Transformers War For Cybertron
Skrevs 2010-06-24 09:57:00 av P-A Knutsson
Förra sommaren överraskade Batman oss med ett fantastiskt licensspel, kan Transformers göra detsamma?
En gång för länge sedan hände det omöjliga; ett riktigt bra Transformersspel lanserades. Sedan dess har varje utannonsering av ett nytt Transformersspel väckt ett litet hopp om att få uppleva ett lika imponerande äventyr ännu en gång. Varje gång har jag blivit besviken, speciellt på de två senaste filmlicenstitlarna från Activision. Kanske är det därför enbart positivt att detta spel inte har något med filmerna att göra?
Optimus utan Bay
De som kan sin Transformershistoria vet att serien tar sin start på Cybertron, i slutskedet av det brinnande kriget mellan Autobots och Decepticons. Transformers: War for Cybertron utspelar sig vid just denna tidpunkt. Spelaren får först hjälpa Megatron att få ett övertag i kriget, för att sedan ta kontroll över de goda Autobots när de ska försöka slå tillbaka Decepticons attack. Att få spela båda sidorna men med en kontinuerlig historia fungerar riktigt bra och gör det därtill lättare att förstå hur alla händelser hänger ihop.
   Eftersom War for Cybertron inte bygger på Michael Bays filmer slipper vi dessutom hemskt designade stålspektakel, Megan Fox och förvirrande kopplingar till en ickeexisterande story. Istället baseras händelser och karaktärer främst på den ursprungliga serien, även kallad Generation 1. Det betyder att Soundwave, Starscream, Megatron, Optimus, Ironhide, Jetfire, Ratchet, Bumblebee och alla andra barndomshjältar ser ut som de ska – men med en lite modernare design.
screen6large
Trots de många likheterna med Gears of War saknar Transformers ett coversystem.
Det bruna glanset
War for Cybertron använder den välkända Unreal 3-motorn, vilket gör att det yttre snabbt känns lite väl bekant. Egentligen passar Epics grafikmotor alldeles utmärkt till att måla upp Cybertrons mekaniska miljöer, men eftersom motorn har använts till så otroligt många andra spel suckar jag mest åt de glansbruna korridorerna.
   Förutom denna nackdel finns det dock inga jätteproblem med spelets yttre. Vissa partier är lite detaljlösa och tråkigt designade, men överlag pendlar spelets grafik mellan godkänt och snyggt. Wow-momenten är få, men det finns ett par tillfällen då hakan ramlar ner i marken - speciellt under bosstriderna.
Gears of Formers
Vad gäller spelupplägget följer det den klassiska actionmallen, men med ett par intressanta inslag. I grunden lånar spelet mer än lovligt mycket från Gears of War, och alltifrån skjutandet till banupplägget och gruppdynamiken känns igen. Det finns hela tiden en tydlig väg framåt, en väg som är fylld av korkade fiender som väntar på att bli nedslagna eller sönderskjutna. Ett enkelt men fungerande upplägg.
   Dessvärre finns det brister i både fiendeintelligens och grafik, vilket gör att War for Cybertron till en början enbart känns som en budgetvariant av Epics köttiga äventyr. Lyckligtvis introduceras ett par intressanta idéer under spelets gång.
screen3large
Eftersom robotarna inte har nått jorden ännu transformeras de inte till regelrätta bilar eller flygplan.
Flyg fula bil, flyg!
Det är främst transformeringsmöjligheterna som utmärker sig positivt. Med ett klick på vänsterspaken förvandlas ens karaktär till en bil eller svävare beroende på vilken Transformer som valts. Tack vare denna möjlighet går det att variera sina offensiva strategier en hel del. Vanligtvis är det bäst att stå i närheten av en vägg och skjuta för att snabbt kunna ta skydd, men många gånger kan en taktisk fördel skapas genom att transformera sig till ett fordon och trycka gasen i botten för att snabbt nå en ny position. I vissa strider är det till och med ett måste. Detta skapar oerhört roliga och intensiva strider som gör att spelet sticker ut från den stora actionmassan.
