White Knight Chronicles
Skrevs 2010-02-24 06:02:00 av Magnus Enarsson
Level 5 bjuder på ett klassiskt japanskt rollspel utan större överraskningar.
Det tog över ett år efter lanseringen i Japan innan Level 5:s Playstation 3-debut White Knight Chronicles nådde våra Europeiska stränder. Spelet har finslipats, byggts ut och fått nyinspelad dialog sedan dess, vilket är något som Sony själva har varit måna om att trycka på under de senaste månaderna. Uppföljaren har redan utannonserats i Japan och den stora frågan är om den gigantiska vita riddaren redan nu kan klassas som gammal skåpmat eller om det extra efterarbetet har gjort det till en värdig rollspelsupplevelse att titta närmare på?
whiteknightchronicleslogo3
Den vanliga bondpojken
White Knight Chronicles håller sig till den japanska rollspelsmallen 1A, ett faktum som säkert kommer sticka i ögonen på de som låtit sig svepas med av alla de friska fläktarna som Dragon Age: Origins och Mass Effect har inneburit för genren. Här erbjuds inga dialogträd eller handling som förändras utifrån din spelstil eller aktiva val.
   Den huvudsakliga berättelsen i White Knight Chronicles berättas från A till B med den till synes helt vanliga ”bondpojken” Leonard i huvudrollen. Under firandet av prinsessan Cisnas födelsedag attackeras staden av en ond organisation som kallas för Magi, vilken leds av en riddare i helsvart rustning vid namn Dregias. Leonard försöker rädda Cisna och leder ned henne i de mystiska gångarna under slottet. Väl där nere finner han en rustning som förvandlar honom till en gigantisk vit riddare. Dregias lyckas ändå kidnappa Cisna och Leonard, som nu besitter en mäktig uråldrig kraft, skickas ut i världen för att spåra kidnapparna, hämta tillbaka prinsessan och förhindra att riket splittras.
   Berättelsen är med andra ord en stor kliché, men traditionsenligt berättande behöver inte alltid betyda att det är dåligt. I det här fallet är det av en blandad kompott, för även om historien är relativt ointressant och enspelarläget bär på en del brister, så har jag ändå haft roligt när jag spelat och det är utforskningsmöjligheterna och onlinefunktionernas förtjänst.
93568420081010screen002
Den store mäktiga vita riddaren i all sin prakt.
Långsamt med mycket menyer
Det första man får göra när man startar spelet är att skapa sin egen karaktär. Detaljnivån på skapandet är hög och det är inget problem att skapa en unik person som du faktiskt kan känna dig någorlunda nöjd med, vilket är skönt eftersom du ska dras med hans eller hennes sköna plyte genom både enspelarläget och online.
   Det första som slår en när spelet väl startar är hur långsamt White Knight Chronicles faktiskt är. Städerna och kartorna är stora och det tar tid att springa genom de olika platserna. Om du vill ta dig till en annan punkt på världskartan måste du antingen hitta slutet av den aktuella karta du befinner dig på eller finna en ”save point”, vilket bromsar ner allt lite ytterligare. När du väl har låst upp en ny plats som du kan besöka så kan du alltid hoppa fritt mellan dem.
   Det blir också en hel del tid som spenderas i menyerna. Karaktärerna ska utrustas, man ska köpa nya färdigheter, förbättra vapnen och skapa egna combos åt varje enskild individ. Sen finns det ytterligare funktionalitet som består av menyer då det gäller onlineläget. De som har svårt för menyer bör alltså ha detta i åtanke.
