Super Mario Galaxy 2
Skrevs 2010-06-08 10:36:00 av Erik Hansson
Är det verkligen värt alla hyllningar?
Jag var skeptisk till alla tokhyllningar av Super Mario Galaxy 2 när de började trilla in. Inte för att jag inte gillade föregångaren, men jag hade svårt att se vad tvåan skulle tillföra för att vara värt full pott. Jag hade en känsla av att jag skulle bli besviken. Trots att jag spelade igenom ett par världar av det första Super Mario Galaxy inför vår Årtiondets bästa spel-lista och gillade det lika mycket fortfarande.
mario420
Fantasi före förändring
Det tar ungefär tre banor in i tvåan innan jag glömmer min skepsis. Det här är bättre än ettan, vilket kanske kan ses som en självklarhet av en spelserie, men då glömmer man att Super Mario-serien egentligen handlar mer om banorna än om Mario själv. För att göra ett spel i serien bättre än ett annat måste Shigeru Miyamoto och de andra utvecklarna skapa smartare och roligare banor. De måste överträffa sin fantasi från förra spelet samtidigt som de lägger in tillräckligt mycket som känns igen från tidigare Mario-spel för att göra fansen nöjda.
Fullproppat av idéer
Därför är det fascinerande att Super Mario Galaxy 2 är det bästa spelet i serien hittills (jo jag sa det) och ett av de bästa spelen från Nintendo någonsin (jo jag sa det). Här finns sådana extrema mängder idéer och fantastiska banor att det nästan är löjligt. Där de flesta plattformsspelsutvecklare hade tagit två eller tre av banorna i SMG2 och baserat ett helt spel på dem med upprepningar och återanvändningar så skapar Nintendo så många bra idéer att de knappt får tillräckligt utrymme.
supermariogalaxy2wii2
Hubbvärlden är ett flygande Mario-huvud som egentligen mer liknar Luigi och som i sin tur är spelbar på vissa banor.
Förstår kontrollen
Till råga på allt förstår de att använda Wii-kontrollen lagom mycket. Det blir en del viftande, siktande mot skärmen och lutande, men det känns hela tiden genomarbetat och befogat utan att komplicera i onödan. Det tål att sägas eftersom det inte hör till vanligheterna; Det här Wii-spelet har inga problem med kontrollen. Förutom att kameran kräver justeringar ibland, men så är det ju i 3D-spel.
Power ups och dräkter styr banorna
Bland nyheterna i tvåan hittar vi framför allt nya dräkter. En molndräkt som låter dig skapa ett moln att stå på i luften och en som låter Mario förvandla sig till en stenbumling som krossar fiender och stenblock. Men den roligaste nyheten är den gröna dinosaurieödlan Yoshi. Hoppa upp på hans rygg och få förmågan att käka upp både fiender och annat smått och gott. Genom att sikta på föremål och trycka på B slickar han i sig allt möjligt. Bland annat bomber som sedan kan skjutas ut ur munnen och skada fiender eller ha sönder delar av banan. Han kan också snaska på stark peppar för att få lite extra hög fart upp för branta backar eller frukter som blåser upp honom som en heliumballong.
   Alla dessa power ups ligger också till grund för banorna. På en bana ska till exempel Molnmario låta sig blåsas iväg av starka vindar. På en annan måste Yoshi fånga in flygande bomber och skjuta dem mot en boss.
supermariogalaxy2wii016
Bossarna är utan undantag roliga att spöa och ibland riktigt utmanande.
Samarbetsläge för föräldrar och barn
Jag skulle kunna räkna upp finesser och power ups i resten av recensionen, men det finns mer att berätta. Samarbetsläget till exempel. Jag spelade igenom stora delar av spelet med min dotter som då styrde en liten pekare i form av en stjärna på skärmen. Hon kunde samla in småstjärnor och pengar, men också smälla till eller stoppa monster. På så sätt hjälpte hon till riktigt mycket i många banor.
   Även om det är klart roligare att spela som Mario så är det ett väldigt smart sätt att uppleva något tillsammans och ett perfekt föräldrar och barn-spel.
