Lead and Gold - Gangs of the Wild West
Skrevs 2010-04-15 07:26:00 av Tobias Garsten
Den gode, den onde, den svenska utvecklaren Fatsharks actionspäckade debutspel.
De senaste åren har varit som en skänk från ovan för mindre spelutvecklare, i och med det slutgiltiga genombrottet för digital distribuering av spel. Spel som World of Goo, Braid och Machinarium har tagit spelvärlden med storm, men hade förmodligen aldrig gjorts om det inte vore för digitala utgivningsplattformar. En av årets kanske mest intressanta användare av denna utgivningsmetod är svenska Fatshark som kastar sig ut i marknaden med huvudet före. Av de fem spel de planerar släppa i år är Lead and Gold det första och hittills mest uppmärksammade.
lgheader
Traditionell västernaction
Som namnet så diskret antyder är Lead and Gold: Gangs of the Wild West ett västernspel. Ur ett användarvänligt tredjepersonsperspektiv ska du skjuta, spränga och slå dig fram genom städer, gruvor och fort i den del av nya världen som gud glömde. Där måste du, som medlem i ett av två banditgäng, samarbeta med resten av laget i ett av flertalet spellägen, från det traditionella Team Deathmatch till mer lagarbetesorienterade lägen som ”Robbery” där man turas om att försvara och anfalla ett kassavalv. Till ditt förfogande har du fyra olika klasser; en hagelgevärssvingande gruvarbetare, en jägarlik krypskytt, en gevärförsedd gentleman samt den alltför bekanta revolvernissen. Detta enkla upplägg är ett välkommet inslag i vad som på senare tid verkat blivit en tävling om vem som kan ha flest möjliga karaktärsalternativ, och det är i denna enkelhet spelets charm ligger.
leadandgoldaug10000031751486118
Samarbetande desperados
Enkelhet var ordet. Spelet verkar som gjort för att man ska kunna kasta sig rätt in i det och ha så roligt som möjligt så snabbt som möjligt. Detta kombineras med spelets lättsamma design i den allt populärare Team Fortress- stilen för att skapa något som skiljer sig från den mörka trend vi sett på senare tid. Designen är däremot inte det enda ställe där Valve haft ett inflytande på Lead and Gold. Fatshark verkar också ha lärt sig av spel som Left 4 Dead vad gäller lagarbete, något som är väldigt framstående i deras debuttitel. När din lilla livmätare når noll dör du inte på en gång, utan ligger kvar tills du antingen blir räddad av en lagkamrat, dödad av en fiende eller själv väljer att spawna om.
   Varje klass har en specialförmåga i form av exempelvis björnsax eller dynamit var sin aura som lagkamrater i deras närhet drar nytta av. Deputy, den gevärförsedda gentlemannen, har till exempel en aura som gör att vänner i närheten skadar mer medan Gunslinger, revolvernissen, ökar vännernas träffsäkerhet. Du återfår dessutom liv mycket snabbare när du befinner dig vid andra i ditt lag, Kvaliteten på soppan förbättras alltså avsevärt ju fler kockar som samarbetar.
Ingenting är perfekt
Denna adrenalinframkallande skjutfest äger dessutom rum på otroligt väldesignade banor. Med otaliga alternativa vägar, välbalanserade lägen och möjligheter till strid såväl i grottor som på hustak är Lead and Golds version av vilda västern ett intensivt och föränderligt slagfält som, kombinerat med de rörliga spawnpunkterna i form av en flagga som bärs runt av en medlem per lag, garanterat kommer höja pulsen hos vem som än sätter sig ner for att spela. Däremot är vissa störningsmoment som borde vara borta från de flesta spel i dagsläget fortfarande närvarande. Småsaker som att det inte går att lämna en server när matchen är slut och resultaten visas utan måste vänta tills nästa bana laddas är smått irriterande, men trots det är det enda riktigt negativa med detta spel att det är så otroligt få som spelar det. Som mest har jag sett 400 spelare online samtidigt, och denna låga siffra gör att det ibland är väldigt svårt att hitta en server med tillräckligt låg latens för att man ska kunna spela problemfritt. Det är tyvärr större än det låter.
leadandgoldaug1000004517740044
Vem behöver singleplayer?
Detta spel saknar helt, som ni kanske slutit er till vid det här laget, ett singleplayerläge. Även om detta kan ses som något negativt är det egentligen inte ett särskilt stort minus för ett spel för ynkliga 150 kr. För det magra priset är ett spel av denna kvalitet nästan ett fynd. Ett spel som detta hade dessutom förmodligen inte fungerat alls lika bra som singleplayerspel, vilket Counter Strike: Condition Zero bevisade för oss för så många år sedan.
En fullträff!
Trots att detta spel varken är nyskapande eller en AAA-titel med budget av Hollywoodproportioner är det ett sådant där sällsynt tillfälle då allt faller på plats. Jag har aldrig tidigare varit med om en mer lättsam slakt i hela mitt liv. För den minimala prislappen finns det verkligen ingen anledning varför man inte borde prova på det, snarare tvärtom. Fler spelare är precis var detta spel behöver. Kort och gott är Fatsharks första spel en fullträff, mitt i spottkoppen.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • Richiepic
    Richie Vilket format har du/ni testat? Hur ... 2010-04-15
    • jag
      suspekt Ja, även jag spelade på PC. Spelet ve... 2010-04-15
    • jagochglas
      Tobias Garsten Jag testade på PC, och det tror även ... 2010-04-15
jagochglas

