Command & Conquer 4: Tiberian Twilight
Skrevs 2010-03-27 17:15:00 av Magnus Enarsson
Förbered dig på ett annorlunda Command & Conquer
Arga soldater, välbepansrade stridsvagnar och jättelika mobila baser på fyra ben, skjuter och krigar sig fram på det blodiga slagfältet. Många har fallit och innan konflikten är löst kommer tusentals fler att ha dött. Det fjärde och sista kriget kring tiberiumkristallerna är över oss och upplägget är sig likt på vissa punkter, medan andra totalt förändrar vårat invanda sätt att spela Command & Conquer. Tiberiumkristallerna har blivit ett globalt hot och det är dags att se hur konflikten löser sig, en gång för alla.
cc4logo
Bara GDI eller Nod
Det är återigen dags för de två fraktionerna GDI och Nod att drabba samman i ett nytt realtidsstrategispel och även om den tredje fraktionen, Scrin, lades till i föregångaren så väljer EA att helt plocka bort dem den här gången, både i enspelarkampanjerna och multiplayerläget.
   Spelet börjar år 2062 och tiberumkristallen har skoningslöst fortsatt sprida sig över planeten. Om inget drastiskt sker kommer Jorden vara obeboelig inom sex år. Kane, den karismatiske ledaren och profeten från Nod, träder fram i krisens stund då han funnit en lösning som ska motverka världens och människans undergång. Med en viss tveksamhet till Kanes avsikter bildar fraktionerna tillsammans ändå ”Tiberium Control Network”, något som ogillas av extremister från båda sidorna och förlöser ännu ett krig kring de fördömda kristallerna.
Taffliga filmsekvenser
Berättelsen kan ses ur två olika vinklar. Efter träningsuppdragen får du helt enkelt välja en sida, antingen ser du allt ur Nod eller GDIs perspektiv och får därmed en lite annorlunda upplevelse, beroende på vad du väljer.
   Uppdragen handlar som vanligt om saker som att förgöra arméer, eskortera enheter eller skydda ett mål från att förstöras av fienden. Mellan uppdragen serveras de som vanligt dåligt spelade och berättade filmsekvenser med riktiga skådespelare, en tradition som endast verkar vara accepterat i Command & Conquers fall. Jag kan medge att det tillför en viss charm, men tyvärr lyckas sekvenserna aldrig greppa tag och jag bryr mig inte ett skvatt om vare sig karaktärerna eller historien.
   Är du inte väl påläst om vad som hänt i det förra spelen lär du inte förstå mycket om vad som händer i del fyra. EA har inte tagit någon som helst hänsyn till nytillkomna spelare och man får varken en återblick eller redogörelse i någon form som kan hjälpa dig på traven. Inte för att de billiga sekvenserna med usla kulisser spelar någon större roll för själva spelet, men man kunde åtminstone haft med en text som förklarar vad som hänt för de som vill följa händelseförloppet på ett djupare plan.
movie
Den här kulissen används 80% av alla filmsekvenser.
Inget mer byggande och samlande
Förut var insamlandet av resurser och byggandet av basen en stor del av grundmekaniken i Command & Conquer. EA har dock varit djärva och tagit en mer aggressiv riktning i det nya spelet. Man har helt enkelt skippat resurserna och byggandet och valt att koncentrera allt på en mobil bas som kallas för ”crawler”. Dessa mackapärer är som jättelika fyrbenta vidunder som du kan traska runt med under stridens gång. När du vill spotta ur dig fler enhet sätter du bara vidundret ned på den plats som du önskar.
   För att tvista till det ytterligare så finns dessa crawlers i tre olika versioner - offensiv, defensiv och support. I grunden fungerar de alla på samma sätt, i din crawler producerar du enheter tills din kvot av ”command points” är slut. I takt med att dina enheter förstörs bygger du genast nya. Skillnaden är att de producerar olika enheter som också givetvis är bra på olika saker. Den defensiva versionen kan bygga vakttorn och bunkrar som du sedan kan proppa full med soldater, support består i sin tur av flygande enheter som snabbt kan göra förödande attacker på motståndaren. Sist men inte minst har vi den offensiva versionen som erbjuder de tyngre enheterna som stridsvagnar och liknande.
   Tanken är att man rent taktiskt ska välja crawler utifrån den specifika situationen, men själv körde jag stenhårt på offensiv och behövde aldrig bry mig om att byta under hela kampanjläget, vilket är något som försvagar själva tanken med att ha fler versioner av crawlers.
Uppgradera din profil
Command & Conquer 4 kräver internetanslutning. Har du inte det kan du inte spela, alls, även om du bara tänker ta dig an kampanjerna, vilket är sorgligt. Du skapar vid starten av spelet en profil på EAs servrar som du hela tiden registrerar alla poäng som du samlar på dig. Istället för att skaffa resurser, som i sin tur kan låsa upp nya byggnader som ger dig nya enheter, får du här nya saker genom att gå upp i level istället. Poäng får du för alla matcher du spelar, så väl offline som online, oavsett om du vinner eller förlorar. Detta system funkar rätt bra och håller spelet färskt och intressant väldigt länge. Speciellt om man tidigare har haft problem med att tröttna på de enheter som finns tillhands från start i liknande spel.
commandconquer4requiresonlineconnectionforstatspurposes
En Crawler från GDI möter en från Nod på slagfältet.
Kriga med eller emot dina vänner
Förutom det självklarar multiplayerläget i spelet, kan du tillsammans med en vän ta dig an kampanjuppdragen, vilket är en riktigt smart och rolig funktion. Det är här som strategin kring valet av crawler faktiskt kommer till användning. Tillsammans med vännen kan du genom både text- och röstchatt alltså planera hur ni ska göra. Kanske en stark offensiv på marken som backas upp av flygande enheter blir en dödlig kombination? Möjligheterna är många.
   Om man inte vill spela med sina vänner i kampanjen kan du givetvis spela matcher mot andra online. Du kan spela själv eller i lag och det finns stöd för matcher upp till 5 mot 5. Märkligt nog finns det bara ett enda spelläge att välja och det är "domination", vilket går ut på att man som lag ska försöka ta över olika noder på kartan och ju längre man lyckas hålla kontrollen över dessa, desto mer poäng får laget. De som når 2500 poäng först vinner.
   Det nya spelsystemet med crawlers gör sammandrabbningarna extremt mycket mer tempofyllda än i tidigare delar av serien, mest eftersom det inte finns någon bas att bygga. Detta fungerar förvånansvärt bra och man behöver aldrig oroa sig för att man slås ut bara för att basen blir förstörd som i andra liknande spel, vilket känns lite annorlunda och fräscht. Skulle din crawler gå åt pipan, kan du alltid kalla på en ny.
En delad upplevelse
Spelet är rätt snyggt rent grafiskt och det har varit sällan som bilduppdateringen har sjunkit till några kritiska lägen. Designen känns ibland lite fantasilös, men för det mesta är det godkänt. Musiken och ljudet gör sitt jobb utan att stå ut allt för mycket.
   Även om det är kul att strida i Command & Conquer 4 längtar jag ändå tillbaka till rötterna i bland. Fansen lär dela upp sig två läger, för EA har varit antingen modiga eller dumdristiga i sitt beslut att ändra så pass mycket på ett redan vinnande koncept. För de som kan ha överseende med att basbyggandet är ett minne blott och istället kasta sig in i en strategisk actionfest, kommer att ha roligt med spelet. Men jag hoppas att EA inte gör det till en vana att deras produkter måste vara uppkopplade mot internet för att vi ska kunna spela dem i fortsättningen.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • mylittleguy2_copy
    SlanT Tycker du att C&C4 ger ett mindre str... 2010-03-29
    • jag
      Magnus Enarsson Det ger ett annorlunda strategiskt dj... 2010-03-29
jag

