1. Sladdrig fysik
  2. Dålig karaktärseditor
  3. Ibland otroligt frustrerande
8

Slutsats

Demon's Souls är ett beroendeframkallande actionrollspel som kräver mycket av spelaren. Den svåra, men belönande svårighetsgraden, kan verka skrämmande vid första ögonkasten, men utmaningen och känslan av att ens egen skicklighet är det som faktiskt spelar roll, gör detta till en mycket spännande upplevelse olik det mesta i genren. Gillar man rollspel finns det egentligen ingen ursäkt att inte prova detta otroligt atmosfäriska äventyr.
Bilder
01
02
03
04
05
07
08
09
10
11
23r7dcm
des0p3026
des0p3011
des0p3012
des0p3013
des0p3014
des0p3021
des0p3022
des0p3023
des0p3024
des0p3025
250pxDemonsSoulsCover
demonssouls267
demonssouls266
#inlineditbutton