No More Heroes 2 Desperate Struggle
Skrevs 2010-06-07 07:34:00 av Marcus Grönskog
Bitter hämd och söt rättvisa i en galen resa, stöpt i våld och svart humor.
Det har gått två år sedan vi först stiftade bekantskap med Travis Touchdown och hans blodstänkta ljussvärd. Seriens skapare, Goichi Suda är känd för att göra spel med en distinkt stil, så när jag sätter mig ned med uppföljaren, No More Heroes 2 kan jag knappt bärga mig. Jag ska inte sticka under stol med att jag är ett fan av hans spel, där det första No More Heroes tillhör favoriten. Men är resan till Santa Destroy fortfarande värd biljettpriset?
nmh2420x177
Tillbaka till ruta ett
Santa Destroy har förändrats en del efter de tre år som passerat sedan Travis tog hem den slutgiltiga titeln som bästa yrkesmördare. Strax efter att ha slagit sin väg mot toppen, drar han sig tillbaka och ingen hör ett ord. När No More Heroes 2 inleds, finner han sig än en gång i stridens hetta. Självklart är det mer personligt denna gång, det är ju trots allt en uppföljare vi pratar om. Samtidigt behöver nya spelare inte oroa sig alltför mycket, då spelets karaktärer är övertygade om att ingen egentligen bryr sig om att traggla gamla händelser.
   No More Heroes 2 följer i samma bloddränkta fotspår som föregångaren och även om Santa Destroy inte riktigt är sig lik, har man ett längre och mer finslipat äventyr att sätta tänderna i. Travis Touchdown är fortfarande samma anime-galna, kaxiga kattälskare som vi lärde känna från det första spelet. Men han har en del överraskningar att bjuda på.
nomoreheroes2desperatestrugglewii085
Från menyn kan man snabbt nå viktiga platser, som Naomi's Lab. Att skaffa ett pålitligt svärd är A och O.
Staden som blev platt
Till skillnad från det första spelet har staden Santa Destroy, som tidigare var målet för en hel del kritik, skalats ned och man kan inte längre irra runt i en sandlåde-miljö. Numera väljer man destination från en karta, vilket klart tar bort den dödtid det innebar att resa runt i en till synes tom stad. Rätt snart visar det sig att det var rätt grej att göra. Däremot lider en del av spelets områden av riktigt dålig optimering, där bilduppdateringen ibland kan liknas vid en stillbildsvisning.
   Från menyn har man tillgång till en rad fasta destinationer. I den skumma klädbutiken Airport 51 kan man välja och vraka bland ett växande utbud av utstyrslar för att personifiera sin yrkesmördare. Vill man hellre svettas och bli bättre på att slåss är Ryans gym stället att gå till. Slutligen kan man köpa nya svärd hos Naomi, dessa kan man sedan byta fritt mellan under striderna. Att välja rätt svärd för rätt fiendetyp kan få striderna att gå både lättare och snabbare.
Hugga, sparka och kasta
Att slåss i No More Heroes 2 är aldrig särskilt djupt eller avancerat, däremot känns det riktigt belönande. Genom att kombinera svärdslag med sparkar, knytnävar och kast väcker man sakta upp en pixel-tiger som agerar en slags kombomätare. När lejonet ryter, kan man aktivera ett läge där tempot går upp i en helt tokig nivå. Fullt tillräckligt för att förvandla de tuffaste fienderna till stoft. Att utföra diverse wrestling-grepp och avslutande svärdhugg gör man genom att svinga den rörelsekänsliga kontrollen åt olika håll. Att dela någon i mitten efter att ha svingat kontrollen hastigt nedåt känns fantastiskt belönande.
   Nytt för uppföljaren är däremot att man numera kan välja om man vill använda rörelsekontroll eller klassisk knappkontroll. Efter att ha testat runt fann jag båda sätten vara bra, men jag saknade snart de avslutande slagen som man på knappkontrollen utför med en av spakarna.
nomoreheroes2desperatestrugglewii082
Två svärd är självklart dubbelt så bra som ett!
Färgstarkt innehåll
Under resans gång kommer man stöta ihop med minst sagt färgstarka karaktärer. Många lyckas fastna i minnet, medan andra inte hinner bli fullt lika intressanta. Innan man får chans att stå öga mot öga med dem får man värma upp med en nivå som till stor del går ut på att hacka sig igenom en massa hantlangare, men som också kan bjuda på en hel del överraskningar. Sättet som spelet introducerar nya moment som kanske bara dyker upp en enda gång, eller helt blandar ihop olika genrer är på många sätt charmen med spelet. Även om det inte utförs tekniskt perfekt så görs det alltid med glimten i ögat. Den stora mängden hyllningar och små pikar till andra spel och filmer är underbara och fungerar som en morot för fortsatt spelande.
   Efter att ha besegrat någon av yrkesmördarna flyttas man upp en placering på listan och man gör sig redo för nästa match. Mellan striderna är det alltså fritt fram att skaffa pengar för uppgraderingar och inköp. Varför inte passa på att hjälpa din katt att tappa lite vikt?
nomoreheroes2desperatestrugglewii079
Under spelets gång kommer Travis våning att fyllas med allehanda saker.
Man behöver pengar
Att skaffa pengar i No More Heroes 2 gör man genom att spela tidsenliga åtta-bitars spel, med tillhörande synkat tal i klockren, usel kvalité. Varje sidojobb presenteras som ett helt retrospel, med en titelbild som visar kontroller. Helt klart charmigt och passar perfekt med resten av spelet, eftersom menyer och mätare också fått samma behandling.
   Men nyhetens behag lägger sig tyvärr väldigt fort, då inget av spelen är särskilt bra och man tröttnar rätt fort på att spela samma grej för att samla tillräckligt med pengar. Även om man inte längre behöver betala någon inträdesavgift för att slåss mot en rankad lönnmördare, kommer man ändå behöva nöta minispelen för att kunna köpa nya kläder, svärd och uppgraderingar.
Inte för alla
No More Heroes 2 är likt sin föregångare en helt galen resa, stöpt i våld, pop-kulturella fenomen och svart humor. Med en hel del tekniska problem är No More Heroes 2 inte den mest finjusterade historien, då det ibland får riktiga bilduppdaterings-problem. Men överlag är det ett finare spel än föregångaren, där karaktärsmodellerna imponerar mest.
   Det är egentligen rätt svårt att sätta ett betyg på No More Heroes 2, för mycket handlar om huruvida man uppskattar den distinkta stilen som genomsyrar Goichi Sudas spel. Men förhoppningsvis räcker åttan för att ge en fingervisning om vad jag tycker.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
378402_2457394926155_1007011564_n