offline Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
89d18497d6e7680f998778485104cbfd
Genre
Realtidsstrategi
Utgivare
EA
Utvecklare
EA Los Angeles
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2010-03-19
Sammanfattning
plus
  1. Roliga och explosiva strider
  2. Levelsystemet håller spelet vid liv
  3. Samarbetsläget i kampanjläget
  4. Två hela kampanjer att ta sig an
minus
  1. Valet av Crawler spelar ingen direkt roll i enspelarläget
  2. För lite spellägen online
  3. Svårt att hänga med i handlingen för nya spelare
  4. Oengagerade berättelse
8

Slutsats

Till den fjärde och sista delen i Tiberum-sagan har EA rört om i grytan ordentligt. Kvar finns de fåniga filmsekvenserna mellan uppdragen, men insamlandet av resurser och byggandet av baser är ett minne blott. Istället har man ersatt detta med en mobil bas, även kallad "Crawler". Resultatet blir en betydligt mer actionorienterad upplevelse med högre tempo som enbart är inriktad på strid. Även om den nya spelmekaniken fungerar bra och bjuder på en annorlunda och tillfredsställande upplevelse, kan man inte låta bli att sakna resurserna och basen ibland.
Spelet erbjuder både ett samarbetsläge i kampanjen och våldsamma strider mot andra online. Men med endast ett spelläge i flerspelarläget, känns det snålt.
Bilder
commandconquer4020
commandconquer4012
commandconquer4013
commandconquer4014
commandconquer4015
commandconquer4016
commandconquer4017
commandconquer4018
commandconquer4019
commandconquer40201062429841
CnC4MultiplayerPanAmericaScreenshot
cc4logo
liten
#inlineditbutton