Intressant stridssystem
Striderna är även de långsamma, du rör dig fritt i realtid när du är ute på fältet och slåss, men dina attacker måste ”laddas upp” innan du kan utföra nästa anfall, vilket gör att spelet verkligen känns som ett MMO. Annars skulle stridssystemet kunna beskriva som en blandning mellan Final Fantasy XII och Level 5:s eget smått fantastiska PSP-spel Jean d’Arc. Olika attacker kostar nämligen olika mycket AC (Action Chips) vilket är poäng som du samlar på dig genom att slåss med de mindre bra attackerna. När du sedan samlat på dig tillräckligt med poäng kan du antingen förvandla dig till den vite riddaren, utföra bättre enstaka attacker eller combos som du själv får snickra ihop med attackerna du har. Trots att stridssystemet är långsamt är det ändå bra och djupt och bör inte underskattas. Det finns flera ”vapenfamiljer” som alla har väldigt många attacker och bonusar att låsa upp, så att skapa nya combos blir aldrig gammalt.
4163338aaa
De enorma trollen ströva fritt omkring i världen och de säger inte nej till ett mellanmål som dig själv.
Nästa problem; Svårighetsgraden
Problemet är att det blir lite väl mycket pill i menyerna då man ska göra i ordning attacker för alla karaktärer. Jag slutade i princip bry mig och koncentrerade mig främst på min egen karaktär och Leonard, vilket också visade sig fungera. Man kan avancera i historien utan problem ändå, ett faktum som tar oss till nästa problem, svårighetsgraden. Spelet är på tok för lätt, du har nästan från start en karaktär som har förmågan att hela dig med hjälp av magi och den funktionen används flitigt av spelet automatiskt. Detta leder till att hur stora och elaka monster du än möter, så kan du utan rädsla kasta dig in i striden och vinna utan problem. För när hälsan sinar kan du vara säker på att den snart är fylld igen.
   Som tur är gäller inte denna brist i onlineläget, där blir samarbetet mellan spelare ett måste och visar verkligen upp hur stridssystemet borde ha fungerat i enspelarläget också.
Föråldrad grafik
Grafiken i spelet är föråldrad, men för det mesta inte alls ful. När du spelar ser det mesta rätt fint ut, men på ett lite för simpelt vis. Det är främst i mellansekvenserna där grafikmotorn står för renderingen som bristerna blir uppenbara. Texturerna håller helt enkelt inte alltid att zoomas in på och vissa karaktärsmodeller har lite för få polygoner för att anses vara ok i dagens mått mätt. Det finns heller ingen synkning med det engelska talet. Ibland rör sig inte ens munnen när de pratar, vilket ser väldigt lustigt och slarvigt ut.
   Designen är även den lite för simpel och klichéartad. Det hela känns väldigt klassiskt japanskt och överraskar sällan, men det finns en del undantag då det gäller vissa fantasifulla monster och en del häftiga miljöer.
   Den som gillar att utforska världar kan dock ha riktigt roligt med White Knight Chronicles. Du får korsa allt från vidsträckta ängar till gulbrända öknar och besöka stora städer som i ett fall finns belägen på ett vidunders rygg. Det finns mycket att upptäcka för den som vill göra det i lugn och ro.
screenshotps3whiteknightchronicles067
När man inte har den vite riddaren till hands kan de stora fienderna bli en seg nöt att knäcka.
Ta dig an äventyr online
Onlinedelen i spelet är utan tvekan den största behållningen i White Knight Chronicles. När som helst kan du ta en paus från huvudhistorien och låta din egen karaktär ta sig an några uppdrag vid sidan om. Man kan likna det hela med hur Capcoms Monster Hunter är upplagt. Du och tre av dina vänner kan tillsammans ta uppdrag som är helt fristående från enspelarläget. Det kan handla om att finna försvunna barn i mörka tunnlar eller bota sjuka människor genom att finna vissa ingredienser.
   Onlinefunktionaliteten är ganska starkt sammankopplad med enspelarläget eftersom du kommer ha tillgång till fler uppdrag online ju längre du kommit i handlingen. Du kan heller inte från start hoppa in online, den funktionen låser du inte upp förrän efter någon timmas spelande.
