God of War III
Skrevs 2010-03-08 18:00:00 av Erik Hansson
Tar Kratos slutgiltiga hämnd serien till en ny nivå eller är det mest God of War HD?
I slutet av God of War 2 marscherade Kratos och titanerna mot berget Olympus för att en gång för alla fälla Zeus. Det är också där trean börjar. Utan någon större hänvisning till tidigare delar kastas man in i handlingen. Mer än att Kratos ska döda det mesta i sin väg behöver man inte veta, men det kan vara kul att känna till vissa generella fakta om mytologiska figurer så som Apollo, Hades, Poseidon och Zeus för att förstå var Sonys Santa Monica-studio hämtat sin inspiration från.
gow3420
Föråldrat kontrollsystem
Har ni spelat ett tidigare spel i serien kommer ni omedelbar känna igen er i kontrollen och om ni är nya till serien lär ni er den på fem minuter. Hoppa, dubbelhoppa, glidflyg, lätt och tungt hugg, ta tag i fiender och kasta dem eller spring med dem som en murbräcka (en av få nyheter). Det sistnämnda passar extra bra i del tre eftersom det här kan finnas upp till 50 fiender på skärmen samtidigt och en blodig murbräcka kan vara ett lämpligt motmedel.
   Många av bosstriderna består av så kallade "quick time events" där det gäller att trycka på rätt knapp tillräckligt snabbt. Det var, när de kom, ett smart sätt att visa spektakulära sekvenser som man ändå fick vara med och styra. Vid det här laget tycker jag att de är ganska tröttsamma och tar bort fokus från filmsekvenserna. God of War-serien kan åtminstone skryta med att vara bland de första storsäljarna som använde systemet som väldigt många spel sedan dess härmat.
Iaktta fiender
Fienderna kräver att du lär dig deras attackmönster. Det går att mest mosa på med attacker om man spelar på "easy", men så fort du höjer till normal svårighetsgrad så är du körd om du inte är taktisk i de flesta striderna. Mot en ny fiende rekommenderas alltid att du bara avvaktar och iakttar i början. När du sedan tycker dig ha lärt dig när det är okej att anfalla och när du bör undvika eller parera så kan du spela lite mer offensivt.
Spara på bärsärken
När flera olika sorters fiender dyker upp samtidigt, med olika attackstilar så blir det riktigt knivigt och stressigt. Här kan det behövas ta till några av de specialattacker som Kratos har att tillgå. Dels en form av magi som tömmer hans magimätare och dels något som påminner om ett bärsärksläge där han går lös på fiender med ett stort svärd. Det närmsta en superbomb man kommer i God of War. Att hushålla med sina magi- och bärsärksattacker blir snabbt mycket viktigt.
screen4large
Kratos är ofta skrämmande brutal. Men det mest imponerande med sådana här mellansekvenser med knapptryckande och spakvridande är hur de så sömlöst sys in i resten av striderna.
Fräscht elak
Som vanligt är Kratos jakt på hämnd extremt brutal. På gränsen till överdriven. Han slår in skallar, sliter av halsar, trycker in fingrarna i ögonen på fienden och i varenda strid sprutar blodet. Normalt sett hade jag tyckt att det varit fjantigt effektsökeri, men jag tycker det passar Kratos någorlunda. Han är en mytologisk person och som sådan passar det att han är en testosteronstinn våldsverkare med en röst som skulle klassat honom som superskurk i de flesta andra spel. Han har en extremt enkel personlighet och drivs så gott som enbart av hämnd, men det är inte ofta man får spela en sådan hänsynslös huvudperson och det gör att det känns någorlunda fräscht.
Tråkiga uppgraderingar
Uppgraderingssystemet är en av spelets besvikelser. Det finns fyra olika vapen som väljs med styrkorset och ett gäng olika föremål som man tar fram genom att hålla in L2. Dessa kan uppgraderas till en viss nivå genom att man samlar på röda "orbs" som döda fiender lämnar efter sig eller som kan hittas i krukor eller kistor. Problemet är dels att tre av vapnen är väldigt lika varandra och att det dessutom inte är något större problem att uppgradera alla till max. Jag gick inte in alltför hårt för att hitta alla röda orbs, men hade ändå maxat alla vapen och föremål innan slutstriden.