Pang på rödbetan
Precis som tidigare så har man en hubbvärld från vilken man snabbt tar sig till de olika världarna. Inga transportsträckor - direkt till händelsernas centrum. Ett lysande upplägg. Varje värld/planet består av flera utmaningar som ger dig en stor stjärna. Samla tillräckligt många stjärnor i en värld för att öppna upp en bosstrid mot en enorm Bowser eller hans små ungar. Även dessa är genomtänkta och kräver en taktik i stil med att undvika attacker och se till att få in din egen attack mot en specilell punkt.
supermariogalaxy2wii067
Den omtalade hjälpfunktionen dyker bara upp om du har extrema problem i något avsnitt och hjälpen kan avbrytas när som helst.
Tjatig musik
Grafiskt sett är det ett av de snyggaste Wii-spelen. Färgglatt och fantasifullt med väl varierade teman på banorna och fienderna. Mycket känns igen, men mycket är också nytt och allt passar in i den grafiska stilen. Varenda varelse man stöter på är uppenbarligen från ett Mario-spel.
   Musiken är mitt största problem med spelet och det är egentligen inte alls stort. En del låtar blir snabbt tjatiga och känns lite väl barnsliga.
Utmanande med ständig hjälp
Det ha skrivits en del om hur anpassat spelet är för att kunna spelas av alla. Man får till exempel med en instruktionsfilm om hur man spelar, det finns gott om ledtrådar att få i banorna och om man misslyckas tillräckligt många gånger kommer Peachs ande fram och kan ta över kontrollen över Mario ett tag. På detta sätt missar man dock många mynt och småstjärnor och det är verkligen en nödlösning om man inte klarar en utmaning. Dessutom blir spelet efter några timmar stundtals riktigt utmanande och kräver att man har bra koll på kontrollen och banorna.
Full pott
Super Mario Galaxy 2 är helt enkelt ett måste så länge du inte hatar plattformsspel. Det här är ett helt fantastiskt spel som har så mycket fantasi och idéer att de flesta andra spel får skämmas. Med det lite förbättrade samarbetsläget och så mycket annat som är mer slipat än i föregångaren är betyget givet. Full pott.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
f6abdc7b777e39dcda2383c3967b9bb8
Genre
Plattform,Äventyr
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Nintendo
Plattform
Wii
Prisjakt
Release
2010-06-11
Sammanfattning
plus
  1. En extrem mängd finurliga idéer
  2. Kontrollen
  3. Yoshi
  4. Bossarna
  5. Samarbetsläget
  6. Variationen
  7. Den höga lägstanivån
  8. Utmanande
minus
  1. Musiken kan ibland bli lite tjatig
  2. Kameran kräver ibland justeringar
10

Slutsats

Idéer som andra utvecklare ägnar ett helt spel åt är i Super Mario Galaxy 2 bara 2-3 banor. Det är som att plattformskungen vill visa att han kan utklassa alla andra spel på deras egen hemmaplan genom att vara smartare och mer fantasirik. Det här är betydligt bättre än föregångaren och är därmed det bästa spelet i serien och ett av Nintendos bästa spel någonsin. En solklar tia.
Bilder
supermariogalaxy2wii011
supermariogalaxy2wii002
supermariogalaxy2wii003
supermariogalaxy2wii004
supermariogalaxy2wii005
supermariogalaxy2wii006
supermariogalaxy2wii008
supermariogalaxy2wii009
supermariogalaxy2wii010
supermariogalaxy2wii013
supermariogalaxy2wii014
supermariogalaxy2wii015
supermariogalaxy2wii016
supermariogalaxy2wii017
supermariogalaxy2wii018
supermariogalaxy2wii019
supermariogalaxy2wii020
supermariogalaxy2wii021
supermariogalaxy2wii022
supermariogalaxy2wii023
supermariogalaxycoop
supermariogalaxy2wii046
supermariogalaxy2wii047
supermariogalaxy2wii048
#inlineditbutton