Prison Break: The Conspiracy
Skrevs 2010-04-06 11:50:00 av Joakim Magnå
I rollen som The Company-agenten Tom Paxton följer spelaren i Michael Scofields fotspår.
Det första avsnittet av tv-serien Prison Break sändes 2005 och serien gick i graven för snart ett år sedan. Först nu kommer spelet. Förutom att serien inte är så het längre är Prison Break: The Conspiracy förutsägbart nog ett högst mediokert försök att göra spel på populär licens. Istället för utmanande och intressanta ögonblick bjuder det på massor av klumpig och frustrerande speldesign.
   Handlingen skuggar händelserna i tv-seriens första säsong. Platsen är alltså högsäkerhetsfängelset Fox River där geniet Michael Scofield gör sitt bästa för att rädda sin bror Lincoln Burrows undan avrättningskammaren.
   Man ikläder sig rollen som en agent från The Company som i hemlighet skickats till fängelset för att ta reda på vad arkitekt Scofield har i kikaren. Själv rör man sig hela tiden i bakgrunden, men flera av seriens stora händelser refereras i spelet.
prisonbreaktheconspiracyxbox360030150606759
Spring ärenden åt Peter Stormare
Spelmässigt är det en tämligen simpel historia där allting ses ur ett tredjepersonperspektiv. Ett fåtal spelmoment varvas med varandra spelet igenom och upplevelsen blir snabbt seg. I fängelset kan man göra typiska saker som att skaffa tatueringar, lyfta vikter och slå på sandsäck. Men förutom att man också kan mucka gräl och starta slagsmål med andra fångar i stort sett när som helst är det inte mycket som höjer stämningen.
   Merparten av tiden ägnas åt att springa ärenden åt några av fängelsets större profiler (exempelvis C-note, T-bag och Peter Stormares John Abruzzi). Det ska hämtas läkemedel, köksknivar och annat som manipulerande fångar kan behöva bakom murarna. Dessa budärenden innebär allt som oftast en liten smygtur förbi korkade vakter och nitiska fastighetsskötare genom miljöer som känns igen från tv – ventilationstrummor, tak, rastgårdar och sjukrum, med mer.
prisonbreakxbox3600051643029314
Smygande handlar till stor del om att förflytta sig från ett gömställe till ett annat i rätt ögonblick.
Smyg och klättra
Smygsekvenserna är oftast enkla. Man tar sig från skydd till skydd när vakterna vänder ryggen till. Men smygandet är också irriterande nyckfullt eftersom vakternas rörelsemönster ibland ändras när man når en viss punkt i miljön. När du rundar ett hörn kan exempelvis vakten du undvikit plötsligt byta riktning och komma rakt mot dig, vilket egentligen gör det meningslöst att tänka mer än ett par steg framåt. Det är en i raden av klumpiga genvägar som utvecklarna tagit för att ge spelet utmaning. När man upptäcks är det slut och man får börja från senaste sparpunkt, som tur är oftast bara några sekunders spelande bort.
   Här och var får man även tillfälle att ägna sig åt lite strömlinjeformad klättring för att ta sig förbi hinder och vakter. I de fallen gäller det mest att förflytta sig längs en given, gulmarkerad, bana och trycka på hoppknappen när spelet säger åt en att göra det. Ännu en genväg, alltså.
Tryck rätt
Då och då skruvas tempot upp i en av många knapptryckarsekvenser, så kallade quick time events, där det gäller att träffa rätt knapp på handkontrollen i rätt ögonblick. I Prison Break: The Conspiracy är det ett gräsligt val av utvecklarna som enbart visar att ambitionen att konstruera vettiga spelmoment helt saknats under utvecklingen. Visst blir det extra intensivt när man i hög fart får ta sig ur strypgrepp och undvika prickskyttar genom att tajma knapptryck, men dessa sekvenser är aldrig (och då menar jag aldrig) underhållande. Jag blir bara frustrerad när jag missar i en lång knappkombination och får spela om samma sekvens för tionde gången.
   Eftersom spelet utspelas i en kontrollerad fängelsemiljö förekommer inget skjutande eller liknande. Det direkta våldet består istället av sporadiska slagsmål där man med två olika slag och blockeringar ska golva sin motståndare. Likt resten av spelet är det enkelt uppbyggt och inte särskilt givande i längden.
prisonbreaktheconspiracyxbox360025317734343
Förutom att ströslåss mot andra fångar går det att delta i organiserade matcher eller att boxas mot en kompis med kända Prison Break-profiler.
Raserar och förstör
Prison Break: The Conspiracy är en väldigt styrd upplevelse där man som spelare knappt behöver fatta några egna beslut överhuvudtaget. Allt är tillrättalagt och förenklat. Fenomenet Prison Break känns, som sagt, heller inte alls särskilt aktuellt just nu. Vem som under dessa omständigheter ska spela är helt klart ett frågetecken.
   Inte heller för fansen, dit jag själv räknar mig, finns mycket att hämta. Handlingen står knappast på egna ben utan blir någon slags urvattnad skuggversion av originalstoryn. Snarare känns det krystat med en undercoveragent som kretsar runt Scofield och i hemlighet bevakar hans upptåg i fängelset för The Companys räkning. Ju mer jag tänker på det, desto mer raseras min bild av Prison Break-världen.
   Att återse en del av karaktärerna i digital form kan förstås vara kul. Men röstskådespelet och repliker känns sådär, och efter att ha golvat T-bag med några knytnävslag är det inte roligt längre. Slutsatsen måste bli att spelet förstör mer än vad det tillför.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
jag

offline suspekt

Journalist i Göteborg. Nu nyhetsreporter på GT/Expressen. Har arbetat på bland annat DN, GP och Hallandsposten. Skribent på Level 7 sedan 2004. Gillar rollspel, shooters och indie.
4228f5740772e8f0a0a70f179cd13eb8
Genre
Action,stealth
Utgivare
Deep Silver
Utvecklare
Zootfly
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
2010-04-01
Sammanfattning
plus
  1. Funktionell grafik
  2. Slagsmål roar en stund
minus
  1. Stelt smygande
  2. Frustrerande QTE
  3. Trist handling
2

Slutsats

I Prison Break: The Conspiracy finns klumpigt smygande, enkla slagsmål som man snart tröttnar på och frustrerande och alldeles för frekventa quick time events. Handlingen, som utspelar sig parallellt med Michael Scofields tid i fängelset, kan inte alls mäta sig med tv-seriens tidiga briljans och gästspelen från kända ansikten som T-bag och John Abruzzi känns stolpiga. Grafiken är okej och funktionell, men resten av spelet håller inte alls måttet idag.
Bilder
prisonbreakxbox360005
prisonbreakxbox360004
prisonbreakxbox360003
prisonbreakxbox360002
prisonbreakxbox360001
prisonbreakscreenshot001
prisonbreakscreenshot003
prisonbreakscreenshot008
prisonbreakscreenshot009
prisonbreakscreenshot011
prisonbreakscreenshot012
prisonbreakscreenshot013
prisonbreakscreenshot014
prisonbreakscreenshot017
prisonbreakscreenshot015
prisonbreaktheconspiracyxbox360030
prisonbreaktheconspiracyxbox360025
prisonbreaktheconspiracyxbox360026
prisonbreaktheconspiracyxbox360027
prisonbreaktheconspiracyxbox360028
prisonbreaktheconspiracyxbox360029
#inlineditbutton