Batman Arkham Asylum
Skrevs 2009-08-25 15:36:00 av P-A Knutsson
Den mörke riddaren visar vart skåpet ska stå.
I min mening är Batman en cool men ganska överskattad karaktär. En stor anledning till detta är att jag främst kopplar honom till de minst sagt ojämna filmer han medverkat i. Arkham Asylum baseras dock på den betydligt djupare och mörkare serien, något som skapat en perfekt inramning till detta äventyr.
Välkommen till Arkham Asylum
Jokern är tillfångatagen, men Batman anar att något är fel eftersom gripandet var alltför enkelt. Han följer därför med in i den jättelika anläggningen Arkham Asylum. De som testat demot kommer att känna igen inledningen, men i denna kompletta version är det en betydligt längre vandring mot Jokerns väntade rymning. En vandring bland slitna, råa och obehagliga miljöer. En vandring som sammanfattar hela spelet.
   Miljöerna som målas upp är bland det bästa jag sett från Unreal-motorn. Visst finns de vanliga defekterna här, såsom trånga korridorer och konstigt glitter, men tack vare det suveräna detaljarbetet är det lätt att ignorera problemen. Dessutom får de smala gångarna sällskap av ett par större rum, där Batmans olika knep och tricks måste användas för att överleva.
En sårbar hjälte
Till skillnad från de flesta andra superhjältar är Batman en ömtålig stackare. En träff från ett stålrör gör att han ser tredubbelt, knivhugg äter hälsa i rasande takt och kulor från automatvapen innebär en snabb död för den mörke riddaren. Även en grupp obeväpnade fångar kan vara farliga om man är oförsiktig.
   För att besegra beväpnade fiender måste omgivningen använda till ens fördel. Man kan glida ner från taket och slå ut dem med spark, eller smyga upp bakom en fånge och strypa honom i tysthet. Smygmomenten känns aldrig påklistrade utan är perfekt anpassade för att kunna användas i strid.
   Strider mot obeväpnade fiender är mer rättfram, men kräver ändå full fokus. Fyrkant är den enda regelrätta attackknappen, men det är viktigt att stå vänd åt rätt håll och tima slagen ordentligt. Förutom att ett slag i luften gör Batman sårbar för attacker, innebär det även en nollställd kombinationsräknare - vilket i sin tur betyder mindre skada och erfarenhetspoäng.
Uppgradera mera
När tillräckligt många av dessa poäng samlats in kan Batmans egenskaper eller utrustning uppgraderas. Det rör sig främst om ganska tråkiga förbättringar som mer hälsa och några attackvariationer, men några av hans prylar kan omvandlas till smarta och kraftfulla attackredskap.
   Vid äventyrets start har vår hjälte enbart tillgång till den klassiska batrangen samt en änterhake. Två viktiga föremål som används både i strid och smygandet. Under spelets gång fås fler prylar som dessutom kan uppgraderas, exempelvis den sprängdeg som kan öppna hemliga vägar och slå ut fiender. Större delen av redskapen används dock mest för att nå tidigare onåbara platser.
Fria korridorer
På många sätt påminner upplägget i Arkam Asyklum en hel del om Metroid Prime. Spelvärlden består av tre relativt stora sammankopplade utomhusområden, där en handfull majestätiska byggnader står utplacerade. Själva spelandet är egentligen väldigt linjärt, men i de lite större rummen kan en mängd olika vägar och taktiker användas – vilket gör att man aldrig känner sig begränsad.
   Friheten får dessutom ett rejält uppsving mot spelets slut, när Batman med all extrautrustning kan nå samtliga hemligheter. Oväntat nog är det den biten jag fastnade för mest; att utforska varje liten vrå för att försöka hitta de gåtor och frågetecken som finns utspridda. Belöningen för detta är extramaterial i form av skisser, 3D-modeller, fakta om karaktärer och inspelade förhör med skurkarna. Att bläddra igenom är både underhållande och givande, även för de som inte har stenkoll på Batmans universum.
En morrande fladdermus
Det är just stämningen i Batmans värld som är Arkham Asylums starkaste kort. En stor anledning till detta är ljudet, speciellt karaktärernas röster. Med undantag från lite väl många styltiga Batman-repliker är samtliga huvudkaraktärer suveränt röstsatta. Detsamma gäller även alla namnlösa personer, exempelvis vakter, doktorer och fångar. Den stämma som imponerar mest är dock Jokerns (Mark "Luke Skywalker" Hamill). Under spelets gång är han en flitig användare av anläggningens olika kommunikationssystem. Ibland pratar han direkt till Batman, ibland till sina vakter. Oftast vräker han dock ur sig hån mot vår hjälte. Dessa är riktigt bra skrivna och framkallar ofta ett leende.
X som i hopprullspringa
Något som däremot framkallar en hel del felvända leenden är kontrollen, även om den överlag fungerar mycket väl. Batman har tillgång till mängder med olika prylar, men det är aldrig svårt att få fram rätt föremål eller att använda det som tänkt. Ett par grundrörelser fungerar dock inte felfritt.
   När problem uppstår är det oftast X-knappen som ställer till det. Den används nämligen till att springa, hoppa, rulla och klättra. Spelet sköter vad som ska göras automatiskt, vilket i vanliga fall betyder att undanrullningar utförs när det är fiender i närheten, hopp när avsatskanter nås och solid mark medför springning. I ovanliga fall innebär det att Batman rullar ned från avsatser han hoppat till, eller att han hoppar i fel riktning eller helt vägrar.
   Det är främst när man samlar hemligheter på svårnådda platser som kontrollen är jobbig. Håller man sig till den röda tråden fungerar allt oftast som det ska.
Håll mig i handen Batmamma
Att följa denna tråd och klura ut vart man ska ta sig härnäst är aldrig några problem, vilket inte enbart är positivt. Spelet igenom känner man sig handledd. Det finns hela tiden klara indikationer om vart man ska och hur man ska göra. En titt på kartan visar till exempel precis vart du ska härnäst, om du dör mot en boss får du tips om hur denne ska besegra, och man kan bara skjuta upp änterhaken och ta sig upp på bestämda platser - allt för att hålla det linjärt och inte förvirra.
   Oftast spelar de överdrivna tipsen ingen större roll, men ibland går de över gränsen och idiotförklarar spelaren. Ett exempel på detta är när ledtrådar ska hittas och följas. De avsnitten hade förutsättningar för att vara riktigt smarta pussel i bästa CSI-stil, men istället klaras de av på någon sekund.
   Samtidigt som det är skönt att inte köra fast, är det lite av en besvikelse att varken pussel eller strider utmanar intellektet. Inte ens bosstriderna är särskilt kluriga eller utmärkande. De passar perfekt in i spelvärlden och handlingen, men har väldigt lättlärda attackmönster och faller snabbt.
Ett mörkt äventyr
Två minuter efter att sluttexten har rullat färdigt står jag i Arkham Asylum igen. Jokern är åter infångad och ett lagom långt äventyr är avklarat, men jag vill ha mer. Jag springer igenom de nu fiendelösa områdena och letar upp de sista hemligheterna. Samtidigt som jag var glad när spelet nådde sitt slut kändes det lite tomt, precis som det ska vara när ett riktigt bra spel är avklarat.
   Batman Arkham Asylum är inte felfritt. Det är sällan riktigt utmanande och spelaren hålls i handen lite väl mycket. Dessutom får kontrollen stundtals fnatt, inte minst i ett par frustrerande bosstrider. Bosstrider som överlag är oväntat slätstrukna. Onödiga irritationer, som vägs upp av inramning, spelbarhet och bandesign.
   För fans är Arkham Asylum såklart ett måste, men spelets målgrupp är större än så. Alla som vill ha ett varierat och smart actionäventyr har mycket att hämta här, oavsett vad man tycker om män i läder. Batman Arkham Asylum är helt enkelt en av genrens bästa titlar. Nian är svag, men välförtjänt.
7 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

