The Sky Crawlers Innocent Aces
Skrevs 2010-03-04 12:18:00 av P-A Knutsson
Project Aces är tillbaka med ett nytt flygspel
När Wii utannonserades såg jag speciellt fram emot att testa flygspel med den nyskapande kontrollen. På de fyra år som passerat sedan release har vi dessvärre enbart fått en handfull usla flygplanssoppor, men det senaste tillskottet i genren är utvecklat av Project Aces – samma team som ligger bakom den suveräna Ace Combat-serien. Nu kan väl inget gå fel?
skyflash
Animerade vingar
The Sky Crawlers är en japansk novell som blev både anime och manga i hemlandet. Denna spelversion är baserad på animefilmen som släpptes 2008, och handlar om en grupp Kildren – genetiskt framtagna barn vars enda uppgift är att kriga.
   I den alternativa värld där spelet utspelar sig existerar dock inte regelrätta krig längre, utan de strider som äger rum är showliknande spektakel som olika företag har hand om. Soldaterna som deltar känner därför inget direkt hat mot sina motståndare. De är professionella och utför sitt jobb, men ser gärna att liv sparas. Kildren har däremot en annan syn på striderna, och anser att de svaga förtjänar att dö.
   Deras skrämmande brist på empati ger en bra inramning till de annars rutinmässiga uppdragen, men huvudhandlingen blir hopplöst svårföljd om man inte är insatt i filmen som allt baseras på. Ett annat problem är den anonyme huvudkaraktärer. Eftersom spelaren inte har en aning om dennes bakgrund är vissa beslut och händelser helt obegripliga.
Flyg fula fluga, flyg
Alla som har spelat ett flygspel till konsol kommer snabbt att känna igen uppdragsstrukturen i The Sky Crawlers. Det ska flygas högt och lågt, fiender ska skjutas ner, transporter ska skyddas, byggnader ska fotograferas och båtar ska bombas. Ett fungerande koncept som fortfarande underhåller, även om det börjar bli lite uppenbart att det rutinmässiga spaningsuppdraget inte riktigt kommer att gå som tänkt.
   Den stora nyheten i spelet är såklart den rörelsekänsliga kontrollen. Att styra sitt flygplan genom att luta nunchucken och gasa med wiimoten gör faktiskt flygandet lite roligare, i alla fall så länge man inte behöver precision. Tyvärr är just detta oerhört viktigt eftersom flygplanen enbart är utrustade med kulsprutor – inga målsökande missiler med andra ord. Det förinställda kontrollalternativet hjälper dock till en del med siktandet genom att autobalansera planet, men personligen tycker jag att spelkänslan får sig en smäll av detta.
aces1
Kausalierade krapptryck
Istället valde jag att ändra kontrollmetoden till expert och använda en Classic Controller. Med den uppsättningen fungerar kontrollen ungefär som i Ace Combat-spelen. Det finns dock ett par skillnader som hjälper stridsflygandet rejält.
   Först och främst har vi en mätare som fylls i när man har sitt mål framför sig – men ändå inte lyckas träffa det. När mätaren har fyllts på tillräckligt kan man med ett enkelt knapptryck göra en snygg manöver som gör att fiendeplanet hamnar mitt i ens sikte. Översimplifiering nummer två består av markkrascher – eller markstudsar rättare sagt. Om planet är oskatt klarar det två-tre lättare markstötar utan att gå sönder.
   Ärligt talat tycker jag att det är lite skönt att kontakt med marken inte innebär en ond bråd död, men det har ändå varit lite med flygspelens charm att hela tiden ligga på gränsen men ändå undvika döden.
Uppgradera mera
En av de trevligare sidosysslorna i The Sky Crawlers är att fixa med sina flygplan. Totalt finns det ett dussin flygplan att leka med, och trevligt nog skiljer sig flygkänslan från plan till plan. Utför man uppdragen på bästa sätt belönas man även med nya flygplansdelar, vilka gör att man kan finjustera planens egenskaper så att de passar bättre till det stundande uppdraget.
   Uppdragen är dock väldigt få, och även om de är varierade lockas man aldrig att spela dem flera gånger. Enligt spelet landade min aktiva speltid på under tre timmar, vilket dock inte innefattar misslyckade försök. Uppskattningsvis hamnar den totala speltiden ändå på under fem timmar, vilket är långt ifrån godkänt – speciellt då det inte finns något speciellt att göra när spelet är avklarat.
aces5
Bra men sämre
Vad gäller grafiken imponerar inte The Sky Crawlers vid en första anblick. Banorna är ofta grådisiga och saknar minnesvärda detaljer, även om det finns en del ögonbrynshöjande områden. Överlag är spelets grafik fullt godkänd, men aldrig häpnadsväckande. Däremot får The Sky Crawlers ett stort plus i kanten för att bilduppdateringen är perfekt, samt att grafiken är skarp och tydligt även på en HDTV.
   Likt grafiken gör ljudet sitt jobb utan att glänsa. Röstskådespelarna låter som de ska och musiken maler på utan att irritera. Stundtals glimmar radiopratet under uppdragen till, men eftersom handlingen är så förvirrande är det ändå svårt att leva sig in i krigandet.
   Presentationen i The Sky Crawlers är alltså fullt godkänd, men varken grafik eller ljud är inte i närheten av Ace Combat-spelen till PS2.
För flygfansen
När spelets sluttexter rullade framför mig visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka. Jag var inte direkt missnöjd, men hade samtidigt hoppats på betydligt mer. Jag gillade uppdragen och flygplansmodifieringen, men den virriga handlingen och korta speltiden drog ner intrycket. Totalt sett var dock topparna högre än dalarna, och speciellt de suveräna och utmanande flygduellerna mot fiendeessen fastnade i minnet. För folk som gillar flygspel är alltså The Sky Crawlers ett bra val. Wii har äntligen fått sitt första fullt godkända flygspel, synd att rörelsekontrollen bör undvikas bara.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

offline cmd

Spelar just nu!
0fd9a558c8d8637cca5d1989eeb97518
Genre
Flygaction
Utgivare
Namco Bandai
Utvecklare
Namco
Plattform
Wii
Prisjakt
Release
2010-02-26
Sammanfattning
plus
  1. Snygga animesekvenser
  2. Många olika flygplan
  3. Kul att modifiera planen
  4. Ett par riktigt utmanande luftdueller
minus
  1. Kort, knappt fem timmar
  2. Virrig handling
  3. Kunde varit snyggare
  4. Strulig rörelsekontroll
7

Slutsats

The Sky Crawlers är ett flygspel signerat Project Aces, skaparna av Ace Combat-serien. Tyvärr når det inte upp i samma klass, främst på grund av en förvirrande handling och galet kort speltid. Däremot är det ett fullt godkänt flygactionspel som stundtals glimmar till rejält. Synd att rörelsekontrollen bör undvikas bara.
aces2
aces3
aces4
#inlineditbutton