   Man låser upp lite nya attacker till varje vapen, men för det mesta hittar man snabbt sina favoriter som det är effektivast att hålla sig till och då blir enda effekten av att uppgradera vapnen att de ger mer skada. Systemet är tråkigt outnyttjat i mina ögon.
Frustrerande dödsfall
Ett annat problem med God of War III är att det envisas med att bibehålla de plattformshoppande segment som fanns med i föregångarna. Att landa på små plattformar när kameran inte går att styra är onödigt svårt och jag dog mer under dessa segment än vad jag tycker är godkänt. Det finns också lite för mycket faror som väntar en som är nästan omöjliga att förutse och som ofta dödar en på de första försöken. Frustrerande i onödan.
godofwariiiplaystation3ps3080
Om ni ens upptäcker Kratos på den här bilden så förstår ni kanske hur storslagna vissa scener i spelet är.
Spektakulära sekvenser
Det är egentligen inte mycket nytt som hänt med serien. Man kan rida på vissa monster i korta stunder, fiender kan plockas upp och användas som sköldar/murbräckor och så låser man upp några utmaningar när man klarat spelet. De stora nyheterna finns istället i tekniken. God of War III är stundtals fruktansvärt imponerande. Man rör sig på enorma monster medan bakgrunden ständigt rör sig och det dyker upp mindre fiender som måste avlägsnas. Det är på sina håll de mest spektakulära sekvenserna i ett spel någonsin och det gör naturligtvis mycket för känslan.
Fantastiskt och tråkigt
Jag skulle tro att nästan alla som spelar igenom det kommer tycka bättre om det än jag gjorde. Men för mig är God of War III ett stundtals fantastiskt och stundtals urtråkigt äventyr. Det har knappt utvecklats genom tre delar (förutom grafiskt) och samma missar som tyngt de tidigare delarna (för mycket plattformshoppande, den statiska kameran som inte alltid hänger med, för frekvent användande av quick time events) finns kvar. Samtidigt tycker jag att den rent tekniska insatsen i trean imponerar tillräckligt på mig för att jag för första gången någonsin ska sätta ett högre betyg än en åtta på ett God of War-spel.
13 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
acc1741bdb59c1e99d35b8da62fc5fa2
Genre
Action
Utgivare
Sony
Utvecklare
SCE Studio Monica
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2010-03-17
Sammanfattning
plus
  1. Sjukt imponerande scener
  2. En del smarta pussel
  3. Krävande strider
  4. Storslagna bosstrider
  5. Slutstriden
minus
  1. Plattformshoppandet
  2. Kameran hänger inte alltid med
  3. Flygsekvenserna
  4. Överanvändning av quick time events
  5. Inte mycket nytt
  6. Uppgraderingssystemet
9

Slutsats

De flesta av er kommer tycka bättre om God of War III än jag gjorde. Det innehåller helt fantastiskt episka strider i storslagna miljöer som sopar mattan med allt vi tidigare skådat i liknande spel. Det är tungt, brutalt och krävande med en riktigt stämningsfull avslutning. Men för mig är det också en serie som knappt utvecklats sedan ettan och som fortfarande innehåller för mycket plattformshoppande, "quick time events" och några andra delar som helt enkelt är tråkiga. Trots detta kan jag inte längre förneka serien att nå upp till en svag nia i slutbetyg. Det är så pampigt att jag inte kan stå emot det längre.
Bilder
2easyva
2uzqh3b
2znwh9z
20t4590
25g74wn
12319ba
godofwariiiplaystation3ps3007
godofwariiiplaystation3ps3002
godofwariiiplaystation3ps3004
godofwariiiplaystation3ps3005
godofwariiiplaystation3ps3006
godofwariiiplaystation3ps3030
godofwariiiplaystation3ps3031
godofwariiiplaystation3ps3032
godofwariiiplaystation3ps3033
godofwariiiplaystation3ps3034
godofwariiiplaystation3ps3035
godofwariiiplaystation3ps3036
godofwariiiplaystation3ps3037
godofwariiiplaystation3ps3038
godofwariiiplaystation3ps3039
godofwariiiplaystation3ps3056
godofwariiiplaystation3ps3057
godofwariiiplaystation3ps3058
#inlineditbutton