Splinter Cell: Conviction
Skrevs 2010-04-13 23:18:54 av Erik Hansson
Mindre utrustning, mindre smygande, mer action och mer om Sam Fischer. Kan det vara något?
Alla som spelat demot har redan känt av den nya inriktning som Splinter Cell-serien tagit. Sam Fisher är fortfarande en kapabel agent som är som farligast i skuggorna, men han är argare än tidigare och hans äventyr innehåller nu betydligt mer action. Ubisoft har helt enkelt gjort som Mass Effect och flera andra serier på sistone; De har försökt anpassa sig efter vad de tror att massmarknaden vill ha. Splinter Cell var en tålamodskrävande spelserie med en anonym hjälte. Så är det inte längre.
splinter420
Mer om Sam
Sam Fisher blev redan i föregångaren Double Agent något mer mänsklig i den mån att han åtminstone fick en historia. I Conviction får vi veta ännu mer om honom. Med Michael Ironsides röstskådespeleri ska vi försöka känna vad Fisher känner och få reda på varför han är så arg. Det lyckas spelet hyfsat med. Sam är fortfarande i det närmaste en karikatyr av en hjältekaraktär med mörk röst, hårdkokta kommentarer och få egenheter. Han är fortfarande platt, men han har förpassats till en historia som jag åtminstone bryr mig om, i all sin enkelhet.
Fischers "smart bomb"
Den stora förändringen i spelet är dock att det nu är långt mer action än tidigare. Sam dör fortfarande av två skott, men tar han bara skydd kan han lätt möta 5-10 fiender samtidigt. Han är fortfarande som bäst när han inte är upptäckt och plockar fiender ur skuggorna, men det går faktiskt att spela igenom Conviction som ett renodlat actionspel.
   En av de större nyheterna är att man kan markera fiender från bakom ett skydd och sedan med en knapptryckning automatiskt avrätta dem. För att använda denna funktion måste man slå ut en fiende från skuggorna först. Ungefär som att låsa upp en "smart bomb" i ett shoot'em up.
splinter
Så här såg Sam Fischer ut innan den första stora förseningen. En lite mindre fräsch kille som tydligen inte passade Ubisofts planer på ett massmarknadsspel.
Uppgradera vapen eller välj det effektivaste
Skjutvapnen, granaterna och den (jämfört med tidigare) avskalade utrustningen låser man upp och förbättrar via vapenlådor som hittas på varje bana. Genom att klara små uppdrag några gånger, som att försvinna efter att ha blivit upptäckt, tjänar man poäng som kan användas för att uppgradera vapen. En pistol kan till exempel göra mer skada, hålla fler kulor eller markera ytterligare ett mål för automatisk avrättning. Ett något för enkelt, men funktionellt system.
   Tyvärr spelar inte vapnen så stor roll. Jag fann mig använda en pistol som jag låste upp nästan direkt genom hela spelet. Det tar udden av allt upplåsande även om det kan vara kul att springa runt med en hagelbössa för variationens skull.
Speed run på någon timme
Med den nya actioninriktningen har spelet också fått fler fiender per bana. Det är inte sällan man ska ta sig från A till B, förbi 20 fiender som kommer att skjuta först och fråga sen. Då gäller det att hålla sig till skuggorna och röra sig framåt vid rätt ögonblick. Åtminstone på pappret. Egentligen är fienderna så korkade att det är väldigt enkelt att lura bort dem till ett hörn av banan för att sedan smyga runt dem på andra kanten. Det går också på sina håll att helt enkelt springa förbi dem till nästa checkpoint om man kastar en "flash bang"- eller "emp"-granat bredvid dem. Jag skulle tro att det går att köra "speed runs" i Conviction på bara någon timme.
splintercellconvictionxbox360048
Det är viktigt att ta skydd. Mycket av den viktiga informationen skrivs ut på väggar och föremål i spelet och det är ett smart och effektfullt sätt att leda spelaren rätt.
Vill Ubisoft att vi ska skjuta?
Det jag saknar näst mest från föregångaren är alla prylar. Sam har nu i stort sett bara en vanlig vapenarsenal, inte helt olik den i Modern Warfare-spelen faktiskt. Med avsaknaden av prylar tappar spelserien också en del av friheten att tackla en bana på flera olika sätt. I vissa områden kan man ta olika vägar, men det är en klart begränsad frihet den här gången.