cmd

Spelar just nu!
923760e4e257e4571498ddd080814e2a
Genre
Action
Utgivare
Eidos
Utvecklare
Rocksteady Studios
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2009-08-27
Sammanfattning
plus
  1. Enkla men roliga strider
  2. Fantastisk atmosfär
  3. Suveränt smygdödande
  4. Enkla men roliga strider
  5. Alla hemligheter och bonusar
minus
  1. Kontrollen spökar ibland
  2. Intetsägande bosstrider
  3. Lite väl lätt
9

Slutsats

Arkham Ayslum är en enorm fängelseanläggning. Innanför dess slitna väggarna utspelar sig ett välberättat och oväntat mörkt och rått äventyr, fyllt till bredden av atmosfär. Trots att Batman-licensen används till fullo är det inte enbart ett spel för fansen, utan passar alla som gillar smarta och varierade actionäventyr.
Bilder
73236200808152123050big
73236200808152123051big
732362008081521230610big
732362008081521230611big
732362008081521230612big
73236200808152123062big
73236200808152123063big
73236200808152123064big
73236200808152123065big
73236200808152123066big
73236200808152123067big
73236200808152123068big
73236200808152123069big
732362008081521230713big
732362008081521230714big
732362008081521230715big
batman420
batman200
b00ap3018
b00ap3019
Spela som Jokern
PS3-versionen av Arkham Asylum har ett antal exklusiva bonusbanor där Jokern är spelbar. Dessa finns dock inte på skivan, utan måste laddas hem från PSN. När denna text skrevs fanns de därför inte tillgängliga.
#inlineditbutton