Phantasy Star Zero
Skrevs 2010-03-09 09:00:26 av Erik Hansson
Ett onlinerollspel till DS. Kan det verkligen leverera?
Phantasy Star-serien har funnits sedan 1987 och släppts till över tio olika konsoler. Det är en spelvärld som blandar högteknologi med fantasy och har en ganska färgglad grafisk design. Phantasy Star Zero är det första i serien som släpps till DS, men innehåller något så ovanligt som ett onlineläge på Nintendos bärbara konsol.
ps0420
Skapa din hjälte
Det första du tar dig för är att skapa en karaktär. Efter att ha valt mellan människa (rekommenderas till nybörjare), de alvliknande newmans och robotliknande Casts är det dags att bestämma någon förbestämd karaktär som är olika bra på närstrid, avståndsstrid och magier. Sedan följer några små utseendeanpassningar.
   Väl klar med din karaktär skickas du ut i staden som fungerar som spelets hubbvärld. Här skaffar du dig nya uppdrag och teleporterar dig ut på monster- och skattjakter som förbättrar din karaktär.
Upprepa enkelt upplägg
Som ett eko av hur det var förr i tiden och vad vi nöjde oss med då så är varje uppdrag väldigt lika varandra. Du ger dig ut i ett område på jakt efter ett föremål, något speciellt monster att döda eller för att eskortera några personer. På vägen slår du ihjäl mängder av fiender, plundrar deras lik, hittar kodnycklar som öppnar dörrar och så avslutas varje uppdrag med någon sorts bosstrid. Uppdragens struktur är med andra ord väldigt tjatig och som om inte det vore nog återanvänds dessutom en del av banorna i flera uppdrag.
screen23large
Här är staden som används som hubbvärld. Det är här du antar nya uppdrag och lämnar in de du klarat.
Realtidsstrider med kameraproblem
Striderna är i realtid och går ut på att tajma knapptryckningar för att få till kombinationer med små eller stora vapen som varierar i styrka och snabbhet. En lätt och en kraftig attack kan kombineras i max tre tryck i rad. En tredje knapp används för att undvika och så kan man även använda föremål och tekniker. Tajmingen är ganska känslig och kan vara svår att få till även efter en hel del övning. Det är enkelt och egentligen inte så jättekul, framför allt för att det är segare än det låter, men det fungerar trots allt.
   Ett större problem är att kameran är ganska inzoomad och ger dålig överblick under striderna. Det är lätt att missa någon fiende och man måste sköta kameran lite för ofta för min smak.
Ska spelas med vänner
Det finns också missar som kanske beror på den klenare hårdvaran i DS jämfört med seriens tidigare konsoler. Som att de AI-kontrollerade karaktärer man har med sig kan stå still och stirra medan de blir beskjutna utan en tanke på att akta sig. De order man kan ge dem fungerar inte heller så bra alla gånger vilket leder till ytterligare frustration. Bättre blir det naturligtvis om du hittar vänner att spela med online. Det är så Phantasy Star Zero ska spelas. Då slipper du (förhoppningsvis) reta dig på korkade lagkamrater och det blir lättare att acceptera de lite väl förenklade striderna.
Skattletandet är moroten
I multiplayer blir det också mer spännande att ägna sig åt spelets stora morot; Skatterna. Det finns en enorm mängd vapen och föremål att samla på sig och antingen sälja eller använda dig av. Det är skattsamlandet som gör striderna värda att utkämpa. Det kan finnas sällsynta föremål i kistorna som dyker upp när du rensat ett område från fiender och man ska inte underskatta drivkraften att hitta bättre vapen och utrustning. Det har fungerat i rollspel i tiotals år och är riktigt bra här.
screen14large
Striderna sker i realtid, men är lite väl förenklade och blir i långa loppet inte så roliga som de hade kunnat vara med ett större djup.
Hitta vänner med bra uppkoppling
Rent praktiskt går onlinespelandet till på följande sätt; Skriv in dina vänners "friendcodes" och spela sedan med upp till tre personer samtidigt. Det går också att spela mot okända spelare, men då blir kommunikationen begränsad till förbestämda meddelanden och samarbetet kan bli hur illa eller bra som helst. Med vänner kan man skriva vad man vill till varandra. Tyvärr fungerar nätverkskoden inte helt klockrent och det har tagit tid att hitta folk och händer för ofta att man kastas ut ur ett spel. När det fungerar är det dock det roligaste sättet att uppleva Phantasy Star Zero.
Inte bättre än godkänt
Lyckas du hitta några vänner som vill spela Phantasy Star Zero med dig så kan du ha riktigt kul, men det är för tydligt att det är en spelserie som haft sin bästa tid bakom sig och även om DS-anpassningen fungerar helt okej så blir inte resultatet bättre än godkänt. Det räcker inte på en konsol som har så många bra rollspel.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
265fa84aa9207179bb53b7847c33f742
Genre
Action,rollspel
Utgivare
Sega
Utvecklare
Sonic Team
Plattform
Nintendo DS
Prisjakt
Release
2010-02-17
Sammanfattning
plus
  1. Onlinespel för fyra personer
  2. Belönande grindande
  3. Pysslandet med föremål och vapen
  4. Lite annorlunda från de flesta rollspel
minus
  1. Striderna är inte så kul
  2. Kameran är för inzoomad
  3. Nätverkskoden känns lite instabil
  4. Korkade AI-medhjälpare
  5. Tjatiga områden
6

Slutsats

Stora Phantasy Star-fans som dessutom känner andra med samma intresse som äger en DS kan nog tycka att det här är fantastiskt. För mig blir onlinespelandet en kul finess som räddar spelet från att fallera helt, men det är lite för många små och stora missar i spelandet som i slutändan gör att spelet inte blir bättre än godkänt. Kul för er som kan tänka er att grinda efter bättre föremål och vapen i ändlösa strider i likartade miljöer. För oss andra finns det så många andra bra rollspelsalternativ.
Bilder
phstds004
phstds005
phstds007
phstds008
phantasystarzeronintendods126
phantasystarzeronintendods127
phantasystarzeronintendods128
phantasystarzeronintendods129
phantasystarzeronintendods131
phantasystarzeronintendods132
phantasystarzeronintendods133
phantasystarzeronintendods135
phantasystarzeronintendods141
phantasystarzeronintendods142
#inlineditbutton