   Jag gillade hur man i föregångaren till exempel fick placera ut kameror för att spana in vakternas rörelsemönster och planera in hur man skulle kunna komma förbi dem så effektivt som möjligt. I Conviction spelar sådant ingen större roll. Det är bara att ladda din bössa och skjuta ner allt du ser. Jag försöker spela det med list, smygande och överraskningsattacker och över lag så fungerar det, men ibland känns det som att det är med dragna vapen som Ubisoft förväntar sig att vi ska spela. Det skvallrar inte minst banan som utspelar sig på ett krigsfält i Irak om.
Ingen dunk-kurragömma
Det jag saknar mest är det unika och lysande flerspelarläget från föregångaren. Där kontrollerade två personer vakter i förstapersonsvy, medan två andra spelare lekte spioner med klassisk Splinter Cell-kontroll. En slags dunk-kurragömma med dödlig utgång för den som inte håller sig undan vakternas ficklampor. I Conviction finns inget sådant läge. Istället har Ubisoft satsat på samarbete. Tillsammans med en vän kan man spela en bana som utspelar sig innan kampanjen och även köra bestämda lägen som att klara av vågor av fiender eller att eliminera ett visst antal på en bana. Det hade inte skadat med fler tävlingslägen, men det som finns är riktigt roliga och höjer spelet till en åtta trots allt.
splintercellconvictionxbox360056
Samarbetsläget kan spelas både online och på delad skärm. Förvisso lite avskalat, men riktigt kul.
Ensamma spelare sänker betyget
För även om kampanjen är kort (5-6 timmar) och jag inte är så förtjust i Splinter Cells nya actioninriktning, så måste jag tillstå att jag har kul när jag spelar igenom kampanjen och ännu roligare i samarbetslägena. Det finns banor som är riktigt stämningsfulla och även om mycket är förändrat, till den grad att man undrar om Ubisoft tror att massmarknaden måste hållas i handen och förses med blindkäpp, så fungerar konceptet. Jag gillar den nye Sam Fisher trots allt, men ska du bara spela själv kan du sänka betyget ett steg.
6 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • bildl7
    Erik Costoulas Blir mycket sugen på det här. 2010-04-14
  • comment
    Arsenik Bra recension. Jag är jäkligt sugen m... 2010-04-14
    • gastrikland_moi
      erik Tack! Jag tycker du ska slå till. Det... 2010-04-14
      • comment
        Arsenik Det jobbiga är att jag tror att jag h... 2010-04-14
        • gastrikland_moi
          erik Verkar ju konstigt om du inte kan se ... 2010-04-14
          • comment
            Arsenik Jag har aldrig skapat ett konto där. ... 2010-04-14
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
a3260dc9cda59c5361957e161b0cb3a8
Genre
stealth
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Ubisoft Montreal
Plattform
Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
2010-04-15
Sammanfattning
plus
  1. Många snygga animationer
  2. Samarbetslägena
  3. Handlingen berättas effektivt
  4. Avrättningarna är faktiskt ett smart grepp
  5. En del stämningsfulla banor
minus
  1. Mer action än smygande
  2. Kort kampanj
  3. Förhörens spelmekanik är smått meningslös
  4. Man hålls hårt i handen spelet igenom
8

Slutsats

Det tar ett tag för mig att vänja mig vid det nya actionorienterade Splinter Cell. Det går att springa igenom spelet med hagelbössan i högsta hugg och kasta granater omkring sig på drygt fem timmar. Smygandet finns kvar, men är rejält avskalat, liksom all rolig utrustning som föregångaren innehöll. Conviction må vara ett "Splinter Cell for dummies", men det är kul även i sin nya skrud och samarbetslägena höjer betyget till en åtta.
Bilder
57876200705072128560bigjpg
57876200705072128571bigjpg
ME00008330102
ME00008330092
ME00008330082
ME00008330072
ME00008330122
ME00008330112
SCCExplosion
SCCProjectedMoviesarah
SCCSamPanther
SCCInterrogationSequence
splintercellconvictionxbox360041
splintercellconvictionxbox360042
splintercellconvictionxbox360043
splintercellconvictionxbox360044
splintercellconvictionxbox360045
#inlineditbutton