offline Tobias Garsten

Aspirerande speldesigner, samt recensent sedan ett par år tillbaka. Dreglar över det mesta i spelväg, från Oblivion till Half-Life, från Rome: Total War till World of Goo.
c8756b948bbfd36103951e59f91fb279
Genre
Action
Utgivare
Paradox
Utvecklare
Fatshark
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2010-04-08
Sammanfattning
plus
  1. Väldesignade banor
  2. Enkelt
  3. Varierade spellägen
  4. Fokus på lagarbete
minus
  1. Få spelare
  2. Några småbuggar
8

Slutsats

Fatsharks debuttitel Lead and Gold: Gangs of the Wild West är en intensiv tredjepersons-shooter med utomordentlig design vad gäller både klasser, banor och grafik. Välj mellan fyra olika klasser och ett flertal spännande spellägen, varav många lägger fokus på lagarbete, och strid mot motståndargänget i denna fantastiska skjutfest helt i multiplayer. Allting faller på plats; banorna har massvis med olika vägar att gå, klasserna är välbalanserade och teamwork lönar sig verkligen.
Bilder
leadandgoldaug1000001
leadandgoldaug1000002
leadandgoldaug1000003
leadandgoldaug1000004
leadandgoldaug1000005
leadandgoldaug1000007
leadandgoldgangsofthewildwestpc085
leadandgoldgangsofthewildwestpc086
leadandgoldgangsofthewildwestpc087
leadandgoldgangsofthewildwestpc088
leadandgoldgangsofthewildwestpc089
leadandgoldgangsofthewildwestpc090
leadandgoldgangsofthewildwestpc091
Joakim Magnås andra åsikt
Lead and Gold går rakt på sak i en ren multiplayerupplevelse som är väl lämpad för några hastiga onlinematcher. Det är genomarbetat och intensivt med fyra balanserade klasser att välja mellan och sköna 1800-talspuffror. Att samarbete uppmuntras hamnar också på spelets pluskonto. Men Lead and Gold känns uddlöst. Utvecklarna har uppenbarligen sneglat på andra onlineskjutare i den lite lättsammare avdelningen och plockat idéer från flera håll, men problemet är att hopkoket här inte lyfter till några nya höjder. Westerntemat är kul men kunde gärna ha skruvats till några extra varv med exempelvis möjlighet att anpassa de olika klasserna. Lead and Gold är bra utan att imponera.

Betyg 6/10
#inlineditbutton