offline Marcus Grönskog

Spelfantast från Småland som försöker få tiden att räcka till allt som måste upplevas. Utöver spel hamnar läsning högt på listan. Andra favoriter är katter, blåbär i alla former och att kunna vakna...
783f8e9ca734995df417c8214c7d7b01
Genre
Action
Utgivare
Marvelous Entertainment
Utvecklare
Grasshopper
Plattform
Wii
Prisjakt
Release
2010-05-28
Sammanfattning
plus
  1. Kul att slåss
  2. Intressanta fiender
  3. Charmigt åtta-bits tema
  4. Åtgärdade problem från ettan
minus
  1. Ett antal tekniska problem
  2. Tråkiga sidouppdrag
8

Slutsats

No More Heroes 2 är en uppföljare som fixar många av de problem kritiker fann med det första spelet. Det är en intensiv och färgstark resa man sent glömmer. Det är visserligen mer tekniskt imponerande än föregångaren, men det saknar fortfarande finslip på en rad områden. Att slåss är underhållande och karaktärerna man möter skiftar från att vara förglömliga till att vara helt fantastiska. Som ett fan av första spelet kan jag bara ge tummen upp.
Bilder
nomoreheroes042
nomoreheroes004
nomoreheroes005
nomoreheroes007
nomoreheroes008
nomoreheroes009
nomoreheroes010
nomoreheroes011
nomoreheroes013
nomoreheroes014
nomoreheroes021
nomoreheroes022
nomoreheroes023
nomoreheroes024
nomoreheroes025
nomoreheroes026
nomoreheroes027
nomoreheroes028
nomoreheroes029
nomoreheroes030
nomoreheroes031
nomoreheroes032
nomoreheroes033
nomoreheroes035
#inlineditbutton