Sonic & Sega All-stars Racing
Skrevs 2010-03-09 14:43:32 av Erik Hansson
Sega trycker ner sina varumärken i gokarts och behöver faktiskt inte skämmas för resultatet.
Varumärkesöverbelastning i ett spel baserat på den redan så utslitna Sega-maskoten Sonic? Det borde ha blivit betydligt sämre. Men Sonic & Sega All-stars Racing är faktiskt ett riktigt välgjort spel och även om många av varumärkena som tryckts in i gokarts känns lite väl desperata, innehåller spelet så mycket annat som är lyckat att till och med självaste Mario får se upp på kartbanan.
sonic
Svårare än man kan tro
För det första är kartkontrollen så gott som oklanderlig. Den varierar beroende på vilken Sega-karaktär man kör med, men bredställen i svängarna är som vanligt det enda svåra och det viktigaste att lära sig. När du väl kör mer på bredden än rakt framåt kommer du ständigt få så mycket extra fart att du vinner enkelt även på de två högre svårighetsgraderna. Alla som är ovana vid kart-spel bör dock känna till att det inte riktigt är så lättsamt som man kan tro.
   Det sämsta med spelet är annars att det ibland händer att man fastnar i föremål eller kör fel för att det är oklart vart man ska. Det dyker ibland upp tillfällen som helt enkelt gör racingen orättvis och det är nästan oförlåtligt.
Superkraft som balans
Förutom att hålla en konstant hög hastighet måste du också utnyttja de föremål som finns i spelet och även här är det ungefär det vanliga. Istället för bananskal kan man kasta koner efter sig. Missiler och boxhandskar kan skickas efter framförvarande förare och så kan man naturligtvis få lite fartökningar. Det finns också specialkrafter som ger en rejält ökad fart och farliga attacker som gör att du snabbt kommer plocka in placeringar. Dessa krafter dyker oftast upp när man ligger långt efter och fungerar som en slags utjämning av dåliga odds.
screen4large1
Grafiken är klar och tydlig och passar spelet utmärkt.
Mängder av utmaningar
Karriärläget består av en serie turneringar kallade Grand Prix. Här tävlar man i några olika banor och lägger ihop de poäng man får beroende på ens placering i loppen. Flest poäng efter att banorna är avklarade vinner guldet. Inga konstigheter, men ett kul och väl fungerande system.
   Det finns också mängder av olika utmaningslägen där man ska drifta (ha bredställ) tillräckligt mycket, samla på något föremål eller köra tillräckligt fort. Jag tappar intresset halvvägs igenom dem, men det finns otroligt många utmaningar för den som ger sig tusan på att klara alla.
Nära Mario
Förutom ett rikt utbud av spellägen och utmaningar för ensamma spelare så kan man också spela upp till fyra personer på delad skärm och åtta spelare online. Tyvärr är det sistnämnda något avskalat. Man kan ställa in om man vill ha med föremål eller fylla upp med datormotståndare, men det går till exempel inte att köra en turnering eller att dela upp sig i lag. Det blir därför mest en kort underhållning för stunden.
   På delad skärm finns det däremot en hel del partylägen och race att ta sig igenom och med tre vänner i soffan blir Sonics varumärkesjippo som allra roligast. Kanske inte riktigt i samma klass som Mario Kart Wii, men inte långt ifrån.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
113184eaeaec143f6a230a3f2a287fac
Genre
racing
Utgivare
Sega
Utvecklare
Sega
Plattform
Wii, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo DS
Prisjakt
Release
2010-02-26
Sammanfattning
plus
  1. Mängder av spellägen och utmaningar
  2. Gott om karaktärer och banor
  3. Fyra spelare på delad skärm
  4. Åtta spelare online
  5. Skarp kontroll
minus
  1. Inget samarbetsläge
  2. Något avskalat online
  3. Fastnar lite för ofta i föremål
7

Slutsats

Förutom att det händer att man fastnar i omgivningen, att det är lite avskalat online och att jag saknar ett samarbetsläge så är Sonic och Segas gokartspel faktiskt väldigt bra. Inte långt från en åtta. Kontrollen är skarp, det finns mängder av spellägen och utmaningar och att spela fyra på samma konsol är i klass med Mario Kart Wii. Att Sonic skulle behöva ratta en gokart för att komma i form var minst sagt oväntat.
screen1large1
screen2large
screen4large2
screen4large3
screen5large
screen6large
#inlineditbutton