   Inför varje kapitel får spelaren dessutom välja en av tre tillgängliga karaktärer, vars vapen, transformeringar och specialattacker skiljer sig något från varandra. De två kvarvarande Transformaterna styrs automatiskt, alternativt av mänskliga spelare om man spelar co-op över Xbox Live.
Att skjuta med eller på, det är frågan
Vid sidan av samarbetsläget finns det även ett oväntat genomtänkt onlinesystem för mer tävlingsinriktat skjutande. Sex stycken spellägen finns att välja på, samt fyra klasser med olika egenskaper. Precis som i exempelvis Modern Warfare och Bad Company fås erfarenhetspoäng för varje dödad fiende, vunnen match, genomförd uppgift och så vidare. När tillräckligt med poäng har skrapats ihop går karaktären upp en nivå och får tillgång till fler attacker och egenskaper.
   Utöver detta onlineläge finns ett så kallat escalation mode, ett läge där upp till fyra mänskliga spelare ska samarbeta för att överleva våg efter våg med fiender. En variant av Halos Firefight och Gears of Wars Horde helt enkelt.
   Eftersom spelet inte hade haft sin release när denna text skrevs var det riktigt dåligt med folk online, vilket innebär att jag inte har kunnat testa något onlineläge i någon större utsträckning. De matcher jag spelade fungerade dock fint, vilket tillsammans med alla olika spellägen bådar gott för onlinekrigandet.
screen7large
Låten som spelas till spelets eftertexter är skriven av Stan Bush, samma person som gjort den fantastiska ”The Touch” som spelas under Optimus och Megatons strid i Transformers The Movie (1986).
Robotaction åt alla
Förra sommaren dök Batman: Arkham Asylum upp från ingenstans och visade sig vara ett av förra årets bästa spel. Transformers: War for Cybertron går en liknande väg, även om denna titel antagligen inte lär hittas på några topp 10-listor vid årsskiftet.
   Huvudproblemet är att lite för mycket av spelandet går på rutin, alltifrån skjutandet till nivåavklarandet. Det känns som om man redan har spelat vissa partier väldigt många gånger förr. Totalt sett är detta dock inget större problem. Transformers innehåller helt enkelt tillräckligt många egenheter för att det inte ska kännas som ett actionspel som följer mall 1A.
   Att War for Cybertron främst riktar sig till Transformersfans går inte att förneka, men eftersom spelet är så pass välgjort passar det även till actionfantaster som inte har någon större koll på konstiga 80-talsrobotar. Fast vem älskar inte Transformers?
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
805608410862e3c619baa31f8c2ba9c0
Genre
Action
Utgivare
Activision
Utvecklare
High Moon Studios
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC, Wii, Nintendo DS
Prisjakt
Release
2010-06-24
Sammanfattning
plus
  1. Lyckad design på robotar och miljöer
  2. Transformeringen är ofta användbar
  3. Bra variation och tempo
  4. Ett par suveräna bosstrider
  5. Oväntat vettig handling
  6. Bra känsla i vapnen
minus
  1. Något ojämn grafik
  2. Taskig fiendeintelligens
  3. Fler fiendetyper hade inte skadat
  4. Oerhört ojämn kvalité på FMV-filmerna
  5. Lite för många oavsiktliga transformeringar i stressiga situationer
8

Slutsats

Transformers War for Cybertron är ett actionspel som utspelar sig på Cybertron, precis innan den populära serien tar sin start. Rent spelmässigt påminner det hela en hel del om Gears of War, men tack vare transformeringssystemet blir upplevelsen ändå unik på många sätt. Vid sidan av det lagom långa enspelaräventyret hittas dessutom ett oväntat genomtänkt onlineläge. Att War for Cybertron främst riktar sig till Transformersfans går inte att förneka, men eftersom spelet är så pass välgjort passar det även till actionfantaster som inte har någon större koll på konstiga 80-talsrobotar. Fast vem älskar inte Transformers?
screen5large
screen8large
screen1large
screen2large
screen4large
#inlineditbutton