Shadow Complex
Skrevs 2009-08-17 00:01:00 av Håkan Persson
Den mest ambitiösa Arcade-titeln hittills levererar.
Chair Entertainment, ett dotterbolag till Epic Games, har fascinerats av och beundrat de tvådimensionella Metroid- och Castlevania-serierna. Shadow Complex är deras hyllning till den något förbisedda men uppskattade genren som skämtsamt kallas Metroidvania.
shadowcomplex460x194
Det har varit en hel del surr om denna beryktade Xbox Live Arcade-titel. Epic Games gapiga frontman Cliff Bleszinski har pratat sig varm om spelet sedan det först visades på E3 i år och det gäller också världens speljournalister. Med all rätt dessutom. Den enkla och geniala blandningen av Super Metroid, Castlevania: Symphony of the Night och Contra fungerar otroligt väl och Shadow Complex kunde lika gärna ha varit en spirituell uppföljare till någon av de nyss nämnda titlarna.
   Spelet bygger på Orson Scott Cards novell Empire och berättar historien om Jason, tillika spelets huvudperson, som är ute på campingsemester med sin flickvän och ramlar över en okänd grupps planer på att starta ett nytt inbördeskrig i USA.
Nya grunkor ger nya vägar
Shadow Complex är ett så kallat 2,5D-spel. Allt är uppbyggt av tredimensionell grafik som används i ett tvådimensionellt utförande. Spelplanen ses från sidan och man rör sig endast längs med den – precis som i de klassiska titlarna spelutvecklarna har imiterat. Dock händer det en hel del i bakgrunden och fienderna kan röra sig i djupled där de gärna attackerar från skymda platser i kulissen.
   Att Nintendos och Konamis spel är inspirationskällor försöker Chair Entertainment inte att dölja. Tillvägagångssättet med att ge spelaren nya vapen och förmågor med jämna mellanrum för att öppna nya vägar är beprövat, men likväl fungerande och belönande. Naturligtvis bjuder det in till en hel del backtracking som inte uppskattas av alla, men jag köper det med hull och hår.
shadowcomplex01
Utomhusscenerna är läckra och är en skön omväxling från de sterila underjordstunnlarna.
Skumkanonen
Om spelets ena halva består av utforskning av det gigantiska underjordskomplexet som upprorsmakarna har som lya, består den andra av tunga eldstrider. Flertalet fiendetyper och rejäla bossar kommer att göra allt för att stoppa spelarens framfart.
   Jason har ett standardvapen som uppdateras under äventyrets gång. Till en början har man inget alls, men strax efter de inledande minuterna hittar man en pistol och tilldelas häftigare och kraftfullare automatkarbiner allt eftersom. Pistolen har oändligt med ammunition, till skillnad från de tre specialvapnen – granater, skum och missiler. Granaterna och missilerna är självförklarande, men skummet är lite säreget. Det fryser objektet det skjuts iväg på. Fiender immobiliseras, rörliga objekt stannar och så vidare. Dessutom kan spelaren bygga mindre plattformar genom att skjuta ut flera skumprojektiler på samma plats. Fiffigt.
Kalkeringspappret flitigt använt
Att besegra fiender, upptäcka nya områden och hitta gömda ting resulterar i erfarenhetspoäng. Vid nästa nivå belönas spelaren med prestationshöjande hjälpmedel, som bättre hälsa eller högre precision.
   Fiendebasen hyser flera gömda objekt. Hälsouppgraderingar, möjlighet att bära mer ammunition till specialvapnen, starkare rustning och så naturligtvis de nya förmågorna man efter hand får. Alla de klassiska förmågorna som änterhake, dubbelhopp, springa i överljudsfart med mera har Chair efterapat.
   Spelets styrning fungerar bättre än förväntat. Den vänstra spaken kontrollerar Jason medan den andra styr siktet. Styrkorset bläddrar mellan specialvapnen och hoppa, springa snabbare, ladda om, aktivera föremål med mera görs med de vanliga knapparna.
shadowcomplex02
Tar man sig tillräckligt nära fienderna kan man oskadliggöra dem med några välriktade sparkar och slag.
Underbart är kort
Tidigare utlovades det att varaktigheten skulle vara närmare tolv timmar efter att den första genomspelningen var avklarad, vilket var en aning överdrivet. Min första runda tog nästan fyra och en halv timme och då hade jag samlat på mig 72 procent av alla föremål. Visst är det en liten besvikelse att speltiden blev betydligt kortare än lovat, men den räcker gott och jag kan definitivt spela igenom äventyret ytterligare ett par gånger för att upptäcka allt.
   Äventyret är linjärt och egna utsvävningar i den underjordiska basen är ytterst begränsat till de förmågor och vapen man besitter för tillfället. Att man konstant vägleds genom att titta på den Castlevania-liknande kartan gör att man alltid vet var man ska och chansen att gå vilse är minimal.
   För dem som gillar speedruns kan man ta sig an världens bästa tider och se om man kan slå sig in på listan. Topplistor för mest insamlade poäng, snabbaste tid med mest respektive minst gömda objekt finns också för den tävlingsinriktade.
   Jag saknar inte ett flerspelarläge. Det hade endast känts malplacerat och förstört den stämning Chair har byggt upp. Istället finns ett utmanande extraläge för den ensamme där man ska ta sig igenom rum på kortast möjliga tid, ungefär som varianterna man fann i Bionic Commando Rearmed.
Värt varenda poäng
Under huven snurrar Epics Unreal 3.0-motor. Som vanligt ser det riktigt bra ut, utan att vara så där karaktäristiskt plastigt. Det mesta av spelet utspelas under jord och miljöerna är inte särskilt varierande, men vägs upp av de inbjudande utomhussekvenserna med sina porlande bäckar, vajande gräs och mossiga bergsslutningar.
   Även om Shadow Complex kopierar sina förlagor väl har det inte samma episka atmosfär. Det skapar sin egen istället. Den högteknologiska inramningen och något mer jordnära handlingen placerar Chairs spel närmare Metal Gear Solid än Metroid och Castlevania. Vilket är rätt omväxlande och fräschare än vad gamla slott och slemmiga planeter är.
   Shadow Complex går lös på 1 200 poäng och är värt varenda en av dem. Chair imponerar stort. Det ser bra ut, spelmässigt är det klockrent och trots den korta varaktigheten är underhållningsvärdet högt och kommer att generera flera omspelningar.
   Lyckades de så här bra med sitt första försök i Metroidvania-genren vill jag verkligen se vad de kan göra till en uppföljare – då är chansen stor att de går om sina förebilder.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
honken1