Bygg ditt eget samhälle
Du får relativt tidigt i spelet även tillgång till något som kallas för Georama. Man kan säga att det är din privata mark online där du får bygga upp din egen by som du måste fylla med byggnader och folk. Arbetare med olika yrken hittar du i städerna i enspelarläget och de har alla olika krav som du måste uppfylla om du vill att de accepterar din invit att jobba hos dig. Det handlar mest om vilken level ditt samhälle befinner sig på, men kan också röra sig om ett föremål som personen vill åt. Dessa arbetare kan sedan förbättra tillgångarna i din by, beroende på hur bra de är.
   Din by används också som en lobby inför uppdragen som du tänker ta dig an med dina vänner. Här kan ni förbereda er och köpa den utrustning ni tror att ni kommer behöva inför det kommande äventyret. Dina vänner kan även besöka din by när du själv inte finns tillgänglig vilket är en bra och häftig funktion om man vill bygga ett näste att återvända till med sina kompisar.
   För att kunna bygga nya delar och hus till ditt samhälle krävs resurser. Dessa resurser hittar du ute i naturen då du äventyrar, både off- och online. Detta gör att man gärna utforskar lite mer, för man vet aldrig var man kan finna lite extra material som kan ge dig möjligheten att bygga det där huset som du vill ha.
WhiteKnightChronicles09241205685x385
Världen är stor och den är din att utforska!
Förvänta dig inga underverk
White knight Chronicles är ett rolig spel och har du längtat efter ett traditionellt japanskt rollspel till Playstation 3 har du hittat rätt. Men det har ett lågt tempo och förvänta dig inga underverk då det gäller enspelarläget, det är linjärt och framför allt oinspirerat berättat. I slutändan handlar det om att förbättra din by online och äventyra med dina vänner. Det är mödan värt om du orkar ta dig igenom allt som är i vägen, för det är riktigt kul.
7 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • bursum
    Härsken Jag gav online en chans men efter ett... 2010-03-02
  • 480x600
    Gascogne Har kört lite och jag tycker spelet ä... 2010-02-27
  • tingle20070821002314237
    rockbert "De enorma trollen ströva fritt omkri... 2010-02-26
  • member_male
    Von Flodino Mystiskt, ett japanskt PS3 spel fast ... 2010-02-24
  • Var_008
    Contra Utforskandet låter riktigt nice. Hur... 2010-02-24
    • bursum
      Härsken Huvudkaraktären är uppskattningsvis n... 2010-02-24
jag

Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
81017ecffbc78a5a05a1e2972d841609
Genre
Rollspel
Utgivare
SCEE
Utvecklare
Level 5
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2010-02-24
Sammanfattning
plus
  1. Att kunna äventyra med dina vänner online
  2. Georama
  3. Stridssystemet
  4. Utforskningsmöjligheterna
minus
  1. Den klyschiga historien
  2. För lätt enspelarläge
  3. Föråldrad grafik
  4. Mycket bläddrande i menyer
7

Slutsats

White Knight Chronicles är ett klassiskt japanskt rollspel utan några större överraskningar. Vi har sett och hört historien förut och hade det inte varit för onlinefunktionaliteten hade spelet fallit platt. Men i det stora hela är det ett mycket innehållsrikt paket som erbjuds med ett mycket intressant stridssystem. Gillar du att äventyra med dina vänner online kan det mycket väl vara värt att titta närmare på.
Bilder
544114200609220828152big
544114200609220828153big
544114200609220828165big
544114200609220828140big
544114200609220828154big
544114200609220828151big
phoshiro01jpg
phoshirokishi01jpg
phoshirokishi02jpg
phoshirokishi03jpg
phoshirokishi04jpg
phoshirokishi05jpg
whiteknight2
whiteknight3
whiteknight5
whiteknight1
ME00008520212
ME00008520222
ME00008520232
white07jpg
white08jpg
white09jpg
white10jpg
white11jpg
White150
#inlineditbutton