offline honken

Spenderar dagarna på en reklambyrå i Gävle som grafisk formgivare.
f8aee59f2eb1f30e1c1707d8a7fb7b87
Genre
Action,Sidscrollande
Utgivare
Microsoft Game Studios
Utvecklare
Epic Games
Plattform
Xbox 360
Release
2009-08-19
Sammanfattning
plus
  1. Grafiken
  2. Utforskandet
  3. Styrningen
  4. Eldstriderna
  5. Skumvapnet
minus
  1. Äventyrets längd
  2. Linjärt
8

Slutsats

Ett mer actionfyllt äventyr än de inspirationskällor Chair Entertainment har haft i åtanke och Shadow Complex håller nästan jämna steg med dem. Dessutom ser 2.5D-utförandet inte bara bra ut, det fungerar otroligt väl och även om äventyret bjuder på en kort men intensiv historia är det väldigt underhållande och är det bästa du hittar på Xbox Live Arcade just nu.
Bilder
shadowcomplexxbox360007
shadowcomplexxbox360006
shadowcomplexxbox360005
shadowcomplexxbox360004
shadowcomplexxbox360003
shadowcomplexxbox360002
shadowcomplexxbox360001
shadowcomplexxbox3602
shadowcomplexxbox3603
shadowcomplexxbox3604
#inlineditbutton